BRATISLAVA/BRUSEL - Slovenská republika urobila najväčší pokrok pre záchranu ľudských životov v oblasti cestnej dopravy. Tak znie najnovšia správa Európskeho výboru pre bezpečnosť dopravy (ETSC), zverejnená dnes v Bruseli.
V správe sa pripomína, že ciele EÚ znížiť na polovicu počet úmrtí na cestách do roku 2020 bol stanovený pred štyrmi rokmi. Z údajov za obdobie 2010-2013 vyplýva, že Slovensko dosiahlo výrazné zníženie počtu celkových úmrtí účastníkov cestnej premávky - o 37 percent.
Predstavitelia SR dnes v Bruseli v prítomnosti eurokomisára pre dopravu Siima Kallasa dostanú cenu od RTSC ako uznanie dosiahnutého pokroku v tejto oblasti. Cenu v mene ministerstva vnútra prevezme prezident Policajného zboru SR Tibor Gašpar.
Výkonný riaditeľ ETSC Antonio Avenoso upozornil, že výbor touto cestou oceňuje skutočnosť, že Slovensko v posledných rokoch zlepšilo bezpečnosť cestnej premávky.
"Nedávna tragédia nám však pripomína našu kolektívnu zodpovednosť pracovať deň za dňom, až kým sa úmrtia na cestách nestanú minulosťou," povedal Avenoso s odkazom na autobusovú nehodu zo 6. júna, ktorá spôsobila smrť štyroch tínedžerov.
Avenoso vyzval slovenskú vládu, aby zaviedla pokutový bodový systém v kombinácii so zvýšeným presadzovaním dopravných zákonov, rozšírila sieť kamier na zaznamenávanie prekročenej rýchlosti a zavádzanie alkoholového zámku pre šoférov, ktorí opakovane riadili auto pod vplyvom alkoholu.
Okrem Slovenska zaznamenali badateľný pokrok pri znižovaní počtu smrteľných nehôd v cestnej premávke - viac ako 30 percent - aj Španielsko, Grécko a Portugalsko. Najslabšie sa to v sledovanom období troch rokov darilo Fínsku, Srbsku a Švédsku, kde sa počet úmrtí znížil o menej ako päť percent. V Estónsku a na Malte bolo dokonca viac úmrtí na cestách v roku 2013 než v roku 2010.
V roku 2013 zahynulo na území 28 členských štátov EÚ v dôsledku dopravných kolízií 26.025 ľudí a ďalších 199.000 utrpelo vážne zranenia.
V poradí už ôsmy ročník správy ETSC o pokroku bezpečnosti cestnej premávky je založený na analýze oficiálnych údajov, ktoré skúma porota zložená z 32 odborníkov na bezpečnosť cestnej premávky z členských štátov EÚ, Nórska, Švajčiarska, Srbska a Izraela.