BRATISLAVA - Neoznačené elektrické vedenie, oslepenie pilota zapadajúcim slnkom či technická chyba. To sú niektoré z možných príčin piatkovej nehody záchranárskeho vrtuľníka v Slovenskom raji, pri ktorom zahynula celá štvorčlenná posádka, ktorá letela na pomoc zranenému desaťročnému nemeckému chlapcovi. Skúsení muži, ktorí mali zase sebou roky praxe, prišli o život iba niekoľko metrov od cieľa ich výpravy.
Nehoda sa stala v piatok krátko po 18.00 h počas vykonávania záchrannej akcie v lokalite Kláštorská roklina – v blízkosti miesta zvaného "Stupačky nad večným dažďom" v Národnom Parku Slovenský raj, na rozmedzí katastrálnych území obcí Letanovce a Hrabušice v okrese Spišská Nová Ves. Vrtuľník Agusta A109 K-2 patril spoločnosti ATE so sídlom v Poprade.
O nešťastí záchranné zložky informoval český hasič, ktorý bol náhodou na mieste udalosti. Záchranári po nešťastí vyslali ku chlapcovi ďalšiu skupinu. Podľa riaditeľa Horskej záchrannej služby (HZS) Jozefa Janigu sa vrtuľník zrútil vzdušnou čiarou asi o 150 metrov ďalej od samotného miesta, kde sa chlapec nachádzal. Časť pádu stlmili stromy, no padať podľa neho mohol 100 až 200 metrov.
Tesne po nehode na miesto prišli v prvom rade hasiči, horskí záchranári a polícia. Najprv bolo potrebné zistiť, či niekto z účastníkov nehody nejaví známky života a následne vykonať všetky úkony, aby nedošlo k úniku ropných látok. Celú oblasť policajti uzavreli, rovnako aj turistický chodník v Prielome Hornádu. Svojou prítomnosťou sa snažil pomôcť aj minister zdravotníctva Viliam Čislák.
Na miesto nešťastia priletel aj vrtuľník ministerstva vnútra, z ktorého sa zlanil hasič-záchranár s hydraulickým zariadením. "Pád vrtuľníka bol v dosť problematickom teréne, vyložili tam nejaké zariadenie, ktoré budú potrebovať. Čaká sa na dopravný úrad, budú musieť prísť vyšetrovatelia, ktorí vyšetria okolnosti tejto leteckej tragédie. Následne dôjde k vyslobodeniu tiel záchranárov a ukončenie záchranárskych prác a odstraňovanie trosiek," informoval v piatok v noci hovorca ministerstva Ivan Netík.
Potom museli záchranárske práce prerušiť, vrtuľník sa totiž zrútil v nedostupnom teréne a záchranári v tme nemohli pokračovať. V sobotu predpoludním sa záchranárom a hasičom podarilo vyslobodiť telá z vraku a odtransportovať z miesta nehody. „Pre všetkých záchranárov je to ťažké, pretože s týmito záchranármi, či už leteckými alebo horským záchranárom, boli v pravidelnom kontakte a na mnohých zásahoch spolupracovali,“ informoval Netík.
Obeťami boli skúsení záchranári
„Nás všetkých, záchranárov, to mrzí, vnútorne to prežívame. Je nám ľúto aj rodín obetí, mnoho z chlapcov malo deti, ktoré sa teraz stali polosirotami,“ uviedol riaditeľ HZS Jozef Janiga. Spolu s 37-ročným šéfom horských záchranárov v Slovenskom raji Dušanom Leskovjanským prišli pri tragickej nehode o život aj 44-ročný pilot Ľubomír Majerčák z Popradu, 34-ročný záchranár Martin Svitana a 45-ročný lekár Marek Rigda.
Pilot záchranárskeho vrtuľníka mal dlhoročnú prax v lietaní. "Za svoju kariéru nalietal vyše 1800 letových hodín. Išlo o skúseného pilota, ktorý lietal 24 rokov," uviedla hovorkyňa spoločnosti ATE Zuzana Turočeková. V spoločnosti pracoval od roku 2009.
Pri nehode zahynul aj 34-ročný záchranár, ktorý pracoval v ATE 17 rokov. Najprv ako letecký mechanik a neskôr záchranár. Dlhoročné skúsenosti mal aj lekár leteckých záchranárov. V záchranárskom vrtuľníku lietal 13 rokov. "Počas svojej dlhoročnej praxe pomohli stovkám zranených, ktorí boli v núdzi a zachránili niekoľko desiatok životov. V piatok počas záchrannej akcie, žiaľ, vyhasli tie ich. Za ich obetavú prácu a plné nasadenie im patrí veľké uznanie a česť ich pamiatke," povedala Turočeková.
