BRATISLAVA – Prekvapujúce oznámenie RegioJetu, že na Slovensku končí, spustilo lavínu názorov a reakcií. Najnovšie sa k veci vyjadril aj dopravca RegioJet, aby v spore a rivalite, ktorá zavládla medzi Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK) a RegioJetom, uviedol svoj pohľad na celú záležitosť.
Majiteľ spoločnosti RegioJet Radim Jančura včera ohlásil odchod svojich vlakov z trasy Bratislava – Košice. Ako dôvod uviedol to, že minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) neurobil nič s podnákladovými cenami v stratových InterCity (IC) vlakoch Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktorými sa RegioJet snažil cielene vytlačiť z trhu. Na spomínanej trase totiž tento rok RegioJet prerobí zhruba 4 milióny eur. ZSSK má totiž vďaka štátnym dotáciám na tejto trase dominantné postavenie a voči konkurencii sa správa likvidačne.
FOTO Vyriešili pikantnú hádanku z internetu? Ľudia špekulovali, čo má táto žena vo vaku!
„ZSSK by mala okamžite vrátiť všetky dotácie, ktoré čerpá na prevádzku dotovaných rýchlikov. Ak vo svojom dnešnom vyhlásení tvrdí, že komerčné vlaky IC ZSSK sú priebežne v pluse, tak celkom určite musia byť ziskové aj rýchliky, ktoré prepravujú omnoho viac cestujúcich, a na ktoré ZSSK poberá dotácie. Nie je jasné, prečo ZSSK potom dostáva dotácie cca 8 eur na kilometer (pred zavedením cestovného zadarmo), keď tvrdí, že dokáže prevádzkovať vlaky s pár cestujúcimi ako priebežne ziskové,“ komentoval záležitosť Aleš Ondrůj, tlačový hovorca spoločnosti RegioJet po tom, ako ZSSK RegioJet obvinila z nepravdivých z útokov na konkurenciu.
„Celá informácia ohľadom priebežnej plusovej prevádzky vlakov IC ZSSK je nepravdivá. ZSSK aj ministerstvo dopravy priznalo stratovosť vlakov IC ZSSK ešte pred príchodom RegioJetu a znížením cestovného a odchodom časti cestujúcich do rýchlikov zadarmo sa ich ekonomika celkom určite nezlepšila. Skôr naopak a ich prevádzka sa už na jar tohto roku stala v pôvodnom rozsahu ekonomicky neudržateľná,“ pokračuje Ondrůj.
ZSSK konala ako predátor
ZSSK podľa ďalších slov uplatňuje vo vlakoch IC ZSSK podnákladové ceny, ktoré v deň, keď RegioJet oznámil svoje ceny, znížila o 50 %. „ZSSK vtedy mala 100% monopol, konala ako predátor, ktorý chce zničiť prichádzajúcu konkurenciu. Aj dnes je ZSSK absolútne dominantná,“ doplnil hovorca RegioJetu s tým, že neexistuje trh komerčných a nekomerčných vlakov. „Zákazník cestuje podľa toho, ako potrebuje ísť a aký vlak najlepšie zodpovedá času, kedy chce cestovať. Na trase Bratislava - Košice sa tak celková ponuka vlakového spojenia skladá ako z vlakov IC ZSSK, tak z dotovaných rýchlikov ZSSK aj vlakov RegioJet. ZSSK je pritom absolútne dominantná a v čase vstupu na trh, kedy znížila ceny u vlakov IC ZSSK o polovicu a odštartovala cenovú vojnu, bola 100% monopolom,“ dodal hovorca.
Za rok sa vo vlakoch štátnej ZSSK previezlo bezplatne 24 miliónov ľudí
Na margo rozhodnutia RegioJetu odísť z trasy Bratislava – Košice Ondrůj vysvetlil: „RegioJet prijal smerom k svojim zákazníkom veľmi smutné, avšak nevyhnutné rozhodnutie odísť z trasy Bratislava - Košice. Oznámili sme toto rozhodnutie s dostatočným predstihom - termín zvolíme až niekedy počas prvého štvrťroku 2016, aby mohol zabezpečiť prepravu zákazníkov napríklad na vianočné sviatky a späť. Rovnako tak je naším cieľom maximálne sa postarať o väčšinu našich zamestnancov. Náš pôvodný plán bol naše služby na Slovensku ďalej rozširovať - máme na toto pripravené ako vozidlá, tak ďalšie náležitosti. Avšak, s ohľadom na nečinnosť ministra dopravy a nekalú súťaž zo strany ZSSK, sme stratili akúkoľvek nádej na možnosť férového podnikania. Odmietame arogantné a lživé vyhlásenie štátneho dopravcu ZSSK, ktoré na úkor RegioJetu a jeho zákazníkov zverejňuje.“
Na záver Ondrůj navrhol, aby ZSSK zverejnila, z čoho financuje stratovú prevádzku vlakov IC ZSSK, rovnako tak, čo všetko je do ekonomiky vlakov IC ZSSK zahrnuté a aké náklady sú naopak nezákonne skryté v ekonomike dotovaných vlakov.