BRUSEL - Otázky spojené s certifikáciou a vytváraním právneho rámca pre uvedenie lietajúceho auta na trh boli z hľadiska vynálezcu automobilu, ktorý dokáže jazdiť po súši a lietať, najdôležitejšie v rámci konferencie "Vedecká podpora zlomových technológií: príklad lietajúceho auta" v Bruseli. Štefan Klein to potvrdil v exkluzívnom rozhovore.
Konferencia sa konala na pôde Európskej komisie z iniciatívy Spoločného výskumného centra (JRC). "Pôsobím v tejto firme ako vynálezca, inžinier a dizajnér. Zaujala ma stránka budúcej certifikácie a veci, ktoré súvisia s praktickým uvedením stroja do reálneho života," povedal spoluzakladateľ spoločnosti AeroMobil o význame konferencie v Bruseli. Jeho partnerom v start-upovej firme je Juraj Vaculík, ktorý má na starosti financovanie tohto inovačného projektu.
Klein spresnil, že zatiaľ sú v štádiu vytvorenia funkčného prototypu lietajúceho auta, ktorý testujú, a jeho ďalší "život" bude závisieť aj od toho, ako bude prototyp fungovať, aké zmeny bude ešte potrebné dorobiť. Zároveň si však uvedomuje potrebu všeobecnej podpory zo strany Európskej komisie.
"Sme členmi EÚ a únia deklaruje, že má zdroje na podporu start-upov, moderných technológií a inovácií. Je logické, že sa o toto zaujímame. Mohlo by nám to pomôcť. Náš projekt síce vznikol na Slovensku, ale považujeme ho za projekt európsky," uviedol Klein.
Vynálezca lietajúceho auta priznal, že podobné projekty ako je AeroMobil vznikajú aj v USA a Číne. Pre Slovákov sa tak môže otvoriť priestor na súťaženie o zákazníka a bez podpory zo strany EÚ a snahy integrovať ho do reálneho života by bol tento projekt prázdny. Klein upozornil na skutočnosť, že už v roku 1917 bol prvý známy pokus o realizáciu auta, ktoré by aj lietalo, v USA, avšak do reálnej podoby túto ideu okrem Slovákov zatiaľ ešte nikto nedoviedol.
"Sme celkom ďaleko vo vývoji, sme možno jediní, ktorí máme v rukách reálny projekt schopný ísť po súši a vo vzduchu," konštatoval Klein. Dodal, že transformácia auta na ľahký lietajúci stroj trvá veľmi krátko (asi dve minúty), pričom koncept spĺňa očakávania zákazníka z hľadiska efektívnosti, dynamickosti, funkčnosti a dizajnu.
"To, čo nám chýba, je začlenenie do fungujúceho legislatívneho stavu," priznal vynálezca. Práve v tomto smere bude pomoc Európskej komisie viac ako vítaná, pretože tu sa rodí potrebná legislatíva a certifikácia. Klein sa netají, že dotvorením lietajúceho auta si splnil jeden z dávnych snov. Výbornou inšpiráciou bola aj kniha od Julesa Verna Robur dobyvateľ. Vízie z roku 1886 sa stali realitou v roku 2014. Spoločnosť AeroMobil má za cieľ uviesť tento typ stroja na trh do roku 2020.
"Keď porovnávame doby potrebné pre vývoj ultraľahkých lietadiel, tak vychádzame z predpokladu, že táto doba by mohla stačiť. Sú to ale iba predpoklady," zdôraznil Klein. A dodal, že to bude závisieť od skúšobného programu a ďalších faktorov, ktoré dnes ešte ťažko predvídať. A hlavne bude v rámci EÚ potrebné vytvoriť nové legislatívne predpisy a dokončiť náročný proces certifikácie.