BRATISLAVA – Asistenti učiteľa podľa podpredsedníčky KDH Miroslavy Szitovej v žiadnom prípade nesmú suplovať povinnosti rodičov. Ako povedala dnes, takáto pomoc vedie k väčšej nezodpovednosti a ešte väčšej pasivite zákonných zástupcov.
„Je totiž veľký rozdiel medzi odborníkom, ktorý pomáha dieťaťu pri ťažkostiach v učení, dieťaťu so zdravotným znevýhodnením, deťom zo sociálne znevýhodneného prostredia,“ povedala Szitová s tým, že ministerstvo má vyhodnocovať potreby škôl a požiadavky na asistentov učiteľa, rovnako aj efektivitu ich pôsobenia, lebo sú a budú financovaní z daní všetkých občanov.
V prípade detí s poruchami učenia je podľa Szitovej dôležitejší špeciálny pedagóg, ktorý je odborne pripravený pomôcť, má vzdelanie zodpovedajúce potrebám dieťaťa. „V prípade porúch správania sa nenahradí asistent učiteľa psychológa, školského psychológa. Deti so zdravotným znevýhodnením potrebujú osobnú, individuálnu asistenciu,“ povedala podpredsedníčka KDH. Podľa nej asistenti učiteľa najčastejšie pomáhajú deťom zo sociálne znevýhodneného prostredia.
„Majú pomáhať pri adaptácii dieťaťa na nové prostredie, pomáhať pri prekonávaní jazykovej bariéry, sociálnej bariéry, pri príprave na vyučovanie. Ich úlohou je spolupracovať s triednym učiteľom a ostatnými zamestnancami školy, rodičmi. Realita je často aj taká, že dohliadajú na disciplínu žiakov v škole a suplujú povinnosti rodičov, ktorí neposielajú deti na vyučovanie, sprevádzajú deti z domu do školy,“ upozornila Szitová.
Odmeňovanie pedagogických a odborných zamestnancov je podľa Szitovej nedostatočné, preto by sa malo dbať na efektivitu vynakladania finančných prostriedkov. „Vzdelanie nie je prioritou ľudí zo sociálne znevýhodneného prostredia a asistent učiteľa túto skutočnosť nezmení. Zodpovednosť treba postupne preniesť na rodičov, lebo suplovaním povinností sa nepomáha začleneniu a zaangažovaniu, ale ešte väčšej pasivite,“ konštatovala podpredsedníčka KDH
Do škôl by mohlo k 1. septembru nastúpiť približne 800 nových asistentov pre žiakov, ktorí sú integrovaní alebo potrebujú individuálny prístup. Asistentov zabezpečia z prostriedkov, ktoré pre ministerstvo školstva zvýšili. Podľa ministra školstva Petra Pellegriniho nás do konca roka 2014 budú stáť skoro dva milióny eur, na budúci rok šesť miliónov eur. Úlohou asistentov má byť pomoc v triede, kde sú deti so špeciálnymi potrebami.