BRATISLAVA - Povinnú angličtinu od tretieho ročníka základnej školy, viac hodín prírodovedných predmetov, či návrat prvouky obsahuje aktualizovaný Štátny vzdelávací program (ŠVP) pre prvý a druhý stupeň základných škôl, ktorý predstavil čerstvý minister školstva Juraj Draxler.
Vzdelávací program pre základné školy bude mať dva varianty. Rámcový učebný plán bude delený po ročníkoch a bude pomerne otvorený a flexibilný. Zmeny začalo ministerstvo školstva pripravovať už v máji 2012. V nasledujúcom období má byť nový program zverejnený na webových stránkach Štátneho pedagogického ústavu a začne platiť od septembra 2015.
Každé dieťa bude hovoriť po anglicky
Angličtina bude od tretieho ročníka povinný jazyk. „Od siedmeho ročníka pribudne druhý jazyk, ten však nebude povinný. Treba si uvedomiť, že v mnohých prípadoch má dieťa už aj slovenčinu ako druhý jazyk,“ odôvodnil Draxler rozhodnutie, že druhý cudzí jazyk v školách nebude povinný, keďže by toho bolo na tieto deti už príliš veľa. Škola však bude mať povinnosť druhý cudzí jazyk žiakom ponúknuť. Tí si budú môcť vybrať z nemeckého, ruského, francúzskeho, talianskeho a španielskeho jazyka.
Viac praktického vyučovania
Na prvom a druhom stupni budú mať žiaci viac predmetov zameraných na praktické zručnosti. Súčasťou nového štátneho vzdelávacieho programu je teda posilnenie vyučovacieho predmetu Pracovné vyučovanie na prvom stupni a predmetu Technika na druhom stupni. Ministerstvo chce v tejto súvislosti využiť eurofondy, aby školy vybavili potrebným náradím v dielňach v priebehu dvoch až troch rokov. V prípade, že škola nemá dielne, bude môcť vyučovať predmet Ekonomika domácnosti, v rámci ktorého sa budú deti napríklad učiť variť či rozvíjať finančnú gramotnosť.
Žiaci budú veľa športovať a tvoriť
Okrem praktických predmetov vzdelávací program na prvom stupni posilňuje aj telesnú výchovu či výtvarnú a hudobnú výchovu.
Menej voľných hodín pre školy
Školám podľa ministra ostávajú aj voľné hodiny, ktoré môžu naďalej využiť na svoju profiláciu, bude ich však menej. Odporúčaním je, aby ich školy využívali na telesnú výchovu, ak na to škola má vhodné priestory. Draxler zároveň pripomenul, že štátnym vzdelávacím programom sa snažia posilniť takzvaný bádateľský prístup vo vyučovaní, čiže aktívne získavanie vedomostí a zručností.
„Pokračujeme v trende pohybu smerom od klasického modelu, keď učiteľ nalieva žiakom vedomosti a chceme, aby bol žiak aktívnejší a aby sa viac musel pýtať,“ povedal šéf rezortu školstva. Technickou zmenou v štátnom vzdelávacom programe pre základné školy bolo upravovanie medzipredmetových väzieb tak, aby medzi témami vznikala následnosť.
O novom štátnom vzdelávacom programe sa diskutuje už dlhší čas. Niektoré školy požadovali rozdelenie učiva aj po ročníkoch. V súčasnosti totiž majú základné školy predpísané, aké učivo sa má prebrať na jednotlivých stupňoch - prvom a druhom. Ministerstvo vyhovelo aj požiadavke niektorých škôl, ktoré žiadali, aby im ministerstvo školstva ponechalo slobodu v plánovaní a rozdeľovaní učiva.