BRATISLAVA - Výborná správa pre všetkých cestujúcich. Železničnej spoločnosti Slovensko zavádza od 11. decembra opäť obľúbené IC vlaky, ktoré prestali na trase Bratislava - Košice a späť premávať v januári tohto roka.
Znovu zavedené InterCity (IC) vlaky by mali byť už v prvom roku v prevádzkovom zisku. Taká je ambícia štátneho dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktorá IC vlaky od 11. decembra ani nie po roku od ich zrušenia vracia späť na slovenské koľajnice. "Čo sa týka hospodárskeho výsledku, predpokladáme, že v dohľade troch – štyroch rokov budú čierne čísla na produkt ako taký," odhadol na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.
Spojenie Bratislava - Košice
IC vlaky považuje za vlajkovú loď dopravcu, nové vlaky by mali byť podľa jeho slov najrýchlejším spojením Bratislavy a Košíc. Trasu z hlavného mesta na východ Slovenska by mali zvládnuť za 4 hodiny a 42 minút. "Čas je ten najväčší ťahák," vyzdvihol Hlubocký. Práve na rýchle spojenie východu a západu krajiny chce ZSSK prilákať cestujúcich do vozňov IC vlakov.
Vlaky budú v obidvoch smeroch medzi Bratislavou a Košicami zastavovať v staniciach Trnava, Žilina, Poprad a Kysak. Aj napriek výzvam niektorých predstaviteľov miest, aby zastavovali aj v ďalších staniciach, dopravca momentálne o doplnení zastávok neuvažuje.
Od 11. decembra, čiže od pravidelnej úpravy cestovných poriadkov vlakov, tak budú po slovenských koľajniciach denne premávať dva páry IC vlakov. Z Bratislavy budú štartovať o 9.47 h a 15.47 h. Opačným smerom pôjdu z Košíc v pondelky až soboty o 7.31 h a 15.31 h a v nedele o 9.31 h a o 15.31 h.
Obnovené IC vlaky však budú premávať len s piatimi vagónmi. "Myslíme si, že na úvod a na štart do tohto segmentu je to optimálne," odôvodnil riaditeľ úseku obchodu ZSSK Karol Martinček. Dopravca bude vlaky prevádzkovať bez dotácie od štátu, preto v nich bude platiť osobitný cenník. To znamená, že bezplatná doprava sa v nich nebude dať uplatniť. IC vlaky prestali na Slovensku jazdiť v januári tohto roku. Rozhodol tak bývalý minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD). Dôvodom bola stratovosť týchto vlakov.
Novinky vlakového dopravcu
Nový priamy vozeň z východu Slovenska do Viedne či priame spojenie Zvolena a Banskej Bystrice s Ostravou - to sú niektoré z noviniek, ktoré prinesie pravidelná decembrová zmena cestovných poriadkov štátneho dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Do platnosti vstúpi o mesiac, v nedeľu 11. decembra. "Pripravili sme k novému grafikonu aj priame spojenie Prešova cez Košice do Brna," doplnil zmeny riaditeľ úseku obchodu ZSSK Karol Martinček. Nové spojenia do Viedne a do Českej republiky reagujú podľa jeho slov na dopyt zo strany cestujúcich a vychádzajú v ústrety študentom či pracujúcim, ktorí sa medzi týmito destiláciami prepravujú.
Dopravca chce podľa Martinčeka aj do budúcnosti skracovať jazdné časy medzi ekonomickými zónami, v rámci ktorých sa ľudia pohybujú. A to či už na Slovensku, alebo aj v rámci cezhraničnej spolupráce.
Rýchlik Bratislava - Košice
Medzi ďalšie zmeny, ktoré vstúpia do platnosti v decembri, patrí napríklad predlženie večerného rýchlika 613 z Bratislavy (o 17.55 h) až do Košíc každý deň okrem soboty. V súčasnosti totiž jazdí väčšinu dní v týždni len na linke Bratislava - Poprad-Tatry.
Zároveň sa predĺži aj trasa regionálneho rýchlika Cassovia v nedeľu z Košíc do Bratislavy a späť. Vlak odchádza z Košíc o 18.08 h a pôvodne jazdil len na linke Trenčín - Košice. Úpravou cestovného poriadku sa tiež zavedie priame spojenie popoludní z Bratislavy do Humenného a zlepší sa prípojovosť vlakov v Žiline a vo Vrútkach vo večerných hodinách.
Čo sa týka celkového objemu dopravy, ktorý si od štátnej ZSSK objednáva ministerstvo dopravy, zostane rovnaký ako v tomto roku. To znamená 31,3 milióna vlakových kilometrov. Dopravca bude od 11. decembra vypravovať denne v priemere 1445 vlakov, z toho 203 diaľkových a 1242 regionálnych a prímestských. Zastavovať budú v 690 staniciach a jazdiť budú po 2800 kilometrov tratí na Slovensku.