BRATISLAVA - Občanom Prešovského kraja pridáva štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) od dnešného dňa 20 nových spojov. Z toho je 18 osobných vlakov a dva sú rýchliky. Zmeny sú súčasťou pravidelnej úpravy cestovných poriadkov na železnici.
Celkovo bude dopravca od 14. decembra vypravovať v prešovskom kraji 56 diaľkových a 415 regionálnych vlakov. Dva nové pridané rýchliky sú na trase z Popradu do Košíc. Odchody majú plánované na 4.32 h a 6.32 h a s následnými príchodmi do Košíc o 5.46 h a 7.46 h.
Na trati z Popradu do Starej Ľubovne budú vlaky premávať v čase rannej a popoludňajšej dopravnej špičky v hodinovom intervale. Zároveň v úseku pribudne nový vlak z Kežmarku do Popradu s odchodom o 6.20 h. Premávať bude v pracovné dni. V opačnom smere je to zase spoj s odchodom z Popradu o 14.20 h. Dôvodom je najmä vozenie študentov v rannej a popoludňajšej špičke.
Z Prešova do Košíc premáva oddnes nový vlak s odchodom o 14.18 h a príchodom do Košíc o 15.02 h. Medzi Prešovom a Lipanmi pridáva ZSSK šesť nových spojov. Z toho tri sú v smere z Prešova s odchodmi o 7.29 h, 13.19 h a 17.19 h. Ďalšie tri spoje sú v opačnom smere, z Lipian s odchodmi o 6.20 h, 14.03 h a 16.03 h.
Nové vlaky jazdia aj medzi Humenným a Prešovom, jeden s odchodom z Humenného o 4.40 h a druhý následne v opačnom smere s odchodom z Prešova o 13.44 h. Zároveň dopravca pridáva aj vlaky medzi Humenným a Medzilaborcami. Konkrétne je to spoj s odchodom z Medzilaboriec o 5.00 h a príchodom do Humenného o 5.57 h. A vlak s odchodom z Humenného o 12.36 h a príchodom do Medzilaboriec o 13.48 h.
Obyvateľom BBSK pribudne od dnešného dňa 23 nových vlakových spojov
Obyvateľom Banskobystrického kraja pribudne od dnešného dňa 23 nových vlakových spojov. Pridáva ich štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v rámci pravidelnej zmeny cestovných poriadkov.
Celkovo tak môžu Banskobystričania využívať 75 diaľkových a 247 prímestských vlakov. Podľa hovorkyne ZSSK Jany Morháčovej vypravuje dopravca v tomto regióne vlaky po 550 kilometroch tratí. "V kraji sa dá cestovať vo väčšine trás s pravidelným prestupom maximálne do 30 minút," dodala Morháčová.
Napríklad na trase medzi Zvolenom a Fiľakovom pridáva dopravca oddnes tri nové osobné vlaky. Dva smerujú z Fiľakova s odchodmi o 6.08 h a 16.00 h do Zvolena. Jeden premáva v opačnom smere a zo Zvolena štartuje o 11.23 h.
Zároveň spájajú Zvolen s Košicami dva nové rýchliky. Prvý s odchodom zo Zvolena o 17.13 h a príchodom do Košíc o 20.37 h, ktorý bude jazdiť v nedeľu. Druhý s odchodom z metropoly východného Slovenska o 15.23 h a príchodom do Zvolena o 18.49 h. Pôvodne premával v pracovné dni a v nedeľu, teraz bude jazdiť denne.
Na trase z Poltára do Lučenca pribudol jeden vlak, ktorý by mal slúžiť najmä študentom. Začínať bude v Poltári o 13.53 h a príchod do Lučenca má naplánovaný na 14.23 h. Spoj bude premávať v pracovné dni.
Medzi Zvolenom a Banskou Bystricou pribudlo šesť nových vlakov, z toho tri expresy. Zo Zvolena budú vyrážať o 8.18 h, 16.31 h a o 18.19 h. V opačnom smere to budú vlaky s odchodom z Banskej Bystrice o 6.06 h, 8.37 h a 13.37 h.
