BRATISLAVA - Prázdne regály, nespokojní zamestnanci, dodávatelia a v neposlednom rade zákazníci – to je výsledok situácie, do ktorej sa dostal obchodný reťazec Carrefour na Slovensku. Po roku vážnych problémov spoločnosť Retail Value Stores, ktorá tieto obchody prevádzkuje, skončila v reštrukturalizácii. Čo bude ďalej?
Pred pár dňami sa na stránke Finstat.sk, ktorá pravidelne zverejňuje aktuálne hospodárske výsledky firiem, objavila informácia, ktorá potvrdzuje, že akciovej spoločnosti Retail Value Stores hrozí reštrukturalizačné konanie. Firma, ktorá začiatkom roku 2015 vznikla splynutím holandskej spoločnosti Tsar Holding, bola už v minulosti dlžná sociálnej poisťovni viac ako 230-tisíc eur. Podľa účtovnej uzávierky z toho obdobia prešlo pod novú firmu okolo 500 zamestnancov, ktorí s takýmto stavom určite spokojní nie sú.
Problémy so spoločnosťou majú aj dodávatelia, práve preto z pultov predajní zmizla veľká časť tovaru. V tom čase sa ešte firma Retail Value Stores bránila tvrdením, že nejde o finančné či iné problémy, ale len prehodnocujú sortiment, ktorý ponúkajú zákazníkom. Čoskoro sa potvrdilo, že spoločnosť čelí vážnym problémom, nakoľko situácia sa za posledný polrok vôbec nezlepšila, práve naopak. Návrh spoločnosti o povolenie reštrukturalizácie bol len posledným dôkazom.
Budúcnosť spoločnosti
Čo vlastne firmu čaká v súvislosti s reštrukturalizáciou? „V lehote najneskôr do 30 dní od začatia reštrukturalizačného konania súd rozhodne, či reštrukturalizáciu povolí, alebo nie. V prípade ak súd rozhodne o povolení reštrukturalizácie, veritelia spoločnosti môžu, v lehote 30 dní od povolenia reštrukturalizácie, prihlásiť svoje pohľadávky do reštrukturalizácie prihláškou doručenou správcovi (ak veritelia svoje pohľadávky riadne a včas neuplatnia prihláškou, ich právo vymáhať tieto pohľadávky voči dlžníkovi, v prípade potvrdenia reštrukturalizačného plánu súdom, zanikne). Správca prihlásené pohľadávky posúdi, prípadne poprie,“ vysvetlil pre Topky expert v oblasti obchodného práva.
„Rozsah a spôsob uspokojenia prihlásených pohľadávok, ktoré správca nepoprel, bude predmetom reštrukturalizačného plánu. Účelom reštrukturalizačného plánu je zabezpečiť čo najvyššiu mieru uspokojenia prihlásených pohľadávok, pri zachovaní ďalšej činnosti dlžníka. Schválením plánu podľa zákona a jeho potvrdením súdom sa plán stáva záväzným a veritelia majú právo na uspokojenie prihlásených pohľadávok vo výške a za podmienok stanovených v pláne,“ doplnil.
Pár dní pred zverejnením rozhodnutia o reštrukturalizácii v Obchodnom vestníku aj minister pôdohospodárstva a rozvoja vidiek Ľubomír Jahnátek pri prezentácii výsledkov prieskumu podielu predaných slovenských potravín v obchodoch potvrdil, že s reťazcom Carrefour už jeho rezort do budúcnosti nepočíta: „V tejto štatistike oproti iným štatistikám už nie je spoločnosť Carrefour, vzhľadom na svoje vlastné ekonomické problémy.“
Firma v posledných rokoch vykazuje záporné čísla, určite nepomohli ani pokuty, ktoré dostala od Slovenskej obchodnej inšpekcie a Štátnej veterinárnej a potravinovej správy. V júli minulého roka napríklad Krajský súd Bratislava rozhodol, že „odkladá vykonateľnosť rozhodnutia“, teda pokuty za porušenie zákona o neprimeraných podmienkach v obchodných reťazcoch, a to „z dôvodu hrozby závažnej ujmy, ktorá by mu vznikla ich okamžitým výkonom“. Podobne súdy rozhodli aj v ďalších prípadoch.
