BRATISLAVA – Veľký vplyv na hodnotenie univerzít majú najmä čiastkové úspechy ich fakúlt. Najlepšie sa to dokazuje na príklade technicky zameraných škôl. Tam, kde sa robí výskum, ktorého výsledky sa využívajú aj v zahraničí, možno hovoriť o skutočne akademickej pôde. Ako je teda na tom 112 hodnotených slovenských fakúlt?
Všetky hodnotené fakulty sa rozdelili do jedenástich skupín. Ide o technické, prírodné, lekárske, poľnohospodárske, ekonomické, ostatné spoločenské, filozofické, právne, pedagogické a teologické vedy, k tomu ešte umenie. Okrem samotného rozdelenia na skupiny bolo extrémne dôležité aj modifikovanie metodiky, ktoré má pomôcť objektívnejšie posúdiť kvalitu našich vysokoškolských fakúlt.
Rebríček vznikol na základe kritérií ako sú počet učiteľov celkovo, počet profesorov a docentov či podiel profesorov, docentov a učiteľov s PhD. (vždy na sto študentov). Ďalej sa hodnotila napríklad atraktivita štúdia podľa počtu prihlásených uchádzačov, zapísaných študentov, zahraničných študentov a podľa podielu študentov vyslaných do zahraničia v rámci programu Erasmus.
Tento rok sa zaviedla aj nová metodika, ktorá berie ohľad aj na podiel nezamestnaných absolventov na celkovom počte absolventov za roky 2011 až 2013. Pri hodnotení sa bral do úvahy aj počet publikácií v medzinárodných databázach, ako aj počet citácií v takýchto publikáciách. Šlo teda nielen o kvantitu vedeckého výkonu, ale aj jeho kvalitu. Ďalej sa porovnávala grantová úspešnosť, teda suma prostriedkom z domácich aj zahraničných grantov.
Výsledky hodnotenia začínajú na strane 26 dokumentu.