BRATISLAVA – Spoločnosť EEI, ktorá mala v bratislavskej Petržalke prevádzkovať nový parkovací systém, dnes odstúpila od zmluvy.
Tvrdí, že útoky na spoločnosť a znevažovanie jej dobrého mena či odbornosti už prekročili únosnú mieru. Diskusia o parkovaní v Petržalke je podľa nej emocionálna a neodborná a v takejto atmosfére EEI nechce poskytovať služby. O parkovaní majú dnes rokovať petržalskí poslanci.
"Za posledné týždne sme si vypočuli z úst takzvaných expertov na rezidentské parkovanie toľko nezmyslov a urážok, a prečítali a videli toľko mediálnych skreslení a zavádzania, že to nemá zmysel. Občania Petržalky si asi budú musieť na poriadok v parkovaní na svojom sídlisku počkať dlhšie," uvádza sa v stanovisku EEI.
Podľa EEI úspech akéhokoľvek systému rezidentského parkovania stojí a padá na miere akceptovateľnosti zo strany obyvateľstva, ktorá je do veľkej miery daná úrovňou a najmä obsahom diskusie, ktorú vedú zodpovední predstavitelia občanov. V prípade Petržalky bol podľa EEI celý systém v diskusii natoľko dehonestovaný a znevážený, že miera jeho akceptácie zo strany obyvateľov by bola veľmi otázna.
"Našou prácou nie je viesť boj s poslancami, médiami či dokonca obyvateľstvom. My ponúkame funkčnú a v praxi overenú koncepciu, ktorá by problém s parkovaním v Petržalke vyriešila a najmä by vytvorila predpoklad na ďalšiu modernizáciu a optimalizáciu celého systému statickej dopravy v tejto rezidentskej zóne," tvrdí firma. "To všetko ale predpokladá, že sa budeme o tejto veci seriózne a najmä odborne rozprávať. A to sa v prípade Petržalky ani zďaleka nedeje."
Spoločnosť, ktorá je dnes podľa jej slov najväčším operátorom parkovacích systémov na Slovensku, ďalej uvádza, že aj v iných mestách Slovenska bolo zavádzanie rezidentských parkovacích systémov vždy spojené so vzrušenou diskusiou, ktorá ale nikdy nenadobudla také absurdné rozmery ako teraz v prípade Petržalky. "Diskusia, dokonca aj tvrdá diskusia, je normálna vec, pretože ľudia nikdy neveria novým veciam. Dnes si ale rezidenti systémy pochvaľujú, pretože ich chronický problém s parkovaním sa vyriešil," tvrdí firma EEI. "V Bratislave to ale prekročilo únosnú mieru. Je nám to ľúto, ale dobré meno spoločnosti EEI už nemienime naďalej vystavovať urážkam zo strany ľudí, ktorí netušia, o čom parkovacie systémy sú, ako fungujú a najmä komu a ako slúžia," uzavrela firma.
Spoločnosť EEI tvrdí, že sa po zverejnení tohto stanoviska už nebude ku tejto otázke vyjadrovať.
Parkovanie je teraz pochované, neprehral však Bajan, ale Petržalčania
Nikto nevyhral, iba Petržalčania v tejto chvíli prehrali. Aj takto dnes reagoval starosta bratislavskej Petržalky Vladimír Bajan na to, že firma EEI, ktorá mala v mestskej časti prevádzkovať nový parkovací systém, odstúpila od zmluvy. Nové parkovanie je tak podľa neho v tejto chvíli pochované a Bajan si chce počkať na to, s akým návrhom prídu poslanci. Ak neprídu so žiadnym, do dvoch rokov plánuje predostrieť ďalšiu koncepciu na riešenie parkovania.
"Situácia je taká, že jednoducho nemáme partnera. To znamená, že si počkám na ucelený koncept od poslancov, ktorý vraj majú a chcú najbližšie predložiť. Loptička je teda teraz na ich strane. Ja si ich návrh rád pozriem, budem spolupracovať aj rád pripomienkovať," uviedol Bajan na dnešnom brífingu. "Tak, ako ja potrebujem poslancov, poslanci potrebujú mňa, takže verím, že to bude už odosobnená tímová robota. V každom prípade teraz sme na bode nula a začíname odznova," podotkol starosta.
Spoločnosť EEI dnes odstúpila od zmluvy, lebo tvrdí, že útoky na spoločnosť a znevažovanie jej dobrého mena či odbornosti už prekročili únosnú mieru. Diskusia o parkovaní v Petržalke je podľa nej emocionálna a neodborná a v takejto atmosfére EEI nechce poskytovať svoje služby. Mestskej časti to firma oznámila dnes ráno pred rokovaním miestneho zastupiteľstva, na ktorom mali poslanci rokovať o novom parkovaní a schválením všeobecne záväzného nariadenia (VZN) systém spustiť. Starosta tak na začiatku rokovania bod o parkovaní stiahol a oznámenie o odstúpení EEI od zmluvy si vyslúžilo od obyvateľov potlesk.
Bajan pripomenul, že VZN o parkovaní by dnes zrejme prešlo, lebo mali väčšinu na prijatie. "Takto to vyzeralo, keď som sa dnes rozprával s predsedami klubov. Niektorý z klubov ma podporil, čo som nečakal," podotkol, nepriznal však, ktorý klub zmenil názor. Starosta navrhovaný, no občanmi i poslancami kritizovaný systém obhajuje. Bol podľa neho dobrý, efektívny a výhodný pre Petržalku i Petržalčanov. "Za tým si stojím. Bol postavený na odborných posudkoch a analýzach. Ak si niekto myslí, že prehral Bajan, je na veľkom omyle. Prehrala Petržalka. Dnes sme mali stáť pred najväčším rozhodnutím tohto volebného obdobia. Žiaľ, odborná debata sa zmenila na politikárčenie," podotkol Bajan.
O kompenzácii firme EEI sa ešte bude podľa Bajana hovoriť. "Na základe zmluvy ale nemajú na ňu žiadny nárok okrem ekonomicky nevyhnutných nákladov, ako sú napríklad výkresy. To sú ale náklady v stovkách eur a budeme ich ďalej používať, čiže to nie je až taký problém," vysvetlil starosta s tým, že mestskej časti teraz žiadna škoda nevznikla a prípadnú kompenzáciu budú riešiť v novembri. "Budeme hovoriť o tom, čo oni chcú a čo im my nedáme, ale teraz je to absolútne hypotetická záležitosť," reagoval.
Starosta sa teraz podľa svojich slov bude venovať chystanej celomestskej parkovacej politike a ak miestni petržalskí poslanci neprídu so žiadnym návrhom, do roka až dvoch navrhne ďalší. "Bez poplatkov sa parkovanie v Petržalke nevyrieši, za tým si stopercentne stojím. Ale toto nie je dobrá správa ani pre mesto, som presvedčený, že sme teraz stratili čas," dodal.
Nové parkovanie mala mestská časť spustiť budúci rok. Petržalčan si mal pre parkovanie svojho auta, aj firemného, kúpiť rezidentskú kartu za 60 eur na rok. Ale to len pri prvom aute, pri druhom sa mala suma vyšplhať na 90 eur, pri treťom na 120 eur. Vodič, ktorý by nemal trvalý pobyt alebo miesto podnikania na území mestskej časti, mal zaplatiť za abonentskú kartu niekoľkonásobne viac, a to až 800 eur. Pri súťaži vzniklo zo strany poslancov i verejnosti mnoho pochybností o transparentnosti súťaže.