Piatok22. november 2024, meniny má Cecília, zajtra Klement

Slovenský Air Force One pristál v Bratislave: FOTO novej fasády a luxusu po miliardároch z Kuvajtu

Airbus A-319 vládny špeciál po pristátí na bratislavskom letisku. Zobraziť galériu (26)
Airbus A-319 vládny špeciál po pristátí na bratislavskom letisku. (Zdroj: Ján Zemiar, SITA)

BRATISLAVA - Nový Airbus je už oficiálne na Slovensku, s novým náterom a so slovenským označením. Predstavil ho minister vnútra Robert Kaliňák. V minulosti na ňom lietali miliardári z Kuvajtu. V útrobách lietadlo ukrýva luxus, o ktorom sa našim politickým špičkám mohlo v starom ruskom Jaku iba snívať.

Má na smerovke štátny znak, pod ňou je štylizovaná podobizeň Milana Rastislava Štefánika. Na bratislavskom letisku, ktoré nesie jeho meno, pristálo nové vládne lietadlo dnes. Oficiálne, lebo Airbus 319-115 CJ (Corporate Jet) sa už raz vzletovej dráhy dotkol.

Airbus A-319 vládny špeciál
Zobraziť galériu (26)
 (Zdroj: Jozef Vydra )

Pristál po prvý raz 12. mája, ešte vo farbách prechádzajúceho dopravcu, leteckej spoločnosti Twinjet Aircraft a s nemeckými imatrikulačnými znakmi. Takmer okamžite letel ďalej do Ostravy, kde v spoločnosti Eirtech Aviation dostal nový farebný náter, ktorý bol v cene. Do slovenského leteckého registra ho zapísali s poznávacími znakmi OM-BYA.

Slovenský Air Force One
Zobraziť galériu (26)
 (Zdroj: SITA)

Lietadlo nie je nové, má 10 rokov a nalietalo približne 4450 hodín. Ministerstvo vnútra zaň zaplatilo 42-miliónov eur. V tejto cene je tiež generálna oprava, ktorú absolvuje na budúci rok. Inak by stála približne 1,7 milióna eur. V konečnej sume je zarátané aj značenie interiéru v slovenskom a anglickom jazyku a najmä výcvik posádky a personálu.

Airbus A-319-115 CJ je
Zobraziť galériu (26)
 (Zdroj: Jozef Vydra )

Výcvik bude pre 6 pilotov, 4 členov palubného personálu, inštruktora a 10 technikov. Peniaze na nákup lietadla sú hlavne z úspor, ktoré prinieslo preplatenie niektorých projektov obnovy hasičskej techniky z eurfondov. Pretože sa s týmito zdrojmi pôvodne nerátalo, techniku najprv rezort kúpil z vlastného rozpočtu.

Slovenský Air Force One
Zobraziť galériu (26)
 (Zdroj: SITA)

Lietadlo priviezla do Bratislavy zatiaľ zahraničná dvojčlenná posádka. Po vyjdení z kokpitu mi kapitán povedal, že sa mu lietadlo páči a má najsilnejšie motory, aké sa do tohto typu montujú. Preto dokáže štartovať a pristávať buď na kratšej dráhe, alebo aj na vysokohorských letiskách. Má taký dolet (približne 9000 km), že preletí cez oceán až na americký kontinent.

Slovenský Air Force One
Zobraziť galériu (26)
 (Zdroj: SITA)

Lietadlo má okrem salónnej úpravy k dispozícii ešte jedno vybavenie, ktoré bude čakať pre prípad potreby v sklade: môže totiž napríklad v prípade evakuácie odviezť až 100 cestujúcich, inak ich zoberi 74. Teraz sa predstavilo s VIP oddelením, kde je okrem oddeleného rokovacieho salónika aj kúpeľňa so sprchou.

Celková kapacita je takto 34 cestujúcich. Minister vnútra Róber Kaliňák povedal: „Lietadlo sa môže premeniť aj na lietajúcu nemocnicu až s piatimi lôžkami a miestom pre zdravotný personál.“

Slovenský Air Force One
Zobraziť galériu (26)
 (Zdroj: SITA)

Doterajšie TU-154M síce uvezie viac, ale má približne dvojnásobnú spotrebu paliva. Bolo to symbolické – „Túčko“ štartovalo a Airbus o chvíľu pristál. Ako povedal minister Kaliňák: „V letke budú zatiaľ obe lietadlá a keď sa približne o 2 a pol roka skončí životnosť posledného lietajúceho TU-1545M, bude Slovensko uvažovať o nákupe druhého lietadla. Zrejme opäť zánovného, lebo na nové sa dnes čaká približne 2 až 3 roky. Navyše cena je lepšia, ako pri novom, pritom životnosť takýchto lietadiel je veľmi vysoká.“

Slovenský Air Force One
Zobraziť galériu (26)
 (Zdroj: SITA)

Keď si takéto lietadlo objednávala Česká republika (v roku 2006, dodané v roku 2007), zaplatila podstatne viac, približne 55,5 milióna eur za jedno. Pritom špeciálne lietadlá vládnych letiek nalietajú podstatne menej hodín, ako dopravné lietadlá, preto vydržia lietať dlho. Životnosť lietadiel sa totiž meria na počet odlietaných hodín. Pri pravidelnej údržbe a plánovaných generálnych opravách tak vydržia v službe veľmi dlho.

Slovenský Air Force One
Zobraziť galériu (26)
 (Zdroj: SITA)

Parametre

Výrobca: Airbus
Rok výroby: 29. september 2005
Počet sedadiel: 34
Dolet: 9 000 kilometrov
Počet pristátí: 1372
Maximálna hmotnosť pri vzlete: 75,5 ton
Hmotnosť bez paliva: 58,5 ton
Počet nalietaných hodín: 4439
Počet leteckých okruhov: 1370
Motory: CFM56-5B7/P

Pozrite si ďalšie fotky zvnútra

Slovenský Air Force One
Zobraziť galériu (26)
 (Zdroj: SITA)

Slovenský Air Force One
Zobraziť galériu (26)

Slovenský Air Force One
Zobraziť galériu (26)
 (Zdroj: SITA)

Slovenský Air Force One
Zobraziť galériu (26)
 (Zdroj: SITA)

Slovenský Air Force One
Zobraziť galériu (26)
 (Zdroj: SITA)

Slovenský Air Force One
Zobraziť galériu (26)
 (Zdroj: SITA)

Slovenský Air Force One
Zobraziť galériu (26)
 (Zdroj: SITA)

Slovenský Air Force One
Zobraziť galériu (26)
 (Zdroj: SITA)

Slovenský Air Force One
Zobraziť galériu (26)
 (Zdroj: Ján Zemiar a Jozef Vydra)

Slovenský Air Force One
Zobraziť galériu (26)
 (Zdroj: Ján Zemiar a Jozef Vydra)

Slovenský Air Force One
Zobraziť galériu (26)
 (Zdroj: Ján Zemiar a Jozef Vydra)

Slovenský Air Force One
Zobraziť galériu (26)
 (Zdroj: Ján Zemiar a Jozef Vydra)

Takto vyzeral Airbus v starej podobe
Zobraziť galériu (26)
Takto vyzeral Airbus v starej podobe  (Zdroj: Ján Zemiar a Jozef Vydra)

Airbus A-319-115 CJ dokázže
Zobraziť galériu (26)
 (Zdroj: Jozef Vydra )

Viac o téme: KabínaVládny špeciálAirbus ACJ319
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu