BRATISLAVA - Povoliť či nepovoliť cyklistom jazdu s 0,5 promile alkoholu v krvi - poslanci parlamentu sa v tejto otázke nezhodujú. Kým jedni s tým súhlasia a dokonca uvažujú o tom, že jedno pivo či dve deci vína by sa mohli umožniť aj motoristom, druhí sú zásadne proti.
"Ja budem kategoricky proti, som za nulovú toleranciu," zdôraznil poslanec OĽaNO-NOVA Martin Fecko v závere šiesteho rokovacieho dňa deviatej schôdze Národnej rady (NR) SR. Alkohol je podľa neho droga a keď si môže vodič auta jedno pivo odpustiť, prípadne si dať nealkoholické, zvládne to aj cyklista.
Naopak, Juraj Droba (SaS) takýto návrh podporí. Otázkou by však podľa neho bola prípadná zodpovednosť za nehodu spôsobenú cyklistom, ktorý požil alkoholické nápoje. Takúto diskusiu v pléne vyvolala novela zákona o cestnej premávke, ktorú pripravili poslanci Mosta-Híd Tibor Bastrnák a Gábor Gál. Navrhujú, aby cyklisti mohli mať povolené minimálne množstvo alkoholu, ktoré ešte neovplyvní bezpečnosť cestnej premávky.
Za takéto množstvo považujú 0,5 promile a odvolávajú sa pri tom na vedecké zistenia. Takáto výnimka z nulovej tolerancie by sa týkala len cyklistov, ktorí jazdia v zastavanom území obce alebo na cestičke pre cyklistov. S akoukoľvek toleranciou alkoholu má napríklad problém aj poslanec Sme rodina Peter Pčolinský. "Keď dnes povolíme toleranciu tu, zajtra sa nám ozvú napríklad ľudia, čo jazdia na štvorkolkách," uviedol. Je preto zástancom toho, aby bola nulová tolerancia pre akéhokoľvek účastníka cestnej premávky.
Alan Suchánek z OĽaNO-NOVA pripomenul, že aj za bývalého režimu bola povolená tolerancia 0,3 promile a nebol to problém. Rovnako aj väčšina Európy toleruje podľa jeho slov 0,5 promile. "Nulová tolerancia aj tak neexistuje, policajti nad tým privierajú oči," doplnil Suchánek. Alkohol v malom množstve môže mať pritom podľa neho aj priaznivé účinky na zdravie. Spomenul napríklad vplyv červeného vína na Francúzov.
O tom, či sa tento návrh posunie do druhého čítania, alebo nie, by mali poslanci rozhodnúť pri stredajšom (14.9.) hlasovaní. Zároveň budú pokračovať aj v diskusii o ďalších doteraz neprerokovaných bodoch programu.