HRABUŠICE - Tragédia pádu záchranárskeho vrtuľníka otriasla v piatok Slovenskom. V týchto chvíľach sa vyšetruje, čo je za stratou štyroch ľudských životov. Oficiálne výsledky vyšetrovania ešte nie sú známe, no už teraz sa špekuluje, že s drôtmi elektrického vedenia, ktoré pravdepodobne haváriu zapríčinili, nebolo niečo v poriadku. Našej čitateľke sa navyše exkluzívne podarilo zachytiť vrtuľník vo vzduchu iba minúty pred pádom.
Podľa Pravdy vyšetrovatelia údajne preverujú verziu, že s drôtmi nebolo niečo v poriadku. "Vyšetrovatelia údajne preverujú aj verziu, že s drôtmi vysokého napätia, o ktoré sa stroj zachytil, nebolo niečo v poriadku." Informáciu priniesla Pravda. Nimi oslovený pilot, ktoý má blízko k vyšetrovateľom, povedal, že za tragédiou by mohli byť neštandardná výška drôtov vysokého napätia.
„S týmto elektrickým vedením nebolo všetko celkom v poriadku. Bolo vo výške približne 100 metrov, čo je dosť vysoko. A otázne tiež je, či tam malo byť v takom stave, v akom bolo,“ povedal muž, ktorý si neželal byť menovaný. Prípadu sa venuje aj Igor Benek z Leteckého a námorného vyšetrovacieho úradu. Ten sľúbil, že túto verziu preverí. Správca drôtov Východoslovenská distribučná, a. s. sa vyjadrila pre denník, že posledná úradná skúška bola vykonaná v júli 2013.
Drôty neboli na mape
Spoločnosť Air-Transport Europe (ATE), ktorá spadnutý vrtuľník prevádzkovala povedala, že drôty, o ktoré zaprel vrtuľník na ich mapách, ktoré majú k dispozícii, neboli vyznačené. Dôvod podľa Pravdy neuviedla.
Posledná fotka pred pádom
Čitateľke Topiek Lucii sa podaril unikátny záber. Minúty pred haváriou sa jej podarilo odfotiť záchranársky vrtuľník vo vzduchu. "Posielam foto záchranného vrtuľníka, ktorý sme videli letieť nad Čingovom v Slovenskom raji," napísala nám Lucia v piatok neskoro večer.
Čierna skrinka vo vrtuľníku nebola
Tragédiu by pomohla objasniť čierna skrinka. No tá sa podľa Pravdy v tomto type vrtuľníka nenachádza. "Vrtuľník mal len Flight Data Recorder. Ten zaznamenáva technické parametre stroja, ako je rýchlosť, sklon, náklon alebo teplota motorov, nie však zvukový záznam. Práve ten by však mohol priblížiť posledné sekundy v kokpite a objasniť príčiny tragédie," informujú noviny.
Pilot lietal 24 rokov
Štyridsaťštyriročný pilot záchranárskeho vrtuľníka, ktorý v piatok havaroval v Slovenskom raji, mal dlhoročnú prax v lietaní. "Za svoju kariéru nalietal vyše 1800 letových hodín. Išlo o skúseného pilota, ktorý lietal 24 rokov," uviedla hovorkyňa spoločnosti ATE Zuzana Turočeková. V spoločnosti pracoval od roku 2009.
Pohreb bude vo štvrtok
Posledná rozlúčka so všetkými štyrmi zosnulými záchranármi, ktorí zahynuli pri piatkovom páde vrtuľníka v Slovenskom raji, sa bude konať vo štvrtok 23. júla o 10:00 v Konkatedrále Sedembolestnej Panny Márie v Poprade.
Vláda dá 33 tisíc eur rodinám pozostalým
Dnes sa slovenská vláda rozhodla, že pomôže pozostalým tragédie a dá im 33 tisíc eur. Pri leteckej tragédii v Slovenskom raji v piatok 17. júla zahynul 44-ročný pilot vrtuľníka Ľubomír Majerčák, 34-ročný letecký záchranár Martin Svitana, 45-ročný lekár Marek Rigda a 37-ročný náčelník Horskej záchrannej služby v Slovenskom raji Dušan Leskovjanský. Záchranársky vrtuľník sa zrútil v Kláštorskej rokline v Slovenskom raji, keď leteckí záchranári leteli na pomoc zranenému nemeckému chlapcovi. Na miesto už nedoleteli, vrtuľník sa zachytil o drôty elektrického vedenia. Policajný vyšetrovateľ začal trestné stíhanie vo veci všeobecného ohrozenia. Roklina Prielom Hornádu v úseku Lavka pod Kláštorskou roklinou až po Hrdlo Hornádu je až do odvolania pre záchranárske práce uzavretá.