BRATISLAVA - Vláda iba prednedávnom odklepla študentom a dôchodcom vlaky zadarmo, no už teraz sa črtajú prvé problémy. V dôsledku veľkého záujmu sa dnes špekuluje, že nie všetci zvýhodnení si svoje miesto vo vlaku nájdu. Je dokonca možné, že železnice zavedú kvóty a cestovanie zadarmo pre niektorých nešťastníkov rýchlo skončí!
Železnice sa musia pripraviť na preplnené vlaky. Minister Počiatek už avizoval, že sa chystajú posilniť spoje a pružne reagovať na komplikácie, no zvýšený záujem ich predsa len môže prekvapiť. Preto sa zvažujú kvóty na miesta v preplnených vlakoch.
Každý vlak má maximálnu kapacitu, ak sa naplní, niektorí môžu mať smolu. "Každý vlak má kapacitu a podobne ako autobus alebo lietadlo má nejaký strop pre počet cestujúcich. Opatrenie umožňuje garantovať miesto v diaľkovom vlaku aj platiacim," povedala nám hovorkyňa ŽSSK Jana Morháčová.
Vlaky zadarmo sa dotýkajú zhruba dva a pol milióna Slovákov. Všetci so zľavou budú musieť mať pri sebe "nulové cestovné lístky na bezplatnú prepravu. Sú povinné, bez nich nemožno realizovať žiadnu cestu (výnimka je TEŽ a SVS Rajec Žilina)" potvrdila Morháčová s tým, že lístky sú potrebné na:
- Jednotlivé cesty (dôchodcovia, študenti/deti nie na každodennú cestu do školy)
- v regionálnej doprave (Os, REX, nie medzinárodné REX do Viedne) a vlakoch jednej kategórie diaľkovej dopravy (Zr) sú lístky viazané na deň a trasu/linku (možnosť cestujúceho využiť ktorýkoľvek vlak v čase platnosti lístka)
- v diaľkovej preprave viazané na deň a trasu/linku ale aj na jeden konkrétny vlak (R, Ex, EN, EC a SC)
Opatrenia sa zavedú s úmyslom, aby sa miesto ušlo hlavne pre platiacich. Zároveň nemôžete získať ďalší nulový lístok diaľkovej dopravy v tom istom čase. Môžete si ho však zameniť, aj to má však svoje pravidlá. "Vrátiť nulový lístok na jeden vlak a získať nový, na iný konkrétny vlak (do 120 minút po pravidelnom odchode vlaku z nástupnej stanice cestujúceho)", prezradila nám hovorkyňa s tým, že viazanosť na vlak im umožňuje manažovať ponuku - teda počet miesto vo vlaku podľa aktuálne zásadne sa meniaceho dopytu.
Železničiari súčasne zvyšujú aj kapacitu prepravných vozňov, tak ako to avizoval Počiatek. "Rozširujeme kapacitu vlakov pridaním vozňov a pridaním 103 vlakov (79 regiodoprava a 24 diaľková doprava). Máme takmer 1000 vozňov a denná potreba od 17.11. bude 77. Ostatok sú zálohy. Súčasne rokujeme o požičaní 40 vozňov z ČR pre potreby záloh. V uzlových staniciach budú oproti súčasnému stavu navýšené zálohy – vozne pripravené na napojenie do súprav, ak bude dopyt po cestovaní vysoký - operatívne riešenie," vysvetlila Morháčová.
V prípade extrémneho náporu cestujúcich si železnice veria. "Spolu sme urobili tri desiatky opatrení, ktoré majú pomôcť situáciu stabilizovať - napr. posilnenie personálu vo vlaku aj v pokladniciach, viac bezpečnosti, flexibilné modely registrácie či kúpy lístka na bezplatnú dopravu cez internet (aby neboli tak zaťažené pokladnice) a podobne," dodala Jana Morháčová.
Detailný plán ako získať bezplatný preukaz nájdete tu. Všetky dodatočné opatrenia budú závisieť od záujmu. Už o dva týždne teda zistíme, čo vládne rozhodnutie spôsobí na slovenských železniciach.