BRATISLAVA - Podozrivé ponuky a zle nastavené tendre ministerstva dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti môžu za nehorázne plytvanie. Vychádza to z najnovšej analýzy slovenských expertov, ktorí sa pozreli na diaľničné tendre. Keby sa podľa nich súťaže nastavovali transparentnejšie, ušetrilo by sa toľko peňazí, že by sa za ne dali postaviť či opraviť desiatky kilometrov ciest.
"Národná diaľničná spoločnosť pri najväčších zákazkách obmedzila súťaž a hrozí, že ich výrazne preplatí. O sumu, za akú sa dá postaviť 10 – 15 km rýchlociest R2 či R3 alebo opraviť 500 km ciest I. triedy," píšu ekonómovia INEKO na svojom portáli. INEKO pritom odhaduje, že zopakovanie súťaží na stavby D1 a D3 v Prešove a Čadci môže oproti aktuálnym ponukám ceny podstatne znížiť.
114 miliónov do luftu
Tri najväčšie diaľničné tendre od roku 2014 za 800 miliónov eur môžu znamenať veľké plytvanie verejnými financiami. Ide o Počiatkove súťaže na výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec, diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh a diaľnice D1 Budimír - Bidovce. "Ak by to prinieslo najnižšie ponuky 22 % pod úrovňou najvyšších už predložených ponúk, ušetrilo by sa vyše 114 miliónov eur," odhadol Kovalčík.
Pri takomto postupe NDS možno podľa INEKO považovať za úspech, že v jednom z tendrov sa nakoniec predsa súťažilo. "Ďalšie dva tendre možno považovať za zmarené, a to s výrazným prispením síce legálneho ale inak nevhodného, až trestuhodného postupu obstarávateľa," dodal enalytik Ján Kovalčík.
Neobvyklé ponuky
NDS dostala totiž v dvoch súťažiach, na úsek D3 Čadca, Bukov - Švrčinovec a na úsek D1 Prešov, západ - Prešov, juh len po tri ponuky, a to od rovnakých konzorcií. "Navyše, v podobnej hodnote. Všetky sa vtesnali do rozpätia 3 %, respektíve 4 %, čo je na takýchto stavbách mimoriadne neobvyklé," dodal analytik.
Podľa inštitútu to indikuje, že sa mohlo súťažiť len naoko. "Obzvlášť, keď z konzorcií silných hráčov Eurovia-Doprastav-Metrostav a Strabag-PORR-Hochtief dalo každé najnižšiu ponuku na jednu zo stavieb," opísalo INEKO.
V tretej súťaži na úsek D1 Budimír - Bidovce bolo podľa inštitútu päť ponúk, a to opakujúce sa tri konzorciá a ešte dvaja ďalší uchádzači. "V tomto prípade je najnižšia ponuka celých 22 % pod najvyššou," vyčíslil Kovalčík.
Podľa neho je vysoko pravdepodobné, že NDS mohla dostať výrazne nižšie ponuky aj na ostatné dva úseky. "Stačilo by súťaže vyhlasovať postupne, s odstupom aspoň dvoch mesiacov. Aby sa viac firiem mohlo uchádzať o každú zo zákaziek," dodal.
Kto nesie zodpovednosť?
Koho je to vina? "Zatiaľ ide o zodpovednosť predchádzajúceho vedenia ministerstva a NDS (Minister Smeru Ján Počiatek - pozn. red.). Škoda stále nie je dokonaná, k podpisu zmlúv ešte nedošlo. Nový minister dopravy (Roman Brecely - Sieť - pozn. red.) i ním dosadený šéf NDS však majú čo naprávať. Ich rozhodnutie o najväčších zákazkách NDS (spolu za vyše 595 mil. eur) ukáže, ako silný je ich mandát zodpovedne gazdovať," dodal Kovalčík.