Na trase medzi Zvolenom a Žilinou premáva od dnešného dňa spolu 18 zrýchlených a expresných vlakov. "V porovnaní s minulým rokom je to v diaľkovej doprave 24-% nárast vlakových kilometrov," vyčíslila Morháčová. V rannej špičke bude podľa jej slov hodinový interval vlakov do Zvolena a poobede smerom do Žiliny. Novým vlakom na tejto trase je spoj s odchodom zo Žiliny o 5.54 h a ďalší s odchodom zo Zvolena o 13.52 h.
Medzi Banskou Bystricou a Margecanmi končí rýchlik Horehronec. Nahradia ho dva nové regionálne expresy. Okrem tradičných rýchlikových staníc budú zastavovať aj v Medzibrode, Brezne meste, Závadke nad Hronom, Pohorelej, Telgárte, Prakovciach zastávke. Pôjdu tak v priemere o 10 minút dlhšie ako rýchlik Horehronec.
Nový vlak pribudne aj na trase z Rimavskej Soboty (14.02 h) do Tisovca (15.14 h), premávať bude v pracovné dni. Medzi Zvolenom a Bratislavou sa pridali nové rýchliky. Jeden s odchodom zo Zvolena o 4.36 h a druhý s odchodom z Bratislavy o 16.56 h.
Vlaky v Košickom kraji sa zahusťujú o 14 nových spojov
Obyvateľom Košického kraja sa od dnešného dňa zahusťuje železničná doprava o 14 nových spojov. Z toho je sedem osobných vlakov, štyri regionálne expresy a tri rýchliky. Celkovo tak môžu ľudia v regióne využívať 46 diaľkových a 203 regionálnych spojov. Železničná spoločnosť Slovensko podľa jej hovorkyne Jany Morháčovej vypravuje v kraji vlaky po 450 kilometroch tratí.
Z troch nových pridaných rýchlikov premávajú dva z Popradu do Košíc s odchodmi o 4.32 h a o 6.32 h. Tretím novým spojom je rýchlik zo Zvolena do Košíc s odchodom o 17.13 h. Na trati z Košíc do Popradu pritom premáva oddnes aj nový osobný vlak s odchodom z Košíc o 12.31 h a príchodom do Popradu o 14.24 h.
Nové vlaky pribudli aj na trase medzi Košicami a Čiernou nad Tisou, jeden s odchodom z Košíc o 8.04 h a druhý v opačnom smere s odchodom z Čiernej nad Tisou o 8.06 h. Päť nových spojov pribudlo aj medzi Margecanmi a Červenou Skalou. Denne premávajú dva nové regionálne expresy s odchodom z Maregcian o 6.52 h a 14.52 h a následnými príchodmi do Červenej Skaly o 8.34 h a o 16.37 h. V pracovné dni premávajú zase v opačnom smere vlaky s odchodmi z Červenej Skaly o 7.19 h a 15.25 h. Piatym pridaným vlakom je spoj, ktorý premáva cez víkendy a sviatky s odchodom z Červenej Skaly o 9.36 h.
Následne sa zahusťuje doprava aj medzi Nálepkovom a Margecanmi o tri nové osobné spoje. Všetky budú premávať v pracovné dni, z toho dva z Nálepkova s odchodmi o 6.05 h a 12.25 h. V opačnom smere je to jeden vlak s odchodom z Margecian o 13.20 h.
V Žilinskom kraji pribudne 8 osobákov, 8 rýchlikov a 4 expresy
Vlakové spoje sa zahusťujú od dnešného dňa aj v Žilinskom kraji. Cestujúcim pribudlo 8 osobných spojov, 8 rýchlikov a 4 regionálne expresy. Celkovo môžu ľudia z tohto regiónu využívať 139 diaľkových a 265 regionálnych vlakov.
"Polepšia si hlavne študenti a dochádzajúci za prácou v trojzmenných prevádzkach," priblížila hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Jana Morháčová. Na trase medzi Trenčínom a Žilinou sa pridali dva spoje. Jeden s odchodom z Trenčína o 5.17 h a druhý s odchodom zo Žiliny o 21.25 h.
