KOŠICE - Súkromný vlakový dopravca RegioJet začne v nedeľu 12. októbra skúšobnú prevádzku na novej trati z Košíc cez Žilinu do Prahy s jedným párom vlakov. Súpravy budú na novej predĺženej linke, fungujúcej doteraz z Prahy do Žiliny, zastavovať aj v staniciach Vrútky, Ružomberok, Liptovský Mikuláš, Štrba, Poprad - Tatry, Spišská Nová Ves (do 13. decembra) a Kysak, informovala v utorok spoločnosť.
Plánovaný odjazd vlaku z Košíc bude o 7:22 a príjazd do Prahy o 16:16, cesta tak potrvá osem hodín a 54 minút. Z Prahy bude vlak odchádzať o 7:44 a do Košíc by mal prísť o 16:46 po deviatich hodinách a dvoch minútach jazdy. Základné cestovné na uvedenej trase pri vnútroštátnej doprave by malo byť zhruba o štvrtinu nižšie oproti štátnemu vlakovému osobnému prepravcovi. Od začiatku nového cestovného poriadku 14. decembra by mala pribudnúť aj linka z Prahy do Martina.
RegioJet začne v polovici decembra jazdiť aj na hlavnej vnútroštátnej trati Bratislava - Žilina - Košice. Najprv na nej bude prevádzkovať tri páry IC vlakov so zastávkami aj v staniciach Trnava, Trenčín, Považská Bystrica, Vrútky, Ružomberok, Liptovský Mikuláš, Poprad-Tatry a Kysak. Vlaky budú mať odchod z Bratislavy o 5:50, 11:50 a 17:50, príchod do Košíc o 10:43, 16:43 a 22:43, z Košíc budú odchádzať o 5:17, 11:17 a 17:17, do Bratislavy prídu o 10:10, 16:10 a 22:10. Cesta medzi Bratislavou a Košicami potrvá štyri hodiny 53 minút. V marci 2015 prepravca pridá štvrtý pár nočných vlakov z Bratislavy do Košíc a v júni aj spojenie Bratislava - Martin.
"Sme prvý železničný dopravca, ktorý poskytne svojim cestujúcim v Českej republike a Slovenskej republike sedačky so zabudovanými dotykovými displejmi už v druhej triede. Klienti, ktorí pocestujú vo vagóne RegioJet - Astra, zažijú pohodlné a moderné cestovanie, ktoré by u iného dopravcu mali v prvej triede za výrazne vyššie cestovné," tvrdí Radim Jančura, majiteľ holdingu Student Agency, ktorého súčasťou je RegioJet.
Spoločnosť predstavila prvý z desiatich objednaných vozňov, ktoré bude používať medzi Bratislavou a Košicami. Výrobcom vozňov je rumunská firma Astra Vagoane Calatori v Arade a jeden vozeň stojí 1 mil. eur. Jančura povedal, že v budúcom roku plánujú počet vozňov zvýšiť na 80. Vlaková súprava bude mať desať vozňov v troch cenových kategóriách, v každom vlaku bude pätnásťčlenný personál. Ako prvý železničný vozeň v Európe má zabudované dotykové obrazovky s multimediálnym systémom priamo v sedačkách. Vozeň má dĺžku 26,4 metra, šírku 2,8 metra a kapacitu 80 miest, je schválený pre medzinárodnú prepravu po celej Európe a je registrovaný v Rakúsku.
Štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. akceptuje príchod konkurenta na domáce železnice, ale v súčasnosti ešte nechce konkretizovať, ako bude na to reagovať.