Prečo bol na palube aj horský záchranár, vysvetlil Jozef Janiga takto: Príslušník HZS sa na palubu vrtuľníka berie pri zásahu v Slovenskom raji zvyčajne kvôli tomu, že sú tam hlboké rokliny a je potrebné robiť dosť dlhý spust a výsadok. Horský záchranár tam v podstate zabezpečí miesto, aby letecký záchranár mohol robiť svoju prácu.
„Pán Leskovjanský patril medzi našich veľmi dobrých a svedomitých pracovníkov a zároveň veľmi dobrých lezcov. Všetkých nás mrzí, čo sa stalo, je nám ľúto najmä rodín, ktoré tu po nich ostali,“ uzavrel Janiga. Naposledy zahynuli horskí záchranári pri leteckom zásahu v roku 1979, kedy prišla HZS o štvrtinu svojich členov.
"Chlapec, ktorého šla posádka vrtuľníka zachraňovať, spadol dole z chodníka smerom k Hornádu, mal zlomeninu dolnej končatiny. Hneď, keď sa stalo to nešťastie, tak sme na miesto vyslali ďalšiu skupinu, ktorá ho z terénu vyslobodila,“ doplnil šéf HZS Jozef Janiga. Odhaduje, že pád vrtuľníka sa stal približne 150 metrov vzdušnou čiarou od miesta, kde spadol nemecký chlapec a zranil sa. Celá skupina turistov mohla podľa neho nešťastie aspoň sčasti vidieť, jeden zo skupiny dokonca pomáhal navigovať vrtuľník, ktorý prišiel na pomoc. Zranenie chlapca bolo podľa Janigu plne indikované na zásah vrtuľníka.
Možné príčiny nehody
„Už teraz je isté, že došlo pri páde vrtuľníka k pretrhnutiu dvoch káblov vysokého napätia, na druhej strane časť káblov sa nachádzala aj na rotore samotného vrtuľníka, takže ten zásah tam bol evidentný, avšak ako došlo k zachyteniu tých lán, to už je vec na vyšetrovateľov,“ zdôraznil Janiga. Podľa neho sa mohol pod nehodu podpísať aj západ slnka, ktorý mohol pilota oslepiť. V prípade, že sa vtedy pozrel do rokliny, ktorá je tmavá, nemusel dobre vidieť, čo sa dole nachádza. Druhá vec je, že na elektrických kábloch sa nenachádza také značenie, výstražné prvky, príp. kontrastné balóniky, na aké sú ľudia zvyknutí v západných krajinách.
„Tých možností, prečo sa to stalo, je určite viac, letové podmienky mali byť podľa našich informácií v čase zásahu dobré,“ dodal šéf HZS.
Polícia vedie vyšetrovanie
Pád záchranárskeho vrtuľníka už vyšetruje polícia. V súvislosti s tragickou nehodou začali trestné stíhanie vo veci všeobecného ohrozenia. Ako informoval košický policajný hovorca Alexander Szabó, s najväčšou pravdepodobnosťou sa vrtuľník zrútil po zachytení o elektrické vedenie. Škodu na vrtuľníku polícia vyčíslila na približne 2 000 000 eur.
Stroj patril spoločnosti ATE, ktorá prevádzkuje sedem staníc Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby, a to v Bratislave, Nitre, Trenčíne, Žiline, Banskej Bystrici, Poprade i Košiciach. "Spoločnosť AIR – TRANSPORT EUROPE v súčasnej dobe spolupracuje s príslušnými orgánmi za účelom objasnenia príčin leteckej nehody," povedala jej hovorkyňa Zuzana Turočeková.
Viac článkov k téme:
FOTO Toto sú oni: Hrdinovia z havarovaného vrtuľníka, ktorí prišli o život pri záchrane iných!
Nové informácie o tragickom páde vrtuľníka: Telá záchranárov vytiahli z vraku, z týchto FOTO mrazí!
FOTO Srdcervúci pohľad na tragédiu v Slovenskom raji: Z havarovaného vrtuľníka sú len trosky!
V Slovenskom raji sa zrútil záchranársky vrtuľník: Posádka neprežila, štyria mŕtvi!