BRATISLAVA/PRAHA - Nuda, sľuby a ešte raz hlavne nuda. Také sú slovenské kampane pred komunálnymi voľbami, ak by sme ich porovnali s českými. Prečo je to tak a čo platí na voličov? Na to sme sa spýtali konzultantky z českého Institutu politického marketingu.
Na Slovensku sa blížia novembrové komunálne voľby a paralelne s nimi volia svojich zástupcov aj naši západní bratia - do zastupiteľstva obcí a parlamentného senátu. Česi však voľby vnímajú podobne ako futbalový zápas. Keď treba zabojovať, hrajú spolu ako jeden tím. Keď útočník mieri na bránu, obecenstvo skanduje, pretože futbal je napokon len hra – aj preto volia skôr hravé taktiky, aby si na svoje prišli aj diváci.
Marcela Králiková sa dlhodobo venuje PR a marketingu. Pracuje ako konzultantka v brnenskom Institute pre politický marketing. V rokoch 2012 až 2013 bola súčasťou strategického tímu prezidentskej kampane Karla Schwarzenberga.
Aký máte názor na slovenské a české predvolebné kampane? V čom sa líšia? Kým v Česku aktuálne komunálne voľby finišujú, na Slovensku sa pomaly začínajú...
Vo všeobecnosti sa dá povedať, že v komunálnych kampaniach nie je taký rozdiel medzi témami, ktoré sa riešia.
Čo „platí“ vo voľbách na Slovákov?
Na Slovensku hrá výraznejšiu úlohu viera. V Česku sú zasa výraznejšie postmateriálne témy. V prípade komunálnych volieb sa však neraz tieto rozdiely stierajú. Řiešia sa aktuálne problémy obcí, ktoré možu byť v mnohých ohľadoch podobné, napr. nehospodárnosť samosprávy, transparentnosť radníc, oživovanie verejných priestranstiev, stavba cyklotrás.
Slovenské kampane sú v porovnaní s českými nudnejšie. Prečo je to tak?
Nepovedala by som, že české kampane sú zábavnejšie, skôr sú bizarné. Oproti voľbám vyššieho rádu (parlamentným, prezidentským) je to spôsobené tým, že ich vedenie nie je také centralizované a kandidáti si ich zvačša robia sami doma na kolene, na odborníkov a ani kampane nemajú finančné prostriedky a snažia sa byť kreatívni a zaujať. Ale to sa im aj vypomsťuje. Komunikujú mnoho tém nevhodnými spôsobmi.
Aká taktika teda platí na voličov?
Ako na Čechov, tak i na Slovákov, resp. akýchkoľvek voličov, platí, keď sú oslovovaní spôsobmi, ktorým rozumejú a sú im blízke. Rovnako dôležité je, aby aj témy vnímali ako dôležité. Jednoducho im musia byť ponúknuté riešenia problémov, ktoré ich osobne trápia a to spôsobmi a kanálmi, ktorým rozumejú, sú im vlastné a sledujú ich.
V poslednom období do politiky vstupujú aj nepolitici a majú úspech!
Na Slovensku i v Česku je nárast záujmu o ,„nepolitikov”, na Slovensku sa stal prezidentom Andrej Kiska, v Česku získava hlasy hnutie ANO, vedené Andrejom Babišom, ktorý sa tvrdošijne prezentuje ako ,„nepolitik”, a to i napriek tomu, že je ministrom financií!