BRATISLAVA - Prudké októbrové ochladenie, ktoré nás prepadlo uprostred babieho leta, volá na poplach. Čoskoro môže napadnúť prvý sneh a mnohí šoféri ešte jazdia na letných pneumatikách. Vybrali sme sa teda priamo do centra prvej pomoci pri snehovej nádielke, aby sme zistili, ako sú cestári pripravení na príchod sibírskej zimy, ktorú veštili zahraniční meteorológovia. Pozrite sa, ako to u nich „doma“ vyzerá!
Hoci oficiálne zimná pohotovosť začína až 1. decembra, v závislosti od charakteru počasia môžu cestári v teréne úradovať už oveľa skôr. Musia byť pripravení aj teraz, pretože vo vzduchu je cítiť ochladenie: „K dispozícii máme 11 sypačov s pluhom do štyroch ton, 43 sypačov s pluhom nad štyri tony, jednu snehovú frézu a 89 ručných pracovníkov, ktorí na cestách a uliciach zasahujú počas zimy. Mnohé z vozidiel, ktoré používame, sú prispôsobiteľné ročnému obdobiu,“ povedala Katarína Baranovičová, riaditeľka spoločnosti A. R. K – technické služby. V praxi to znamená, že sa vozidlo, ktoré v lete slúži na polievanie alebo čistenie ciest, prerobí na zimné výmenou potrebných technických častí.
Soľ môže presakovať do vôd
Pri údržbe ciest zohráva dôležitú úlohu posyp. „Zatiaľ máme v hale 2 000 ton posypovej soli a 50 ton vrecovanej soli - tú si chodia brať aj bežní občania, ktorí si ju u nás už začali nakupovať,“ doplnila riaditeľka.
Posypová soľ však nie je vhodná na každý terén. „Posypová soľ neškodí prostrediu, keď sa ňou posypávajú priamo cesty, ale na mostoch používame ekologickú soľ, pretože môže presakovať do vôd. Je to zmes kamennej drte a neškodí životnému prostrediu. V Tatrách kvôli ochrane prírody používajú len kamennú drť,“ vysvetlila Ester Méraiová, hovorkyňa spoločnosti A. R. K. – technické služby, ktorá pre magistrát Bratislavy zabezpečuje údržbu ciest.
Sneh z námestia vyvážajú za mesto
Hoci mnohí slovenskí šoféri sa sťažujú na zle udržiavané zimné cesty, cestári často nemôžu ovplyvniť následky počasia a neraz sa na cestách stretávajú aj s arogantnými vodičmi. „Pracovníci sú v pohotovosti v centrále, takže, keď je potrebný výjazd, náš človek je pripravený,“ komentovala riaditeľka A. R. K. – technické služby. Ak by nastala snehová kalamita uprostred noci, cestári do 30 minút vyrážajú do terénu.
Medzi hlavnú údržbu zimných ciest patrí posyp ciest soľou, frézovanie snehu a pluhovanie, resp. odhŕňanie snehu. Okrem veľkých strojov majú cestári k dispozícii aj menšie motorizované stroje a „ručných pracovníkov, ktorí odhŕňajú napríklad zastávku MHD, chodníky, námestia či priechody pre chodcov, čiže klasické pešie trasy,“ uviedla hovorkyňa.
Keď v zime napadne na námestí v Bratislave veľa snehu, cestári ho vyvážajú von z centra. Či však túto zimu môžeme očakávať metrové záveje a hory vyvezeného snehu za mestom, je ešte len hádankou aj pre našich meteorológov. Ako ďalej povedala hovorkyňa, v porovnaní s priemerom bol „počet výjazdov cestárov bol minulú zimu iba tretinový.“