Nedeľa22. december 2024, meniny má Adela, zajtra Nadežda, Naďa

Šéf autobusárov sa pustil do návrhu vlakov zadarmo: Je to nezmysel, tisíce ľudí prídu o prácu!

Ing. Peter Pobeha
Ing. Peter Pobeha (Zdroj: topky)

BRATISLAVA - Vlaky zadarmo sú nezmysel. Prezident Zväzu autobusovej dopravy Peter Pobeha tvrdí, že vláda by mala pomôcť aj autobusárom, inak hrozí, že desaťtisíce ľudí príde o prácu!

Autobusoví dopravcovia chcú zľavy aj pre autobusy, nielen pre vlaky. Prečo?

Tento krok pokladáme za nesystémový. Zľavy na železnici totiž uprednostňujú jeden druh hromadnej dopravy pred iným. Otázka je prečo by sa to malo robiť práve takto.  Vlak aj autobus majú svojich zákazníkov, každý obsluhujú tú skupinu obyvateľstva, ktorá si ich vyberá tak aby to bolo pre nich samotných najvýhodnejšie. A nielen kvôli cene. Dopĺňame sa, nekonkurujeme si.  Keď zľavy na železnici, tak prečo nie aj pre zákazníkov autobusov? Sme presvedčení, že navrhované zľavy na železnici sú pre autobusové odvetvie a jeho zákazníkov diskriminačné.

Prečo je to diskriminačné? Vlak je pohodlnejší, navyše ak bude stáť menej, ľudia môžu byť spokojní. Nemyslíte?

V prvom rade bude diskriminovaný zákazník. Zľavy sa totiž budú týkať len tých regiónov, kde vlak dominuje. Avšak autobusy pokrývajú 85% potrieb cestovania v regiónoch. Ako k tomu prídu ľudia na vidieku, kam vlak nechodí? Ako týmto ľuďom vysvetlíte, že oni budú musieť za dopravu platiťa tí, čo jazdia vlakom nie? Ak majú ľudia možnosť vybrať si vlak alebo autobus, je pravda, že si zrejme kvôli pohodliu vyberú vlak. Ten vlak však nejazdí všade a ani nemôže. Diskriminovaní sú však aj dopravcovia. Sú to podnikateľské subjekty, ktorým sa z peňazí všetkých daňových poplatníkov zhoršuje podnikateľské prostredie.

Nie je to skôr o tom, že sa bojíte o svoj biznis?

My prepravujeme cestujúcich a ide nám najmä o to, aby boli naďalej spokojní. Za posledných 20 rokov došlo v autobusovej doprave k veľkým pozitívnym zmenám. Vozidlový park na Slovensku sa napríklad úplne vymenil. Dnes máme vozidlá s klimatizáciou, wifi, so zariadeniami pre vozíčkárov, nakupujú sa nízkopodlažné autobusy, rekonštruujú sa autobusové stanice. To všetko bez nárokov na zadlžovanie samosprávy, pretožerealizácia týchto zmien a aj financovanie je na pleciach dopravcov. Nevidíme dôvod, prečo by sa toto malo meniťk horšiemu.

Čo hovoríte na to, že cestujúcich Vám chcú zobrať súkromné vlaky?

Súkromné vlaky sa zaujímajú o prevádzku na lukratívnych tratiach. Snažia sa prebrať existujúcich cestujúcich autobusovým dopravcom a štátnym železniciam, namiesto toho aby všetci konali spoločne v prospech hromadnej dopravy a obmedzovala sa individuálna automobilová doprava. Niekto ale musí obsluhovať aj menej lukratívne trate a regióny.Aj tam žijú ľudia a daňoví poplatníci.Tu však žiadne výberové konania ani ponuky vlakových dopravcov nevidíme.Na juhu Slovenska sa na trati Komárno-Dunajská streda – Bratislava100 %-nýštátny monopol nahradil 100%-ným súkromným monopolom, ktorý pracuje s podnikateľským spôsobom tvorby cien, v regulovanom prostredí. To nie je ani vytváranie účelnej konkurencie, ani koncepčná liberalizácia.

Šéf autobusárov sa pustil
Zobraziť galériu (1)
 (Zdroj: topky)

Hovoríte o vyššej nezamestnanosti v prípade rušenia autobusových spojov. Máte pre toto tvrdenie argumenty?

Ak by sa mali rušiť autobusové spoje, ľuďom sa zhorší doprava do súčasného zamestnania,ale aj dostupnosť k novým pracovným príležitostiam. Podľa našich prepočtov môže byť na Slovensku ohrozených minimálne 33.000 pracovných miest, čo by by znamenalo nárast nezamestnosti zo súčasných12,67 % na 13,90 %. Podľa štúdie vo Veľkej Británii by sa v prípade neexistencie autobusového spoja zhoršila dostupnosť práce u 11 % obyvateľov. U nás by to bolo ešte horšie vzhľadom na nižšiu hustotu osídlenia a hornatý gegografický profil. Najviac by boli postihnuté najchudobnejšie a najodľahlejšie regióny.

Čo by mala podľa Vás robiť vláda alebo župy? 

V prvom rade by sa malo prestať so zaznávaním autobusovej dopravy, a malo by sa to prejaviť v konkrétnych opatreniach. Ak si uvedomíme, koľko ľudí je na nej u nás závislých, mala by sa práve naopak podporovať. Autobus znamená zamestnanosť, a rozvoj regiónov a obcí. Sme za systémové riešenie, ak budú mať zľavy cestujúci na železnici, štát by mal finančne dostatočne zabezpečiťžupy, aby rovnaký rozsah zliav mohli poskytnúť aj v regionálnej autobusovej doprave.

Čo budete robiť ďalej?  Čakajú nás protesty a štrajky autobusárov?

V prvom rade chceme rokovať. Máme množstvo argumentov, prečo sa treba vážne zaoberať podporou autobusovej resp. celej hromadnej dopravy, a nevenovať pozornosť len jednému typu dopravy. Nekoncepčná dopravná politika štátu bude mať dopad predovšetkým na občanov. Treba realizovať rozumné, a nie nevyvážené opatrenia, ktoré deformujú trh. Sme zvedaví na konkrétny návrh zliav na železniciach. Doterajšie informácie o nich naznačujú viac škody ako osohu. Určite však budeme robiť všetko pre to, aby boli zachované dobré podmienky pre našich zákazníkov.

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu