BRATISLAVA – Slovenská obchodná inšpekcia na svojej stránke zverejnila najnovšie výsledky kontrol v ubytovacích a stravovacích zariadeniach. Inšpektorov zaujímala nielen vybavenosť izieb, ale aj ceny, hygiena či bezbariérový prístup. Prečítajte si, s akými negatívami sa môžete stretnúť aj vy.
Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) vykonávala v období od 18. apríla 2016 do 17. mája 2016 kontroly v 274 ubytovacích zariadeniach a 244 pohostinských odbytových strediskách. Cieľom bolo preveriť zariadenia v rekreačných oblastiach a v centrách cestovného ruchu ešte pred začiatkom turistickej sezóny, výsledky však neboli ideálne.
Terorizmus spravil zo Slovenska dovolenkový raj: Historický rekord na dosah!
Ako Topkám spresnila hovorkyňa SOI Danuša Kršková, nedostatky v kategorizácii boli zistené v 133 ubytovacích zariadeniach, čo predstavuje asi 48 percent z celkového počtu kontrolovaných objektov. V niektorých hotelových halách chýbal napríklad osobný výťah. Problém bol aj s vybavenosťou izieb. Niekde chýbali uteráky, inde nočné stolíky či skrine na šaty.
Ani s hygienickým štandardom sa slovenské ubytovacie zariadenia nemôžu chváliť. Nedostatky boli zistené v 56 prípadoch, teda v 20,4 percentách. Medzi deficitmi boli napríklad chýbajúce toaletné mydlá, osušky či osvetlenie nad umývadlom.
Čísla sa opäť zhoršili
Inšpektorov zaujímal aj stav pohostinských odbytových stredísk, ktoré v ubytovacích zariadeniach fungujú ako samostatné organizačné zložky. Ide o reštaurácie, vinárne, kaviarne a podobne. Zo skontrolovaných 244 objektov boli zistené nedostatky v 72 prípadoch, ktoré tvoria 29,5 percent. Najčastejšími nedostatky boli nedostatočné informácie v jedálnych lístkoch.
V roku 2009 zistili inšpektori nedostatky v 63,8 percentách ubytovacích zariadení, v roku 2010 v 57,5 percentách a v roku 2011 došlo k výraznejšiemu zlepšeniu, keď sa deficity týkali 48 percent zariadení. V roku 2015 to bolo len 28,5 percent objektov, no tento rok sa číslo opäť zvýšilo na 48,5 percent, čo sa podobá na údaj z roku 2014 (48,4 percent).
Príklady negatívnych zistení
Hotel Max Inn***, Bratislava bol nesprávne zatriedený, nespĺňal klasifikačné znaky hotela ***, nakoľko pohostinské odbytové stredisko podávalo ubytovaným hosťom len raňajky, čím spĺňal požiadavky pre kategóriu Garni Hotel ***. Spotrebiteľ nebol žiadnym spôsobom informovaný o cene za ubytovanie.
Boutique Hotel AGATKA Bratislava****, Chorvátsky Grob - Čierna Voda - nedostatky boli zistené v ubytovacích priestoroch vo vybavenosti izieb (chýbal minibar, stolová lampa, odkladací priestor na kufor), vo vybavenosti predsiení (chýbal kôš na odpadky v izbe alebo v predsieni a prostriedok na čistenie obuvi) a vo vybavenosti hygienických zariadení (chýbali papierové vreckovky skladané v škatuli, elektrický sušič vlasov, vrecká na bielizeň, poháre na čistenie zubov v hygienickom balení, pre každé lôžko chýbal jeden uterák).
