PRAHA/RUŽOMBEROK – Do cieľovej stanice už Čech, ktorý prestupoval na stanici vo Vrútkach, nestihol dôjsť. Podľa svedkov sa mu vo vlaku urobilo nevoľno, omdlel a prestal dýchať. Situáciu skomplikovalo zistenie, že vo vozni vtedy kvôli technickej poruche nefungovala klimatizácia.
Detaily smutnej udalosti naznačujú, že muž mal zdravotné problémy a vo vozni, v ktorom cestoval, bola v čase jeho úmrtia pokazená klimatizácia. Ventilácia fungovala, ale bolo v ňom teplo. Ako pre Idnes.cz opísal chúlostivú udalosť jeden zo zamestnancov spoločnosti RegioJet, už krátko po nastúpení do vlaku v stanici Vrútky, kde muž prestupoval, pociťoval nevoľnosť a personál mu ponúkol pomoc. Napriek rýchlej odbornej prvej pomoci a privolanej záchrannej službe, ktorá čakala na stanici v Ružomberku, sa muža nepodarilo zachrániť.
Cestujúci si vo vlaku všimol veľmi čudnú vec: FOTO z detského kupé nikto nevie vysvetliť
Čech mal cestovať so šesťčlennou skupinou ľudí, medzi ktorými boli aj deti. Skupina pred nastúpením do vlaku bežala, aby ho stihla. Pár minút po vypravení vlaku však muž, ktorý mal trpieť vysokým tlakom a cukrovkou, stratil vedomie.
Podľa svedka vo vozni v tom čase nefungovala klimatizácia a odhadom v ňom mohla byť teplota od 35 do 40 stupňov Celzia aj napriek tomu, že k nešťastnej udalosti došlo až okolo pol deviatej večer. Okná boli zatvorené a vo vlaku fungovala len ventilácia. Svedok českú redakciu ďalej informoval, že k poruchám klimatizácie dochádza častejšie z dôvodu výpadkov zdrojov energie na trati.
Vyjadrenie spoločnosti RegioJet
Informácie o úmrtí muža vo vlaku RegioJet pre Topky potvrdil aj hovorca spoločnosti Aleš Ondrůj. „Celá nešťastná udalosť nás veľmi mrzí. Dovoľujeme si vyjadriť našu najhlbšiu sústrasť. Podľa informácií, ktoré sú k dispozícii, sa cestujúcemu, krátko po nastúpení v stanici Vrútky, urobilo nevoľno. Personál obratom zavolal záchrannú lekársku pomoc a súčasne, spoločne s dvomi zdravotnými sestrami, ktoré boli vo vlaku aj ako cestujúce, a s telefonickými inštrukciami od operátora na linke 112, začali bezodkladne poskytovať prvú pomoc - a to až do príchodu záchranky v stanici Ružomberok. Bohužiaľ, ani privolanej lekárskej službe sa nepodarilo život cestujúceho zachrániť. Táto udalosť nás veľmi mrzí. Súčasne je celá vec predmetom nášho detailného interného vyšetrovania a dokumentácie a všetky aktuálne dostupné informácie sme poskytli aj privolané lekárskej záchrannej službe,“ spresnil hovorca.
Podľa jeho ďalších slov cestujúci prestupovali a dobiehali z jedného perónu na druhý na prípojný vlak. Cestujúci si sadol na miesto a zakrátko si stevard roznášajúci vodu všimol, že mu nie je dobre. „Išlo zrejme o súhru nešťastných okolností v kombinácii so zdravotným stavom cestujúceho,“ zhodnotil Ondrůj.
Hovorca spoločnosti zároveň potvrdil, že vo vozni nefungovala klimatizácia z dôvody technickej poruchy a bežala len ventilácia. „Teplota vo vozidle nebola optimálna, ale súčasne zodpovedala tomu, že bolo pol deviatej večer. Cestujúci bol vo vozidle iba krátko, približne päť minút,“ dodal.
Názor lekárov
„Vo všeobecnosti možno skonštatovať, že veľké a prudké výkyvy teploty predstavujú pre organizmus záťaž, pretože sa musia rýchlo uplatňovať a meniť adaptačné mechanizmy organizmu, s čím súvisí napríklad aj činnosť obehovej sústavy. Optimálny rozdiel v teplote medzi vonkajším a vnútorným prostredím pri použití klimatizácie je približne 5 až 6 stupňov Celzia,“ tlmočila hovorkyňa Univerzitnej nemocnice Bratislava Zuzana Eliášová názor lekárov. Nemožno zhodnotiť, či mal neklimatizovaný priestor vplyv na kolaps. Pravdepodobne šlo o súhru viacerých okolností.