Viaceré porušenia zákona
Regionálna veterinárna a potravinová správa Bratislava napríklad ešte v roku 2013 uložila pokutu za predaj deviatich druhov potravín po uplynutí spotreby. Kontrolóri v priestoroch predajne Carrefour na Vajnorskej ulici objavili plesnivú klobásu. Problém bol aj so skladovacími priestormi a hygienou celkovo, za to všetko dostal obchodný reťazec pokutu vo výške 6000 eur.
Žilinský Inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie zase koncom roka 2014 uložil tamojšej predajni Carrefour pokutu pre porušenie zákazu nekalých obchodných praktík. Už vtedy mala totiž spoločnosť problém s dodávaním tovaru, ktorý však napriek tomu propagovali na svojich letákoch. Dokopy je podobných rozhodnutí sedem, preto sa celková výška pokuty vyšplhala na viac ako 874-tisíc eur.
Nespokojní klienti aj dodávatelia
Dlhodobo sa sťažujú najmä zákazníci, ktorí v blízkosti domovov nemajú iné obchodné centrá a musia chtiac-nechtiac občas nakupovať aj v reťazci Carrefour. „Carrefour ako po okupácii,“ sťažoval sa na stránke Polus City Center Michal. Vedenie mu odpovedalo takto: „Čo sa týka hypermarketu, aj nás ako prevádzkovateľa nákupného centra mrzí, že hypermarket Carrefour ponúka v súčasnosti len obmedzené služby a nenapĺňa očakávania zákazníkov v oblasti kvality predaja a sortimentu tovarov. Momentálne všetky zúčastnené strany aktívne rokujú o príprave a realizácii nového konceptu predaj potravín v Poluse,“ napísali ešte v decembri.
Skontaktovali sme sa aj s jedným z dodávateľov, ktorý si uplatnil svoje pohľadávky voči predchodcovi Retail Value Stores: „Boli tam problémy s disciplínou, ale bol to vynikajúci obchodný partner. Spolupráca s nimi bola veľmi ústretová, ale bohužiaľ, celá situácia vyústila do platobnej neschopnosti.“ Opýtali sme sa aj na to, či išlo o sled rôznych udalostí alebo sa situácia zhoršila naraz: „Bol to celý proces, bolo jasné, kam sa to uberá. V rámci Slovenska, ale nielen Slovenska, je nanešťastie bežné, že platby zvyknú meškať.“
Oslovili sme aj spoločnosť Retail Value Stores, aby sa nám k celej veci vyjadrili. „Firma sa po vykonaní racionalizačných opatrení v roku 2015 snaží zastabilizovať svoju situáciu tým, že požiadala Okresný súd Bratislava I o ochranu pred veriteľmi. Našou snahou je využiť existujúci potenciál spoločnosti, dosiahnuť dôveru našich partnerov a s ňou spojený nárast obratov. Veľká časť našich partnerov má naďalej záujem o spoluprácu a preto veríme, že sa nám popri formálnom reštrukturalizačnom konaní podarí pokračovať v činnosti k spokojnosti našich partnerov. Vo vzťahu k zákazníkom nedochádza k žiadnej zmene okrem zlepšenia portfólia ponúkaného tovaru,“ vyjadrila sa pre Topky Beata Bobková, členka Dozornej rady spoločnosti Retail Value Stores, a.s.
Carrefour prevádzkuje po celom svete približne 10 800 obchodov v 33 krajinách a zamestnáva približne 381-tisíc zamestnancov. Na slovenský trh spoločnosť vstúpila v roku 2000. V súčasnosti má svoje predajne v Bratislave, v Košiciach, v Trnave a v Žiline.