Hotel KAŠTIEĽ***, Jaslovské Bohunice - v označení prevádzkarne chýbalo obchodné meno a sídlo predávajúceho, meno a priezvisko osoby zodpovednej za činnosť prevádzkarne, prevádzková doba určená pre spotrebiteľa, v dvoch prekontrolovaných izbách chýbal v predsieni prostriedok na čistenie obuvi a kôš na odpadky, buď v izbe, alebo v predsieni, v jedálnom lístku denného menu neboli uvedené hmotnosti, resp. objemy jedál, z uvedeného dôvodu nebolo možné odsúhlasiť vykonaný kontrolný nákup, inšpektori vydali opatrenie
na mieste, ktorým zakázali predaj 7 druhov výrobkov z dôvodu tovaru po dobe spotreby, vstup do ubytovacieho zariadenia nie je zabezpečený bezbariérovo.
Hotel STOFING***, Hlohovec - ubytovacie zariadenie nebolo vybavené osobným výťahom, nakoľko išlo o trojpodlažný objekt, v označení prevádzkarne chýbala prevádzková doba reštaurácie určená pre spotrebiteľa, na izbe chýbali čísla kontaktov na políciu, lekársku a zdravotnú službu, hasičskú jednotku, linku tiesňového volania a čísla spojení v rámci ubytovacieho zariadenia, chýbal viacjazyčný a zrozumiteľný návod na obsluhu telefónu, jedálne a nápojové lístky „a la card“ a nápojové lístky Bar - Lobby neobsahovali hmotnosti, resp. objemy ponúkaných jedál a nápojov, 11 druhov ponúkaných jedál bolo označených spoločným údajom o hmotnosti bez bližšej informácie o hmotnosti jednotlivých zložiek, k jedlám zakúpeným do kontrolného nákupu neboli inšpektorom predložené receptúry, z ktorých by bolo zrejmé, aké sú hmotnosti jednotlivých zložiek jedál
po úprave.
Hotel LONDON***, Trnava - ubytovacie zariadenie nebolo vybavené osobným výťahom, v prekontrolovanej dvojlôžkovej izbe chýbala na jedno lôžko čalúnená stolička alebo čalúnené kreslo, v apartmáne chýbali 2 kusy vešiakov v skrini, v jedálnych lístkoch denného menu a jedálnych lístkoch „a la card“ chýbali údaje o hmotnosti ponúkaných jedál, nedostatočne vypracované receptúry - chýbala informácia o hmotnosti mäsovej zložky jedál po tepelnej úprave.
Penzión RING*, Komárno - pri kontrole cenových informácií o cene za ubytovanie v predmetnom penzióne na internetovom portáli Booking.com bolo zistené, že ubytovacie zariadenie je deklarované ako penzión s dvomi hviezdičkami **. Podľa označenia prevádzkarne však išlo o penzión s jednou hviezdičkou *. Nesprávna informácia o triede ubytovacieho zariadenia zverejnená na internetovom portáli sa považuje za klamlivé konanie, ktoré zapríčiňuje, alebo môže zapríčiniť, že spotrebiteľ urobí rozhodnutie
o obchodnej transakcii, ktoré by inak neurobil, pretože obsahuje neprávne informácie a je preto nepravdivá, alebo akýmkoľvek spôsobom uvádza do omylu, alebo môže uviesť do omylu priemerného spotrebiteľa.
Penzión HARMÓNIA Trenčianske Teplice bol zaradený do kategórie, ale nezatriedený do príslušnej triedy , ubytovacie zariadenie malo nedostatky vo vybavenosti izieb, kde chýbali kôš na odpadky a poháre na vodu a vo vybavenosti hygienických zariadení chýbalo osvetlenie nad umývadlom a vrecká na vložky, odbytové pohostinské stredisko používalo váhu
bez overenia.
Hotel GIGA***, Bešeňová, ktorý pozostáva z troch nadzemných podlaží, t. j. dvoch poschodí, sa nenachádzal v hotelovej hale ani v jej blízkosti výťah. Prevádzkovateľ hotela spoločnosť EUROCOM Investment, s. r. o. nezabezpečením výťahu v hotelovej hale nesplnila záväzný pokyn, uložený na odstránenie nedostatku, zisteného pri predchádzajúcej kontrole.