Zároveň sa zahustila doprava aj medzi Žilinou a Púchovom, pribudli tu tri vlaky. Dva v smere z Púchova do Žiliny s odchodmi o 17.22 h a 19.25 h a jeden v opačnom smere s odchodom zo Žiliny o 11.51 h. Na trati Žilina – Rajec je zavedený v rannej a popoludňajšej špičke hodinový takt, mimo nej dvojhodinový takt. Podľa dopravcu budú vybrané dopoludňajšie spoje z Rajca do Žiliny a popoludňajšie spoje zo Žiliny do Rajca vypravované bez prestojov po čakaní na križovanie vlakov v Lietavskej Lúčke alebo v Bytči. "Cestujúci tak prídu do Žiliny alebo do Rajca o osem minút skôr," vyčíslila Morháčová.
Nový osobný vlak pribudol aj na trase medzi Žilinou a Čadcou. Ide o spoj s odchodom z Čadce o 6.05 h, ktorý premáva v pracovné dni. Medzi Vrútkami a Hornou Štubňou sa zase pridajú tri vlaky. Dva spoje premávajú z Hornej Štubne do Vrútok s odchodmi o 12.52 h a 14.52 h. Tretím je spoj z Vrútok s odchodom o 14.20 h.
Medzi Ružomberkom a Žilinou sa zvýšil počet regionálnych expresov o dva ďalšie. Konkrétne o spoj, ktorý vyráža z Ružomberka o 5.58 h a do Žiliny má príchod o 6.54 h a tiež vlak s odchodom zo Žiliny o 14.06 h a príchodom do Ružomberka o 15.06 h.
Zlepšiť sa má aj ranné a popoludňajšie spojenie do Žiliny pre študentov z Oravy. Pomôcť im má nový ranný expresný spoj z Ružomberka cez Kraľovany do Žiliny s odchodom o 5.58 h. Poobede je to zase nový osobný vlak z Kraľovian (14.54 h) smerujúci do Dolného Kubína.
Predstavitelia samospráv v KSK vítajú zmeny v grafikone ZSSK
Predstavitelia miestnych samospráv v Košickom kraji vítajú nielen zmeny v cestovných poriadkoch Železníc SR, ale tiež skutočnosť, že štátny prepravca - Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zaradila do tohto regiónu niekoľko nových spojov.
"V rámci Košického samosprávneho kraja (KSK) každá zmena, respektíve každý navrhovaný nový grafikon železničnej dopravy, ale aj autobusovej dopravy je prerokúvaný na spoločných pracovných stretnutiach zástupcov miest a obcí príslušného regiónu a zástupcov železníc, autobusovej dopravy a KSK, na ktorom sú vznášané pripomienky zástupcov samospráv k navrhovaným zmenám, ktoré si samosprávy zisťujú od verejnosti na základe vopred zaslaných návrhov zmien," objasnil starosta obce Margecany Igor Petrík. Práve trať Margecany – Červená Skala sa dočkala výrazného zhustenia vlakových spojov.
Podobne reagujú aj starostovia v juhovýchodnej časti kraja, kde v smere z Košíc do Čiernej and Tisou pribudol regionálny expresný vlak. "Za seba osobne aj za obyvateľov nášho mesta musím povedať, že navrhované zmeny grafikonu železničnej dopravy vítame ako pozitívny krok. Občania nášho mesta a bezprostredného okolia sú už dlhodobo zvyknutí na využívanie železničnej dopravy ako hlavného druhu prepravy smerom do Košíc a ďalej na západ," uviedla primátorka Čiernej and Tisou Marta Vozáriková.
Železnice tiež vyhoveli požiadavkám občanov v obci Biel v okrese Trebišov, aby regionálny expres zastavoval aj v ich obci. "Túto ústretovosť zo strany ZSSK si vážia nielen občania z obce Biel, ale aj zo susedných Veľkých Trakán," konštatoval starosta obce Ladislav Jurčák. Poznamenal však, že občania obce Biel by privítali aj ďalšiu zmenu zo strany železníc, a to znovusprevádzkovanie budovy železničnej stanice Biel a zriadenie osobnej pokladnice. "Budova železničnej stanice je už niekoľko rokov v devastovanom stave, nepoužiteľná. Obec v minulosti mala snahu o odkúpenie budovy od železníc, no taktiež bez úspechu," doplnil.
V Humennom a Bardejove hodnotia zmeny grafikonu ŽSSK pozitívne
Na území Prešovského kraja priniesla zmena vlakových spojov platiaca oddnes pridanie 18 osobných vlakov a dvoch rýchlikov. Mestá to vnímajú prevažne pozitívne, tieto zmeny však môžu priniesť zmeny v autobusovej doprave.
