BRATISLAVA - Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) pripravila ďalšie opatrenia na podporu plynulosti cestnej premávky na častiach diaľnice D1 v Bratislave. Motoristi budú mať k dispozícii tri jazdné pruhy na úsekoch diaľnice medzi križovatkami Zlaté piesky - Letisko v smere do Petržalky a Ružinov - Prievoz v oboch smeroch. Ako informoval generálny riaditeľ NDS Milan Gajdoš, súčasné odstavné pruhy budú využité na dopravu po úprave vodorovného a zvislého dopravného značenia.
"Rozšírenie na trojpruh výrazne pomôže prejazdnosti tohto úseku. Zvýšenie rýchlosti vozidiel na diaľnici je možné dosiahnuť spomínaným rozšírením pruhov a zjednodušenia výjazdov z diaľnice," povedal Gajdoš. Odstránia sa kritické body, ktoré spôsobujú hromadenie dopravy a spomalenie dopravného prúdu.
Zmeny zamerané na využitie odstavných pruhov pre dopravu urobia diaľničiari najmä v auguste a časť v septembri, a to v nočných hodinách a nebudú mať vplyv na plynulosť premávky. Náklady predstavujú okolo 132 tis. eur. Vodiči by tak mali na bratislavskom úseku D1 od križovatky Vajnory po Prístavný most v smere do Petržalky ušetriť okolo desať minút. V súčasnosti to zvládnu za dvadsať minút. Po realizácii opatrení by sa priemerná rýchlosť na D1 v Bratislave mala zvýšiť z 25 na 50 kilometrov za hodinu a úspora času v dopravných špičkách by mala dosiahnuť polovicu.
"NDS riešila možnosti, ktoré by situáciu, ktorú hodnotíme ako kritickú, mohli zlepšiť. Máme príklady zo zahraničia z veľkých aglomerácií, kde určité dni chodia len autá s párnymi alebo nepárnymi číslami," uviedol Gajdoš. O takomto obmedzení dopravy sa však podľa neho u nás zatiaľ neuvažuje.
Tri jazdné pruhy podľa štátneho tajomníka ministerstva dopravy Viktora Stromčeka umožňujú reagovať na prípadné rizikové situácie na diaľnici. "Keď chceme riešiť situáciu, ktorá je kritická na diaľničnom úseku v Bratislave, je potrebné pristúpiť k týmto riešeniam, aby sme mohli zvýšiť kapacitu," obhajoval opatrenia Stromček. Zásah záchranárov je podľa Gajdoša jednoduchší, keď je doprava plynulejšia, ako keď stojí.
Prístavný most nemôže byť rozšírený na tri pruhy pre statiku. "Žiaden statik sa nepodpíše pod to, aby sa mohol rozširovať Prístavný most," uviedol Stromček. Pokiaľ sa nepostaví diaľničný tunel pod Malými Karpatmi a nebude dokončená D4 na Záhorí, tak podľa neho v budúcnosti budú také isté problémy s preťaženosťou aj na moste Lafranconi.
Z odstavných pruhov už skôr vznikli tretie jazdné pruhy na D1 v Bratislave medzi križovatkami v úseku Ružinov - Trnávka a na moste Lafranconi v smere z Karlovej Vsi do Petržalky. Zlepšilo sa tiež napájanie áut z diaľnice a Einsteinovej ulice na most Lafranconi. Situáciu v doprave v hlavnom meste môže zásadne zlepšiť až vybudovanie obchvatu na D4 s napojením na rýchlostnú cestu R7.
NDS zároveň plánuje zdvojiť vjazdy a výjazdy v križovatke Ovsište v Petržalke. V smere do Petržalky tak vzniknú samostatné výjazdy na Einsteinovu a Dolnozemskú ulicu a opačne samostatné vjazdy z týchto ulíc na diaľnicu. Verejné obstarávanie s odhadovanými nákladmi 4,5 mil. eur by sa malo začať v januári 2015 a práce by mali trvať šesť mesiacov.
"Okrem zjednodušenia a plynulosti dopravy, ktorá by týmto opatrením bola zlepšená, má to aj efekt zvýšenia bezpečnosti. Doprava z mosta Apollo nebude konfrontovaná s dopravou, ktorá prichádza z Prístavného mostu, ako ju poznáme dnes," dodal Gajdoš.