BRATISLAVA – Práce na bratislavskom Starom moste, ktoré ešte pred letom zastavili pre podozrenie, že sa pod hladinou Dunaja nachádzajú nevybuchnuté míny, dnes obnovili. Robotníci začali pracovať na rozoberaní jedného z pilierov. Podľa pokynov ministerstva vnútra však na búranie piliera pre bezpečnosť nemôžu použiť žiadne výbušniny.
"Ministerstvo vnútra dalo mestu posudok, že je možné pristúpiť k rozoberaniu pilierov, no za podmienok dodržania pokynov, ktoré rezort stanovil. Nie je možné pri búraní pilierov používať žiadne pyrotechnické prostriedky," informoval dnes na stavenisku primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD). Taká technológia však podľa jeho slov ani nikdy plánovaná nebola.
Na pilieri číslo 3, ktorý je bližšie k staromestskej strane Dunaja, tak dnes začali robotníci najprv rozoberať jeho obklad. Pôvodný kameň z tretieho i štvrtého piliera, ktorý sa tiež zbúra, chcú použiť pri výstavbe nového piliera číslo 34. Vzhľadovo sa má totiž podobať na ostatné. Betónové vnútro piliera potom prídu zbúrať bágre, ktoré umiestnia na lode. Tie by mali prísť na Dunaj už budúci týždeň. Riaditeľ stavby Peter Tekeľ odhaduje, že pilier z Dunaja zmizne do 45 dní.
"Musíme ešte zistiť, či ten kameň je možné zachrániť. Predsa len má 100 a viac rokov," podotkol Tekeľ. Pripomenul tiež, že most prekonal viacero rekonštrukcií a firma tak nachádza na stavbe rôzne prekvapenia. "Napríklad tam, kde si myslíme, že je kameň, je betón a opačne. Postupujeme teda neznámymi úsekmi toho piliera a uvidíme, čo nás čaká," dodal.
Tretí pilier začali podľa primátora búrať ako prvý a osve, lebo na Dunaji je dnes regulovaná plavebná dráha. Práce chcú tak skončiť čo najskôr. Búrať štvrtý pilier v strede rieky a spevňovať piaty, ktorý je bližšie k petržalskej strane Dunaja, už budú robotníci paralelne. "Tam už totiž nebudú brániť lodiam," podotkol Ftáčnik.
Pre možné bomby pod hladinou a následný pyrotechnický prieskum dnes práce na moste meškajú, hoci na petržalskej a staromestskej strane idú podľa harmonogramu. "Nemyslím si však, že pôjde o až taký výrazný posun. Zatiaľ netvrdíme, že by sme neboli schopní dodržať nejaký termín," dodal riaditeľ stavby. Budúci týždeň sa má na moste uskutočniť kontrolný deň a mesto bude s firmou Eurovia, ktorý stavbu realizuje, rokovať o upravenom harmonograme. Vtedy mesto oznámi, aké veľké je meškanie.
Nový Starý most bude klenutý, v strede vyšší ako na okrajoch. Chodníky po oboch stranách dvojkoľajovej električkovej trate by mali byť široké 4,5 metra - 1,5 metra pre cyklistov, ktorí budú po moste jazdiť jednosmerne, tri metre pre peších. Lávky rozšíria o vyhliadkové plochy a v tých miestach bude mať most šírku cez 30 metrov. Koľaje zalejú do betónu, aby mohli cez most jazdiť napríklad záchranné či požiarne vozidlá. V ankete už Bratislavčania pre novú konštrukciu mosta vybrali zeleno-sivú farbu, čo následne schválili aj poslanci.
Konzorcium troch firiem na čele s Eurovia SK projekt zrealizuje za 58,8 milióna eur bez DPH, čo bola podľa mesta najnižšia ponúknutá cena. EÚ financuje 85 percent, vláda SR 10 percent, mesto zvyšných päť percent. Mesto už firme zaplatilo prvú faktúru vo výške 2,7 milióna eur. Peniaze z únie treba vyčerpať do konca roku 2015.