Hovorkyňa Prešovského samosprávneho kraja Veronika Fitzeková uviedla, že po zavedení nového grafikonu Železničnej spoločnosti Slovensko (ŽSSK) plánuje krajská samospráve situáciu v doprave niekoľko mesiacov monitorovať a koncom prvého kvartálu roku 2015 ju vyhodnotiť. Vtedy rozhodnú, či rozšírenie vlakovej dopravy na východe nejako ovplyvní autobusovú dopravu. Zmeny vraj nechcú robiť unáhlene.
Vlaky pribudli alebo zmenili svoje odchody a príchody nielen na hlavnej trase medzi Košicami a Popradom, ale aj na menej významných linkách ako napríklad medzi Bardejovom a Prešovom.
Podľa vedúceho kancelárie primátora mesta Bardejov Jozefa Guligu, mesto požadovalo od ŽSSK posunutie odchodu vlaku 9212 tak, aby bol zabezpečený bezproblémový prestup na ďalší vlak v Prešove.
"Železničná spoločnosť reagovala na našu požiadavku kladne s tým, že zaviedla nový osobný vlak, tak aby bol bezproblémový prípoj ku InterCity vlaku Šarišan v Prešove. Veľmi túto zmenu vítame, keďže to pomôže skvalitniť komfort cestovania našim obyvateľom, respektíve návštevníkom mesta Bardejov," uviedol Guliga.
Novinky ovplyvnia i železničnú dopravu v časti Horného Zemplína. Z pohľadu Michaely Slivkovej Kirňákovej z tlačového referátu Mestského úradu v Humennom mesto bolo a je dôležitým uzlom Zemplína. Zmeny pomôžu nielen v preprave počas špičky, kedy vlaky zapĺňajú najmä študenti, ale prinesú komfort cestovania i ženám prepravujúcim sa z východu do zahraničia, kde pracujú v opatrovateľských službách. Tie budú mať viac času na prestup v Humennom do vlaku smerujúcom do Bratislavy či Prahy.
"Sme radi, že Železničná spoločnosť Slovensko akceptovala požiadavky ľudí, ktorí dennodenne jazdia vlakom. Posilnenie vlakovej dopravy smerom do Humenného ako i nedávne zavedenie autovlaku na trase Humenné – Praha a späť vnímame aj ako príležitosť na zlepšenie cestovného ruchu v našom regióne. Frekventovanosť spojov je pre turistov či dané mesto dôležitý faktor návštevnosti," uzatvorila Slivková Kirňáková.
Oravčania chcú zastávku všetkých rýchlikov i expresov v Kraľovanoch
Oravský región a jeho obyvatelia si zaslúžia a doslova bytostne potrebujú, aby v Kraľovanoch mali pravidelnú zastávku úplne všetky rýchliky vrátane najnovšie zriadených expresných vlakov. Prízvukoval to novozvolený starosta tohto odvekého železničného uzla Miloš Had.
"Určite to nehovorím len za našu obec, ale za úplne celú Oravu. Veľmi mnoho Oravčanov dochádza ďaleko za prácou a štúdiom, preto je Orava vďačná za každé nové vlakové spojenie, ktoré tadiaľto prechádza a má u nás zastávku. Aj v prípade expresov by sa prevádzkovateľom určite oplatila," uviedol.
Po rokoch postupného útlmu vyzdvihol aj aktuálne zvýšenie frekvencie povestnej "Oravky", lokálneho osobného vlaku na jednokoľajovej trati medzi Kraľovanmi a Trstenou cez Dolný Kubín. "Opakujem, Orava je vďačná za každý osobný vlak. Len tým nesmie utrpieť kvalita a kultúra cestovania," skonštatoval.
"Nedá mi nevrátiť sa ešte raz k rýchlikom a expresom prechádzajúcim cez Kraľovany. Oravčania by určite využili túto zastávku na vystupovanie a nastupovanie v oveľa väčšej miere ako mnohé iné okolité stanice, nehovoriac o tom, že Orava je celoročne vyhľadávaná turistická destinácia," dodal starosta Kraľovian.