BRATISLAVA - Takmer dve miliardy dolárov by mohli definitívne doraziť na Slovensko v podobe novej automobilky Jaguar Land Rover. O investícii, o ktorej sa hovorí už dlho, sa má rozhodnúť medzi Poľskom a Slovenskom. Má to však háčik, Slováci sú drahší ako ich severní susedia.
Jaguár rokuje s Poľskom a Slovenskom o investícii za 1,85 miliardy USD. Informuje o tom agentúra Bloomberg. Výrobca športových vozidiel Jaguar Land Rover, ktorý je dcérou spoločnosti Tata Motors Ltd., sa približuje k rozhodnutiu rozšíriť svoju výrobnú základňu v strednej Európe. Poľsko je vedúcim kandidátom na získanie investície v hodnote 1,85 miliardy USD (1,68 miliardy eur). Krajina vedie rokovanie o investícii, ktorá by bola najväčšou v poľskom automobilovom priemysle. Agentúra sa odvoláva na piatkovú (3.7.) tlačovú konferenciu Janusza Piechocinského, námestníka poľskej premiérky.
Šieste kolo rokovania sa má začať dnes
Britský výrobca automobilov pokračuje v hľadaní možností na celom svete, aby rozšíril svoje podnikateľské aktivity. Jaguar Land Rover je v režime rastu po tom, ako prišiel na trh s modelmi, o ktoré stúpa záujem. Ide najmä o modely Jaguar XE, stredne veľký sedan a Land Rover Discovery Sport. Automobilka sa chce presadiť medzi výrobcami luxusných vozidiel, akým sú BMW AG a iní.
My alebo Poľsko
Dcéra indickej spoločnosti sa rozhoduje medzi Poľskom a Slovenskom. V Poľsku by sa mala automobilka postaviť v Krakove. V apríli o tom informoval týždenník Newsweek. Závod by mal začať montovať vozidlá v roku 2019 a jeho projektovaná kapacita má dosiahnuť 350.000 vozidiel ročne.
Sme drahší ako Poliaci
Nemecké združenie výrobcov automobilov VDA uvádza, že hodinové náklady v poľskom autopriemysle sú 8,79 eura, na Slovensku 10,57 a vo Veľkej Británii 25,31 eura. Rozhodnutie, kde bude automobilka stáť, sa ešte neprijalo. Informovalo o tom vedenie Jaguar Land Roveru.
Vlani v októbri spustila automobilka výrobu v závode v Číne. Jeho ročná výroba môže dosiahnuť 130.000 vozidiel ročne. Je to prvý závod, ktorý Jaguar uviedol do prevádzky mimo územia Veľkej Británie. Buduje závod v Brazílii a uvažuje o investícii v Mexiku. Začiatkom tohto týždňa podpísal Jaguar dohodu s rakúskou spoločnosťou Magna International Inc., ktorá by mala vyrábať autá na jeho objednávku.