Hotel TERMÁL***, Vyhne - zistené nedostatky vo vybavení izieb a predsiení, keď v izbách chýbali vešiaky a v predsieňach chýbali prostriedky na čistenie obuvi, resp. chýbali samotné predsiene. Ďalej bolo kontrolou zistené viazanie služieb, keď do ceny ubytovania bola zahrnutá aj cena raňajok. V predloženom cenníku ubytovania absentovala cena raňajok. Pri kontrole náležitostí bol zistený nedostatok u 2 druhov teplých nápojov, ktoré neboli označené hmotnosťou.
Horský hotel ENCIÁN***, Donovaly - vo vstupných priestoroch na recepcii nebola zabezpečená nepretržitá služba, keď táto podľa označenia na vstupných dverách do ubytovacieho zariadenia (UZ) je len od 7.30 do 22.00 hod., chýbal výťah, UZ má. k dispozícii trojlôžkové a štvorlôžkové izby, čo je v rozpore s platnou vyhláškou, keď táto v kategórii HOTEL*** stanovuje maximálne dvojlôžkovú izbu (2 stále lôžka), v izbách chýbali stolné lampy, k dispozícii bol telefón len s vnútornou linkou, chýbali čalúnené stoličky, resp. čalúnené kreslá a v predsieňach chýbali zrkadlá, koše na odpadky buď v izbe, alebo v predsieni, v cene ubytovania bola zahrnutá cena raňajok, ktorá nebola uvedená samostatne a nedala sa odpočítať od ceny ubytovania, čím došlo k viazaniu služieb. V jedálnom lístku 8 druhov ponúkaných jedál a príloh nebolo označených hmotnosťou, váha mäsa bola uvedená v surovom stave, pričom predložené receptúry neobsahovali údaj o hmotnosti pokrmu, na jeden druh pokrmu v jedálnom lístku bola hmotnosť mäsovej zložky uvedená vyššia ako v predloženej receptúre, boli zistené nedostatky v skladovaní a uchovávaní jedál, keď tri druhy výrobkov v čerstvom stave boli zmrazené. Nanovo zrekonštruované zariadenie nebolo na požiadanie predložené platné Rozhodnutie RÚVZ.
Horský hotel TATRAN*, Kováčová – v reštaurácii nebolo zabezpečené celodenné stravovanie (iba raňajky), cenník služieb sa nenachádzal na viditeľnom a prístupnom mieste a nebol predložený ani na požiadanie, zamestnanci, ktorí prichádzajú do kontaktu s hosťami, nemali označenie alebo odev, ktoré ich odlíši od hostí, pri telefóne, ktorý je v ubytovacom zariadení na mieste prístupnom hosťom, sa nenachádzali čísla kontaktov na políciu, lekársku a zdravotnú službu, hasičskú jednotku, linku tiesňového volania, hotel mal k dispozícii jedenkrát trojlôžkovú izbu, čo je v rozpore s platnou vyhláškou, keď táto v kategórii Hotel* stanovuje maximálne dvojlôžkovú izbu, dvakrát apartmán pozostávajúci z dvoch izieb (2 lôžka v každej izbe) čo je v rozpore s platnou vyhláškou, podľa ktorej jedna z týchto miestností má spĺňať podmienky obývacej miestnosti, na izbách chýbali stoličky, zrkadlá a v hygienických zariadeniach absentovali vrecká na hygienické vložky, v blízkosti zrkadla neboli dostupné elektrické zásuvky označené napätím, v cene ubytovania bola zahrnutá cena raňajok, ktorá nebola nikde uvedená samostatne a nedala sa odpočítať od ceny ubytovania, čím došlo k viazaniu služieb, nápojový lístok neobsahoval všetky predpísané náležitosti, keď sedem druhov káv nebolo označených hmotnosťou.
