BRATISLAVA - Kontrolóri zverejnili správu o stave našich potravín za posledný štvrťrok. A nie je to veselé čítanie. Tento raz kontrolovali aj po pracovnej dobe a výsledky nenechali na seba čakať. Najhoršie pri kontrolách obstáli hypermarkety a supermarkety, u ktorých inšpektori zistili 60-percentnú nedostatkovosť!
Nedostatočná hygiena, nedodržaný teplotný režim, neexistujúca dokumentácia o pôvode potraviny či chýbajúce označenie. Toto sú nedostatky, ktoré kontrolóri vyčítajú našim potravinám. Dokopy vyrubili pokuty v hodnote 21 150 eur. Najčastejšie sa chyby našli pri kontrólach po pracovnej dobe.
Inšpektori Štátnej veterinárnej a potravinovej správy SR vykonali počas tretieho kvartálu tohto roka 15 420 kontrol potravín, nedostatky našli u 1 817 z nich, čo predstavuje 11,8 %. Podľa ministra pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Ľubomíra Jahnátka, ktorý o zisteniach informoval, ide stále o vysoké číslo a je ďaleko od hranice, ktorú si stanovili na 1,5 percenta.
S najhorším výsledkom skončili opätovne kontroly po pracovnej dobe, nedostatky zistili vo viac ako polovici kontrolovaných subjektov. Najhoršie dopadli hypermarkety a supermarkety, kde pochybenia tvorili 60 %. "Hypermarkety a supermarkety nechcú pochopiť, že aj slovenský spotrebiteľ po pracovnej dobe má nárok na kvalitný servis a kvalitné potraviny, 60 percent je už pomaly tradíciou a jednoducho musia počítať s tým, že budú a patričné sankcie," uviedol Jahnátek.
Ako pokračoval, veľmi zle dopadli aj stredné predajne, kde kontrolóri našli 55,44 % nedostatkov. Pri malých predajniach bolo zistená nepodarkovosť 30,18 %. "Čo nás veľmi prekvapilo v treťom kvartáli je vysoké percento nedostatkov v podnikových predajniach, kde až 50 percent kontrol skončilo s nedostatkom, nie je to dobrá vizitka pre našich výrobcov," povedal minister.
Spomedzi obchodných reťazcov skončil v treťom kvartáli tohto roku najhoršie Carrefour, v ktorom inšpektori evidovali 28,26 percenta nedostatkov. Druhú priečku obsadila Diligentia, ktorá mala nepodarkovosť 26,72 percenta. Trojicu najhorších podľa údajov rezortu uzatvára Tesco, ktoré malo nedostatky na úrovni 18,62 %. Najlepšie podľa ministra obstála Sintra a 9,68 % porušenosťou. Vo všeobecnosti podľa ministra možno konštatovať, že kvalita predaja a predávaných výrobkov sa v treťom štvrťroku oproti predchádzajúcim dvom kvartálom zhoršila.
Inšpektori kontrolovali aj prepravu potravín, v rámci nej si za tretí kvartál tohto roka posvietili na 757 zásielok a celkovo 1 256 komodít. Nezrovnalosti objavili v 9,9 % prípadov. Vrátili šesť zásielok, zahájili 11 správnych konaní a na mieste uložili 34 pokút pre prepravcov. Ako Jahnátek skonštatoval, najhoršie pri cestných kontrolách dopadlo Maďarsko s 12 %, nasledovalo Poľsko s 7,07 % a na treťom mieste Česká republika s 6,38 %. Hlavným problémom, ktorý inšpektori pri preprave identifikovali, bola nedostatočná hygiena, nedodržaný teplotný režim, neexistujúca dokumentácia o pôvode potraviny či chýbajúce označenie.
Kontrolóri uložili za sledované obdobie 576 blokových pokút v hodnote 21 150 eur, právoplatne ukončených bolo 605 správnych konaní vo výške 787 tis. eur. Počet začatých správnych konaní dosiahol 368, sú vo výške presahujúcej 2,7 mil. eur. Úradných kontrol, ktoré v krátkom čase začnú je 351, v hodnote 817 tis. eur.