BRATISLAVA - Veci stoja, nič sa nedeje, musíme štrajkovať, tvrdí v rozhovore pre Topky vedúci predstaviteľ Iniciatívy slovenských učiteľov Branislav Kočan. Tí chcú znova protestovať, keďže nemajú žiadne záruky, že vláda svoje sľuby splní. Už zajtra začína stupňovaný štrajk, ktorý odštartuje protest nespokojných učiteľov. Ak nebude vláda konať, podľa Kočana hrozia opäť demonštrácie v uliciach.
Robotníkovi z fabriky sa môže zdať, že učitelia stále pýtajú od vlády veľa. Ako odpovedáte na takúto kritiku?
Dobre si uvedomujeme, aké sú mzdy v iných odvetviach a povolaniach a sme solidárni s ostatnými zamestnancami. Keď si však pozrieme oficiálne údaje zo štatistického úradu, tak napríklad v priemysle sú mzdy vyššie ako v školstve. V otázke našich platov vychádzame hlavne z porovnaní s krajinami V4, čiže Česka, Poľska a Maďarska. Z hľadiska svojich ekonomických možností (porovnanie mzdy k HDP na obyvateľa) za týmito krajinami výrazne zaostávame, zaostávame dokonca za väčšinou východoeurópskych štátov. Takisto zarábame približne len polovicu z toho, koľko zarábajú v priemere ostatní vysokoškolskí zamestnanci. Chceme len zmierniť tieto rozdiely.
Tvrdíte, že vláda vás opíja rožkom a jej činy sú nedostatočné. Čo mala vláda splniť a nesplnila?
To by bol za 17 rokov, čo pôsobím v školstve, veľmi dlhý zoznam. Stačí spomenúť projekt Milénium, ktorý stroskotal hlavne preto, že vlády neboli ochotné naň vyčleniť dostatočné finančné prostriedky. Alebo Správa o stave školstva, ktorá jasne pomenovávala problémy, navrhovala konkrétne riešenia problémov, ale vládu ju neschválila – opäť pre financie. Keď sme sa dôkladne pozreli na programové vyhlásenie predchádzajúcej vlády, identifikovali sme tam 16 nesplnených bodov. Zatiaľ nemáme žiadne záruky, že to bude lepšie.
Čo požadujete?
Žiadame v prvom rade nápravu zdeformovaného systému odmeňovania pedagogických a odborných zamestnancov. Pokiaľ nezvýšime atraktivitu učiteľského povolania, nebudú do školstva prichádzať mladí a talentovaní ľudia. A keď aj prídu, rýchlu odídu. To zažívame každý rok. Príde mladý učiteľ, ale keď zistí, čo všetko táto práca obnáša a koľko dostane na výplatnej páske, po pár mesiacoch uteká zo školstva preč.
Druhá naša požiadavka sa týka celkovej vybavenosti škôl, kde existujú obrovské rozdiely. Domnievame sa, že by tu mal platiť ústavný princíp rovnosti príležitostí. Prečo môže jedno dieťa robiť na fyzike zaujímavé pokusy a druhé nie? Prečo jedno dieťa má telesnú v dobre vybavenej telocvični a druhé musí cvičiť na chodbe? Prečo sa jedno dieťa dostane do škôlky a druhé nie? Štát sa zbavil zodpovednosti a všetko hodil na plecia zriaďovateľov. Nedal im však tomu dostatok financií.
Tretia požiadavka sa týka systému ďalšieho vzdelávania učiteľov, ktorý je absolútne pokrivený. Vedia to všetci - učitelia, riaditelia, ministerstvo. Napriek tomu sa stále nič nedeje.
Štrajkovali ste už na začiatku tohto roka. Čo si sľubujete od nového stupňovaného štrajku?
Ako som už spomenul, nemáme žiadne záruky, že vláda splní niečo zo svojich sľubov. Navyše, to čo je v programovom vyhlásení vlády považujeme za nedostatočné, aby sa odstránili pretrvávajúce problémy v školstve. Vláda by nemala problémy zametať pod koberec ale priamo sa im postaviť. Dúfame, že tento štrajk pomôže vláde otvoriť oči a začne skutočne konať.
Vysvetlite, prečo stupňovaný štrajk?
Zvolili sme takú formu štrajku, pri ktorej žiaci nevymeškajú veľa učiva, nespôsobíme rodičom veľké problémy a učitelia neprídu o veľkú časť svojho nízkeho platu. Navyše stupňovaný štrajk dáva veľký priestor na rokovanie s ministerstvom či vládou. Verte, najradšej by sme neštrajkovali vôbec.
Koľko školských zamestnancov sa plánuje zapojiť do štrajku?
To je zatiaľ predčasná otázka, uvidíme. Dúfame však, že nás bude čo najviac. Treba tiež zobrať do úvahy, že učitelia teraz majú mimoriadne veľa hlavne administratívnej práce, mnohí čakajú na kolektívne vyjednávanie, mnohých treba ešte zaktivizovať. Očakávame však, že počet zapojených pedagógov bude každým týždňom narastať.
Minister školstva Peter Plavčan chce predstaviť historickú reformu školstva. Aký máte zatiaľ pocit z prístupu nového ministra školstva?
Zatiaľ musíme oceniť celkom nový prístup hlavne v komunikácii. Trocha nás ale mrzí, že po úvodných stretnutiach sme sa dlhšie nestretli a širšia odborná verejnosť nemá možnosť participovať na pripravovanej reforme.
Čo sa týka reformy, je jasné, že bez adekvátneho financovania sa nič nezmení. Predbežný návrh rozpočtu nedáva veľkú nádej, že by ministerstvo disponovalo dostatočnými prostriedkami na potrebné opatrenia.
Ako hodnotíte jeho doterajšiu činnosť?
Doteraz žiadne veľké zmeny nepredstavil ani nezaviedol, takže ťažko hodnotiť. Bude veľmi zaujímavé, aké stanovisko zaujme k optimalizácii školskej siete. Analýza Inštitútu vzdelávacej politiky ukázala, že optimalizácia vôbec neprinesie veľké úspory a môže napáchať veľké školy. Rozhodne si myslíme, že plošné rušenie menších škôl nie je riešením. K optimalizácii treba pristupovať opatrne a mať v prvom rade na zreteli záujmy a potreby žiakov, ich rodičov ako aj obyvateľov obcí.
Čo bude nasledovať po stupňovanom štrajku, ak vláda nepristúpi na podmienky Iniciatívy slovenských učiteľov?
To je trocha predčasná otázka, najprv musíme vyčkať ako prebehne stupňovaný štrajk a aké výsledky prinesie kolektívne vyjednávanie.
Plánujete ísť aj do ulíc?
Zatiaľ máme dosť starostí s prípravou a organizáciou začiatku štrajku. Z mnohých škôl sa však už učitelia pýtajú, kedy opäť pôjdeme do ulíc. Takže si myslím, že by sme ich nemali sklamať a skúsime pripraviť aj nejaký pochod alebo demonštráciu.
Branislav Kočan
Branislav Kočan (41) je učiteľ dejepisu a nemčiny na Gymnáziu na Ulici Ladislava Sáru v Bratislave.