Penzión** Rekreačný areál, Predná Hora, Muráň - ubytovacie zariadenie má k dispozícii v zmysle platného cenníka jedenkrát štvorlôžkovú izbu (izba prémium - 4 stále lôžka) a dvakrát štvorlôžkovú izbu (rodinný apartmán - 4 stále lôžka), čo je v rozpore s platnou vyhláškou, ktorá stanovuje v kategórii Penzión** maximálne trojlôžkovú izbu (3 stále lôžka), v hygienických zariadeniach v blízkosti zrkadla neboli dostupné elektrické zásuvky označené napätím, absentovali poháre na čistenie zubov, v dennom bare chýbalo označenie objemom u sedem druhov výrobkov (vín), v reštaurácii chýbalo označenie objemom u osem druhov polievok a u 15 druhov jedál chýbala označená hmotnosť (celkovo neoznačený objem a hmotnosť bola zistená u 30 druhov ponúkaných výrobkov), u kontrolovaných sedem druhov jedál boli predložené receptúry, ktoré neobsahovali údaj o hmotnosti hotového výrobku po tepelnej úprave (váha mäsa bola uvádzaná len v surovom stave), boli zistené nedostatky v hygiene - v priestoroch kuchyne sa nachádzali mravce, na hygienickom zariadení v jednej izbe bola na plafóne popraskaná omietka, v odbytovom stredisku mužské a ženské WC kabíny neboli v čase kontroly uzamykateľné, boli zistené nedostatky v skladovaní a uchovávaní jedál, keď šesť druhov výrobkov v čerstvom stave bolo zmrazených, na požiadanie nebolo zo strany poskytovateľa služieb predložené Rozhodnutie RÚVZ na prevádzkovanie ubytovacieho zariadenia, z dôvodu zmeny obchodného mena (zmena názvu prevádzkovateľa) s účinnosťou od 01. 05. 2016.
Ubytovanie, Jarmočná ul., Modrý Kameň - ubytovacie zariadenie (UZ) nebolo v čase kontroly zaradené do príslušnej kategórie a triedy v zmysle vyhlášky, označenie UZ sa v čase kontroly nenachádzalo na viditeľnom a dostupnom mieste, cenník služieb sa nenachádzal na viditeľnom a hosťom prístupnom mieste a nebol sprístupnený ani iným primeraným spôsobom, jednotlivé priestory neboli označené viditeľnými nápismi (išlo o ubytovaciu časť, recepciu, sklad čistiacich prostriedkov, kúpeľňu a WC na I. poschodí, kuchynku na I. a II. poschodí), v UZ sa nenachádzal pre hostí žiadny telefón, chýbali uvedené kontakty na políciu, lekársku a zdravotnú službu, hasičskú jednotku a linku tiesňového volania, izby v UZ neboli označené číslami, okná na izbách neboli zatemniteľné, chýbal vešiak na odev a v hygienickom zariadení chýbala skrinka, alebo držiak na toaletný papier. Nebol vydaný doklad o kúpe za ubytovanie, aj napriek tomu, že požadovaná suma bola riadne zaplatená, doklad o kúpe z ERP bol dodatočne vystavený až po príchode prevádzkovateľov.
Boutique Hotel Empress****, Rožňava - vo vybavenosti izieb chýbala stolná lampa, nočná lampa, čalúnená stolička alebo čalúnené kreslo na každé lôžko, prostriedok na čistenie obuvi, jeden kus uteráka, poháre na umývanie zubov.
Hotel VILLA PLAZA****, Prešov - pri vstupe do zariadenia v označení chýbalo obchodné meno a sídlo predávajúceho, meno a priezvisko osoby zodpovednej za činnosť prevádzkarne a prevádzková doba určená pre spotrebiteľa, chýbal evakuačný výťah, hosťom nebolo k dispozícii jedno odbytové stredisko s dennou prevádzkou, na izbe chýbal viacjazyčný návod na jeho obsluhu a čísla kontaktov na políciu, lekársku službu a zdravotnú službu, hasičskú jednotku, linku tiesňového volania a čísla spojení v rámci ubytovacieho zariadenia, v predsieni chýbalo zrkadlo, v hygienickom zariadení chýbali poháre na čistenie zubov v hygienickom balení, elektrické zásuvky neboli vyznačené napätím, v prevádzkarni sa nachádzali určené meradlá, a to jedna elektronická váha s neplatnou overovacou značkou a jedna elektronická váha bez overovacej značky, v prevádzkarni nebol k dispozícii reklamačný poriadok, chýbala informácia ohľadom alternatívneho riešenia sporov.
