BRATISLAVA - Nepozorní vodiči kamiónov na slovenských cestách sú pretrvávajúci problém. Pozornosť mobilu či Facebooku namiesto volantu však môže spôsobiť obrovskú tragédiu. Známy dopravný analytik zažil u vodičov kamiónov už všeličo. Ako tento problém riešiť, aby nedošlo k najhoršiemu? Existuje jeden spôsob, ktorý by mohol nepozorným vodičom klepnúť po prstoch.
Telefonovanie, smskovanie či Facebook za volant nepatria. Včera sme upozornili na správanie kamionistov na slovenských cestách, ktorí namiesto volanta držali svoje mobily. Neuveriteľná nepozornosť môže v krajných prípadoch spôsobiť obrovskú tragédiu. Presne to sa stalo pred pár dňami v Británii, kedy si vodič ťukal do mobilu, nevenoval sa riadeniu a spôsobil smrť matky s tromi deťmi.
Najčastejšie príčiny nehôd na slovenských cestách policajti evidujú pri porušení povinnosti vodiča, porušení povinnosti účastníka cestnej premávky, nedovolená rýchlosť jazdy, nesprávne otáčanie a cúvanie, nedodržanie vzdialenosti medzi vozidlami. Za posledné roky počet nehôd nákladných vozidiel, našťastie, klesá.
Alkohol a sex za volantom
Topkami zachytení vodiči dopravného analytika Jána Bazovského neprekvapili. Vo svojej kariére zažil už všeličo - podnapitých kamionistov s niekoľkými promile, ktorí spôsobili veľké škody, ale aj sex za volantom. "Je to pretrvávajúci problém, že disciplína je nízka, samozrejme, nie u všetkých," tvrdí s tým, že väčšinou kamionisti jazdia sami na dlhé trate a čas si krátia rôznymi elektronickými prístrojmi či sledovaním televízie.
Špeciálne monitorovacie vozidlá
Podľa Bazovského nie je ani tak problém s udeľovaním pokút, ale s odhaľovaním nepozornosti vodičov. "Nie sú pod drobnohľadom ostatných vodičov, kabína je vysoká," tvrdí Bazovský. U nás je problém s kontrolou kamionistov, na západe je to trochu iné. "Na západe, alebo vyspelejších štátoch, si uvedomujú riziko," povedal pre Topky dopravný analytik s tým, že na cestách na západ od Slovenska, sú bežné kontroly vodičov kamiónov špeciálnymi vozidlami, ktoré monitorujú ich prácu.
Keďže kabína kamionistu je vyvýšená a bežný vodič do nej nevidí, treba na monitoring upraviť špeciálne vozidlo. "Policajti potrebujú špeciálne vozidlo s kamerami na úrovni vodiča kamiónu. Zachytil som správu asi pred pol rokom, že u nás na to skúšajú autobus." Riešenie lepšej kontroly vidí v špeciálne upravených monitorovacích autách. To by však stálo peniaze, nielen kamerová technika či úprava vozidiel, ale aj zaškolenie policajtov, prípadne nový nábor personálu, by stál desiatky, možno stovky tisíc eur ročne.
Akcia TISPOL
Polícia monitoruje kamionistov aj pomocou špeciálnych akcií. Taktiež sa na túto kategóriu zameriava aj počas špeciálnych týždňových dopravno-bezpečnostných akcií TISPOL. Posledná takáto akcia bola v polovici októbra. Od 10. do 16. októbra bola na slovenských cestách spoločná dopravno-bezpečnostná akcia medzinárodnej stavovskej organizácie TISPOL, združujúcej služby dopravnej polície európskych štátov.
1 766 policajtov po celom Slovensku skontrolovalo 3 006 autobusov, pričom v 110 prípadoch bolo zistené porušenie predpisov. Z toho v 84 prípadoch prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti a v 6 prípadoch neboli použité bezpečnostné pásy. Zo 6 175 skontrolovaných nákladných vozidiel bolo zistené porušenie predpisov v 917 prípadoch. V 12 prípadoch bola vodičom zakázaná ďalšia jazda.
Povolenú rýchlosť prekročilo 225 vodičov. Pod vplyvom alkoholu a návykových látok jazdilo päť vodičov. Bezpečnostné pásy nepoužilo 50 vodičov. V 57 prípadoch vodiči porušili predpisy v súvislosti so záznamovými zariadeniami o dobe jazdy a tachografmi. Predpisy v súvislosti s rozmermi, hmotnosťou, technickým stavom vozidla, ako aj nákladu porušilo 316 vodičov.