BRATISLAVA – Stavebná spoločnosť Váhostav -SK, a.s. (Váhostav) zaznamenala na stavbe úseku diaľnice D1 Dubná Skala - Turany stratu vo výške 35 mil. eur. Strata nemá vplyv na konečnú sumu za predĺženú výstavbu diaľnice na Turci, ktorá od piatka už slúži motoristom.
Hlavnou príčinou straty bola podľa spoločnosti podhodnotená vysúťažená cena. "S tým súvisela snaha získať zákazku aj so zlou cenou, no s vedomím umiestnenia kapacít a zamedzenia prepúšťania zamestnancov. V neposlednom rade sa nenaplnili predpoklady, že vieme v procese výstavby znížiť náklady," informovala Michaela Kovačik Grendelová, hovorkyňa spoločnosti Druhá strategická, a.s., ktorá kontroluje Váhostav cez Finasist, a.s.
Váhostav mal následne finančné problémy, neplatil dodávateľom za vykonanú prácu na stavbe a napokon skončil v reštrukturalizácii. Nestihol ani pôvodnú zmluvnú lehotu výstavby diaľnice do konca minulého roka a musel požiadať Národnú diaľničnú spoločnosť, a.s. (NDS) o jej predĺženie. "Dôvodom na predĺženie termínu v zmysle zmluvy boli zmeny v projekte a zmeny v oblasti geológie. Problémy na stavbe narobila najmä minuloročná májová povodeň, ktorá spôsobila podmytie základových pásov pod oceľovou konštrukciou mosta pri Dubnej Skale. Všetky zmeny bolo potrebné aj projekčne zapracovať," priblížila Kovačik Grendelová. "Spoločnosť Váhostav v minulom roku priznala aj finančné problémy a musela riešiť odchod niektorých dodávateľov a nahradiť ich vlastnými kapacitami a novými spoločnosťami," dodala.
Zmluvná lehota výstavby úseku D1 Dubná Skala - Turany, napriek jeho odovzdaniu do užívania, je predĺžená do 30. septembra. Dôvodom boli spomínané vplyvy nepriaznivého počasia na stavbu vlani na jar. "Váhostav bol viazaný termínom do konca júna odovzdať diaľnicu investorovi. Všetky práce boli ukončené a dielo bolo odovzdané do tohto termínu," uviedla Kovačik Grendelová. Váhostav podľa nej vykonal všetky zazmluvnené práce na tomto diele. "Do konca septembra sa už vykonajú len dokončovacie práce súvisiace s výstavbou diaľnice ako prekládka poľných ciest, či spevnenie existujúcej štátnej cesty I/18 cez obec Sučany," vysvetlila hovorkyňa. Zároveň sa zlikvidujú staveniskové cesty a zariadenia stavenísk.
Zmluvná cena výstavby D1 Dubná Skala - Turany bola 137,75 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (165,3 mil. eur vrátane dane), čiže 41,15 % z predpokladanej ceny štátnej expertízy. V prepočte na kilometer je to 8,4 mil. eur bez dane. Výstavba úseku je financovaná z Kohézneho fondu Európskej únie v rámci Operačného programu Doprava 2007 - 2013. Nenávratný finančný príspevok je 78 mil. eur, z toho 85 % pokryjú zdroje EÚ. Na úseku je 28 mostov a štyri križovatky. Súčasťou zmluvnej ceny bez dane bola 10-percentná rezerva na nepredvídateľné náklady vo výške 12,52 mil. eur. Vyčerpalo sa z nej zatiaľ takmer 11 mil. eur, čiže 87,5 %. NDS uzavrela s Váhostavom päť dodatkov k zmluve a schválila 50 pokynov na zmenu.
Prvý úsek D1 Jánovce - Jablonov v dĺžke 9 km pri Levoči plánuje Váhostav odovzdať NDS v septembri. "Tento diaľničný úsek je prakticky hotový, zostáva najmä dokončiť sanáciu jedného svahu. Strata by mala byť okolo 8 mil. eur," uviedla Kovačik Grendelová. Váhostav spolu s českým partnerom Bögl a Krýsl, k. s. sa zaviazali túto diaľnicu postaviť za 59,94 mil. eur bez dane (71,93 mil. eur vrátane dane) pôvodne do konca roku 2013. Nestihli však ani ďalší termín vlani v lete. Rezerva na nepredvídateľné výdavky bola 5,24 mil. eur bez dane. Po uzavretí piatich dodatkov k zmluve je cena výstavby 63,12 mil. eur bez dane (75,75 mil. eur vrátane dane).
Dôvodom predĺženia výstavby tohto úseku je zabezpečenie stability horninového masívu v oblasti zárubného múru v kilometri 7,6 - 8,6. Dodatočné sanačné práce majú trvať do septembra a stáť 2,5 mil. eur bez dane. Aj na tejto stavbe mal Váhostav problémy s plnením záväzkov voči dodávateľom. Pri stavbe diaľničného mosta na tomto úseku v novembri 2012 zahynuli štyria robotníci a viacerí boli zranení.