Hotel MLADOSŤ**, Lipany - kontrolou predloženého cenníka za ubytovanie inšpektori zistili, že raňajky sú zahrnuté v cene ubytovania, chýbala informácia o cene raňajok - predložením ponuky studených a teplých predjedál „Raňajková ponuka“ bolo zistené, že táto neobsahuje samostatne cenovú informáciu za raňajky, čiže raňajky sa neposkytujú samostatne, čím dochádza ku viazaniu služieb, v ubytovacích priestoroch vo vybavenosti izieb chýbal odkladací priestor na kufor, spotrebiteľovi nebola poskytovaná informácia ohľadom alternatívneho riešenia sporov.
Penzión ZET, Vyšné Ružbachy - ubytovacie zariadenie nebolo vôbec zatriedené - kontrola bola vykonaná podľa požiadaviek najnižšej triedy danej kategórie. V UZ chýbal cenník služieb poskytovaných ubytovacím zariadením, chýbal prístupný telefón v objekte s viacjazyčným návodom na obsluhu a číslami kontaktov na políciu, lekársku službu a zdravotnú službu, hasičskú jednotku, linku tiesňového volania a čísla spojení v rámci ubytovacieho zariadenia, na izbách chýbalo zrkadlo a kôš na odpadky, hygienické zariadenia nemali nádobu na odpadky a vrecká na hygienické vložky, spotrebiteľovi nebola poskytovaná informácia ohľadom alternatívneho riešenia sporov.
Penzión Giulia, Granč-Petrovce - ubytovacie zariadenie nebolo vôbec zatriedené - kontrola bola vykonaná podľa požiadaviek najnižšej triedy danej kategórie. Pri telefóne na recepcii chýbal viacjazyčný návod na obsluhu a čísla kontaktov na políciu, lekársku službu a zdravotnú službu, hasičskú jednotku, linku tiesňového volania, chýbalo vyznačenie najkratšej únikovej cesty z ubytovacieho zariadenia, zamestnanec prichádzajúci do kontaktu s hosťami nemal označenie odlišujúce od spotrebiteľa, na izbách chýbali koše na odpadky, nočné lampy, stoličky, zrkadlo, v hygienickom zariadení apartmánu chýbalo osvetlenie nad umývadlom, vykonaný kontrolný nákup bol predražený o 0,20 eur nesprávnym účtovaním, doklad o kúpe bol vydaný bez predpísanej náležitosti (údaju o množstve výrobku), v predloženom nápojovom lístku u 12 druhov alkoholických nápojov chýbali informácie o vlastnostiach predávaných výrobkov (chýbali objemové percentá alkoholu), spotrebiteľovi nebola poskytovaná informácia ohľadom alternatívneho riešenia sporov.
Ubytovanie v súkromí - izba v objekte „Penziónu MIRABELLE“, Štrba - prevádzkovateľ ubytovacieho zariadenia neinformoval riadne o charaktere poskytovaných služieb, nakoľko ubytovacie zariadenie nebolo vôbec zaradené do príslušnej kategórie a triedy v zmysle vyhlášky o kategorizácii, na zaradenie do kategórie bolo predložené konateľom spoločnosti rozhodnutie orgánu na ochranu zdravia. V označení prevádzkarne chýbalo obchodné meno a sídlo predávajúceho, meno a priezvisko osoby zodpovednej za činnosť prevádzkarne, kategória a trieda ubytovacieho zariadenia, nebol k dispozícii reklamačný poriadok, chýbala informácia ohľadom alternatívneho riešenia sporov.