Celonárodné testovanie musí absolvovať každý deviatak.
SLOVENSKO - Možno aj váš syn či dcéra patrí medzi 60-tisíc deviatakov, ktorí si dnes predpoludním testujú svoje vedomosti z matematiky a materinského jazyka v Monitore 9. Potrápiť sa musia z 30 otázkami z oboch predmetov, pričom ich čas je obmedzený.
Ako by ste na podobnej
skúške z vedomostí
obstáli vy, ich rodičia?
Celonárodné testovanie
musí absolvovať každý deviatak.
Tí, ktorí tak neurobia
dnes, absolvujú testy v náhradnom
termíne 17. apríla.
Výsledky im pritom môžu
pomôcť pri prijímaní na
strednú školu. Jednotlivé
úlohy by žiakov nemali prekvapiť,
zostavené sú totiž
z prebraného učiva. O tom,
že to nemusí byť až také jednoduché,
sa môžete presvedčiť
aj sami. Prinášame
vám niekoľko zadaní otázok,
ktoré sa v Monitore objavili
minulý rok.
1. Marián dostal z matematiky v prvom polroku takéto známky: 1, 2, 1, 3, 1. Aký bol priemer jeho známok z matematiky?
2. Z 1 500 vyrobených žiaroviek bolo 5 % chybných. Koľko vyrobených žiaroviek bolo bezchybných?
3. Vypočítajte veľkosť výšky rovnobežníka v cm na stranu a = 6 cm, ktorého obsah je 15 cm².
4. Tomáš má štyri futbalové dresy: červený, modrý, biely a zelený. Koľkými spôsobmi ich môže Tomáš poukladať na polici vedľa seba tak, aby červený a modrý dres boli susedné?
a) 24
b) 12
c) 8
d) 6
5. Stavebný pozemok s rozmermi 110 x 154 m určený na výstavbu rodinných domov je potrebné rozdeliť na rovnako veľké štvorcové stavebné parcely s čo najväčšou výmerou. Koľko takýchto stavebných parcel vznikne?
a) 140
b) 70
c) 35
d) 22
6. Dve kružnice s polomermi 4 cm a 3 cm majú stredy vzdialené 0,5 cm. Koľko spoločných bodov majú tieto kružnice?
a) majú práve 1 spoločný bod
b) majú práve 2 spoločné body
c) majú viac ako 2 spoločné body
d) nemajú žiadny spoločný bod
Riešenie:
1. 1,6, 2. 1 425, 3. 2,5 cm, 4. B, 5. C, 6. D
1. Z hľadiska členenia slovnej zásoby zaraďujeme slovo „kamoš“ medzi
a) cudzie slová
b) slangové slová
c) neologizmy
d) zastarané slová
2. Aký umelecký jazykový prostriedok predstavuje slovné spojenie: má rosu v oku.
a) personifikácia
b) prirovnanie
c) epiteton
d) metafora
3. V ktorej možnosti je správne určená nasledujúca veta:
Štúdia ukázala, že iba polovica obyvateľov eurozóny ovláda jeden cudzí jazyk.
a) jednoduché priraďovacie súvetie
b) jednoduchá jednočlenná veta
c) jednoduché podraďovacie súvetie
d) jednoduchá dvojčlenná veta
4. V ktorej možnosti sú uvedené len akostné prídavné mená?
a) urastené, vypasené, hraničné
b) lišiacky, pokojné, obrovský
c) tajomná, veľká, dvojposteľová
d) veľká, milý, urastený
5. V ktorej možnosti sú správne určené gramatické kategórie zvýrazneného podstatného mena v nasledujúcej vete?
Je taký urastený, že by sme ho mohli pokladať za indivíduum.
a) mužský rod, jednotné číslo, akuzatív, chlap
b) stredný rod, jednotné číslo, nominatív, mesto
c) mužský rod, jednotné číslo, nominatív, dub
d) stredný rod, jednotné číslo, akuzatív, mesto
6. V ktorej možnosti sa nachádzajú len príslovky?
a) vtom, pokojne, len
b) hneď, keď, ako
c) okrem, večer, sem
d) pekne, dnes, von
Riešenie:
1.b, 2.d, 3.c, 4.d, 5.d, 6.d
Matematika:
1. Marián dostal z matematiky v prvom polroku takéto známky: 1, 2, 1, 3, 1. Aký bol priemer jeho známok z matematiky?
2. Z 1 500 vyrobených žiaroviek bolo 5 % chybných. Koľko vyrobených žiaroviek bolo bezchybných?
3. Vypočítajte veľkosť výšky rovnobežníka v cm na stranu a = 6 cm, ktorého obsah je 15 cm².
4. Tomáš má štyri futbalové dresy: červený, modrý, biely a zelený. Koľkými spôsobmi ich môže Tomáš poukladať na polici vedľa seba tak, aby červený a modrý dres boli susedné?
a) 24
b) 12
c) 8
d) 6
5. Stavebný pozemok s rozmermi 110 x 154 m určený na výstavbu rodinných domov je potrebné rozdeliť na rovnako veľké štvorcové stavebné parcely s čo najväčšou výmerou. Koľko takýchto stavebných parcel vznikne?
a) 140
b) 70
c) 35
d) 22
6. Dve kružnice s polomermi 4 cm a 3 cm majú stredy vzdialené 0,5 cm. Koľko spoločných bodov majú tieto kružnice?
a) majú práve 1 spoločný bod
b) majú práve 2 spoločné body
c) majú viac ako 2 spoločné body
d) nemajú žiadny spoločný bod
Riešenie:
1. 1,6, 2. 1 425, 3. 2,5 cm, 4. B, 5. C, 6. D
Slovenský jazyk:
1. Z hľadiska členenia slovnej zásoby zaraďujeme slovo „kamoš“ medzi
a) cudzie slová
b) slangové slová
c) neologizmy
d) zastarané slová
2. Aký umelecký jazykový prostriedok predstavuje slovné spojenie: má rosu v oku.
a) personifikácia
b) prirovnanie
c) epiteton
d) metafora
3. V ktorej možnosti je správne určená nasledujúca veta:
Štúdia ukázala, že iba polovica obyvateľov eurozóny ovláda jeden cudzí jazyk.
a) jednoduché priraďovacie súvetie
b) jednoduchá jednočlenná veta
c) jednoduché podraďovacie súvetie
d) jednoduchá dvojčlenná veta
4. V ktorej možnosti sú uvedené len akostné prídavné mená?
a) urastené, vypasené, hraničné
b) lišiacky, pokojné, obrovský
c) tajomná, veľká, dvojposteľová
d) veľká, milý, urastený
5. V ktorej možnosti sú správne určené gramatické kategórie zvýrazneného podstatného mena v nasledujúcej vete?
Je taký urastený, že by sme ho mohli pokladať za indivíduum.
a) mužský rod, jednotné číslo, akuzatív, chlap
b) stredný rod, jednotné číslo, nominatív, mesto
c) mužský rod, jednotné číslo, nominatív, dub
d) stredný rod, jednotné číslo, akuzatív, mesto
6. V ktorej možnosti sa nachádzajú len príslovky?
a) vtom, pokojne, len
b) hneď, keď, ako
c) okrem, večer, sem
d) pekne, dnes, von
Riešenie:
1.b, 2.d, 3.c, 4.d, 5.d, 6.d