BRATISLAVA - Drobný malér na leteckých dňoch SIAF '15, keď švédska stíhačka Gripen pre poruchu nevzlietla, zrejme mal svoj symbolický význam. Komentátor leteckých dní si uťahoval z ministra obrany Martina Glváča, ktorý však už deň pred SIAFom priznal to, čo sa medzi leteckými nadšencami šepká už dlhšie. Prenájom Gripenov zostal na mŕtvom bode, Slovensko na švédske lietadlá jednoducho nemá peniaze. Čím môžeme nahradiť starnúcu flotilu MiGov-29? A máme vôbec na moderné stíhacie lietadlá?
Prenajať si od Švédska 1200 letových hodín ročne na zatiaľ neupresnenom počte stíhačiek JAS-39 Gripen. Taká bola doterajšia predstava slovenského rezortu obrany, ktorý sa pustil do rokovaní so Švédskom. Ministerstvo obrany však otvorene priznáva, že na túto alternatívu dnes nemáme peniaze. Zároveň však v štátnej kase nemáme ani peniaze na nákup stíhačiek z iných krajín. Okrem Švédov nik iný prenájom lietadiel neponúka - stíhačky od iných krajín by sme museli natvrdo kúpiť.. Aké má Slovensko možnosti?
- Saab JAS-39 Gripen (Švédsko)
Gripen si už pred pár rokmi vybrali naši susedia - Česi i Maďari. Obe krajiny sa so Švédskom dohodli na prenájme lietadiel a obe používajú Gripeny verzie C (jednomiestna) a D (dvojmiestna). Gripeny prvej série A a B nie sú kompatibilné so štandardmi NATO (Švédsko nie je členom aliancie). Najmodernejšie verzie Gripenov majú označenie E a F a okrem iného majú výkonnejší motor. Ak však Slovensko nemá peniaze na verziu C/D, o vyššom variante môžeme iba snívať.
Gripen má pritom pre Slovensko mnoho výhod. Je to malá, rýchla a dobre manévrovateľná stíhačka. Je prispôsobená viac na vzdušný boj ako na útoky na pozemné ciele. Je cenovo dostupnejšia ako jej konkurencia a navyše je schopná používať krátke a úzke núdzové plochy. Okrem letiska tak dokáže vzlietnuť napríklad aj z rovného diaľničného úseku.
Cena letovej hodiny je podľa dostupných zdrojov zhruba 4700 dolárov, čím patrí Gripen k “najlacnejším” stíhačkám. Ak by sme mali Gripeny, mohli by sme vo vojenských cvičeniach užšie spolupracovať s Čechmi a Maďarmi.
Technické dáta:
Dĺžka trupu: 14,1 m
Rozpätie krídel: 8,4 m
Max. rýchlosť: Mach 2 (2 204 km/h) vo veľkej výške.
Bojový rádius: 800 km
Max. dolet: 3 200 km (s prídavnými nádržami)
Výzbroj:
1x kanón kalibru 27 mm
8 závesníkov na rakety vzduch-vzduch (AMRAAM, alebo Sidewinder), rakety vzduch-zem (napr. Maverick), alebo bomby.
2. Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon (USA)
O možnosti získať americké stíhačky F-16 sa zatiaľ na Slovensku oficiálne príliš nehovorilo, hoci v roku 2012 bezpečnostná spoločnosť Stratfor informovala o českom zámere získať F-16tky v hromadnom nákupe, do ktorého by sa zapojilo aj Slovensko a niekoľko ďalších stredoeurópskych krajín. F-16 je o čosi starší typ ako Gripen. Je to lietadlo rovnakej generácie ako MiG-29, no na rozdiel od ruského stroja priebežne prechádza rýchlym vývojom a modernizáciou. Ak by sme chceli F-16, mali by sme sa obzerať po modernejších variantoch C/D, alebo priamo E/F. Poliaci už od roku 2006 používajú práve variant C (jednomiestne) a D (dvojmiestne).
Výhodou F-16tky je jej väčšia flexibilita. Nie je to iba čistokrvná stíhačka, často sa používa aj pri bombových, či raketových útokoch na pozemné ciele. Navyše, typ F-16 sa zúčastnil viacerých ostrých vojnových konfliktov a tieto skúsenosti mohli jeho výrobcovia preniesť do ďalšieho vývoja. Podobne ako pri Gripene, aj tu sa ponúka možnosť užšej spolupráce so susedom, konkrétne s Poľskom.
Pri americkom stroji však treba spomenúť aj niekoľko nevýhod. Jeho nákup i prevádzka sú drahšie ako v prípade Gripena. Letová hodina F-16tky by nás vyšla zhruba 7000 dolárov. Ak by Slovensko siahlo po základnej verzií A/B, bol by to krok späť. Spojené štáty zatiaľ neponúkajú prenájom letových hodín a slovenské ministerstvo obrany už verejne priznalo, že na nákup lietadiel jednoducho nemá peniaze. Navyše je otázne, dokedy bude firma Lockheed Martin modernizovať F-16tky. Americké letectvo už totiž má za ne postupnú náhradu v podobe supermoderných strojov F-22 Raptor a F-35 Lightning II. Tie sú však pre Slovensko iba z ríše snov.
Technické údaje
Dĺžka trupu: 15,06 m
Rozpätie krídel: 9,96 m
Max. rýchlosť: Mach 2 vo veľkej výške
Bojový rádius: 550 km
Dolet: 4220 km s prídavnými nádržami
Výzbroj: 1 šesťhlavňový kanón kalibru 20 mm
11 závesníkov pre rôznu výzbroj
Je otázne, či Slovensko môže uvažovať aj o iných typoch lietadiel. Zo západného sveta by sa ponúkali ešte stroje Eurofighter Typhoon, alebo francúzska stíhačka Dassault Rafale. Oba sú však dvojmotorové, pričom F-16 i Gripen majú iba jeden motor. To by znamenalo ešte vyššie prevádzkové náklady. Nie je vylúčené, že Slovensko odloží modernizáciu stíhacieho letectva na neurčito a bude musieť predĺžiť spoluprácu s ruskou firmou RSK MiG.
Rozhodne politika
Ako to už pri štátnych a obzvlášť vojenských nákupoch býva, posledné slovo budú mať politici. Okrem samotnej modernizácie letectva je totiž potrebné aj znížiť závislosť našich ozbrojených síl na ruskej technike. Navyše, viacerí experti sa vyjadrili, že keď sa Poliaci rozhodli pre F-16, malo to aj politický rozmer. Poľsko má už tradične s USA užšie vzťahy a aj preto mohlo uprednostniť americké lietadlo. Český analytik Andor Šándor svojho času odporučil utuženie vzťahov s USA práve prostredníctvom nákupu amerických lietadiel aj v našich končinách.
{{ poll.title }}
{{ poll.title }}
{{ poll.thanks }}
{{ poll.title }}
{{ profiles[profileEvalueated.index].name }}
Zhoda: {{ profileEvalueated.weightPercentage }}%