BRATISLAVA - Učitelia kritizujú systém, na základe ktorého si prilepšujú k platu získaním kreditov za rôzne školenia či ďalšie vzdelávanie. Chápu ho ako snahu odkladať zvyšovanie platov učiteľov. Kvalitu školení, ich prínos či odbornosť školiteľov však hodnotia pomerne pozitívne. Vyplynulo to z prieskumu, ktorý robila Slovenská komora učiteľov (SKU) v čase od 30. mája do 16. júna. Zapojilo sa do neho 1300 respondentov prevažne z materských a základných škôl. Takmer 40 percent opýtaných malo prax 21 až 32 rokov.
Šéf rezortu školstva Dušan Čaplovič (Smer-SD) vlani v parlamente povedal, že ministerstvo učiteľom v roku 2013 prerozdelí na prilepšenie k platom za kredity 35 miliónov eur. V roku 2011 malo ísť o sumu sedem miliónov eur. "Nie je pravda, že učiteľom sa nepridáva," povedal vtedy.
Niektorým učiteľom sa však kreditový systém nepozdáva. "V prieskume ho označovali len za 'honbu za kreditmi' alebo 'kreditomániu', 'odsedené školenia' bez zjavného vzťahu ku kvalite vyučovania," povedal Vladimír Crmoman z SKU. Kritike sa nevyhlo ani Metodicko-pedagogické centrum (MPC), ktoré poskytuje najväčšie množstvo školení.
"Nepáčila sa im ponuka školení, slabá komunikácia zo strany MPC po prihlásení sa na školenie a hlavne skutočnosť, že školenia sa často neotvárajú pre nízky počet záujemcov," dodal Crmoman.
Na druhej strane, pri otázke, ako učitelia hodnotia obsahovú kvalitu školení, ich okolo 60 percent ohodnotilo jednotkou alebo dvojkou, podobne známkovali aj pripravenosť a odbornosť školiteľov. Viac ako polovica opýtaných dávala známku 1 a 2 aj pri otázke na prínos a využitie školenia.
Nadpolovičná väčšina opýtaných má však problém pri výbere školení, ponuka školení ich neoslovuje. Naopak viac ako jedna tretina učiteľov je s ponukou školení spokojná. Za hlavnú motiváciu účasti na školeniach označila najväčšia časť respondentov potrebu získať kredity, na druhom mieste skončila potreba dovzdelania sa v danej oblasti.
Vyše štvrtina učiteľov absolvovala školenia počas vyučovania, tri štvrtiny vo voľnom čase vrátane víkendov. Viac ako pätina účastníkov prieskumu uviedla, že mala problém s uvoľnením na školenie.
Učitelia a ďalší pracovníci v školách vypĺňali dotazník o kariérnom raste a kreditovom systéme, ktorý upravuje zákon o pedagogických a odborných zamestnancoch. Kým v čase prijatia tohto zákona ho skôr pozitívne hodnotila takmer tretina učiteľov, dnes ho skôr pozitívne hodnotí len štvrtina respondentov. Väčšina učiteľov (57 %) ho vidí skôr negatívne, 13 percent dokonca celkom odmietavo.
SKU plánuje výsledky dotazníka poslať ministerstvu školstva a školským organizáciám, ktorých sa to týka. Chcú tak prispieť do diskusie pri novelizácii zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch.