BRATISLAVA – Prehlbujúce sa výsledky medzi jednotlivými regiónmi v deviatackom monitore ukazujú, že sa treba viac venovať deťom z chudobných rodín. Tvrdí to Romana Kanovská, riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM), ktorý testovania na Slovensku zastrešuje.
Aj keď výsledky medzi krajmi sú na podobnej úrovni, medzi jednotlivými okresmi sú v slovenčine aj v matematike veľmi výrazné rozdiely. Najviac slabých žiakov z matematiky bolo tento rok v okresoch s vysokou nezamestnanosťou. Oveľa horšie výsledky ako národný priemer mali okresy Veľký Krtíš, Gelnica, Rimavská Sobota, Rožňava, Trebišov, Levoča, Lučenec, Revúca a Krupina.
V matematike dosiahli tento rok najlepšie výsledky žiaci z okresu Kysucké Nové Mesto, najhoršie z okresu Veľký Krtíš. Rozdiel medzi nimi bol až 26 percent. Vlani bol rozdiel medzi najlepším a najhorším okresom 24,4 percenta. "Akoby sa tie nožnice medzi najúspešnejšími a najslabšími okresmi ešte rozšírili. Je najvyšší čas venovať ešte väčšiu pozornosť najslabším žiakom z nevyhovujúcich ekonomických podmienok," povedala Kanovská.
Pomôcť by podľa nej mohli asistenti učiteľov, terénni pracovníci, ktorí by pomohli dieťaťu vytvoriť lepšie podmienky na učenie. "Aby škola bola otvorená pre deti aj poobede, a aby sa mohli zlepšovať cez krúžky," dodala riaditeľka. Priemerný výsledok z testu z matematiky bol tento rok na úrovni 54,67 percenta, zo slovenčiny dosiahli žiaci v priemere 62 percent.
Regionálne rozdiely sa ukázali aj v slovenčine. Najlepšie napísali test z tohto predmetu deviataci v okrese Bratislava I (71,45 percenta), na chvoste rebríčka je Gelnica (50,97 percenta). Rozdiel v úspešnosti je takmer 20,5 percenta. Vlani sa výsledok najúspešnejšieho okresu - Kysucké Nové Mesto a najslabšieho - Gelnica – líšil o 17,6 percenta.
V úspešnosti výrazne vedú aj veľké školy, kde je deviatakov viac ako 82 a školy v mestách nad 15.000 oproti vidieckym školám a školám v menších mestách. Práve tým treba podľa Kanovskej tiež venovať viac pozornosti.