BRATISLAVA – Svet by mal Slovensko poznať cez novú značku. Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí sa pustilo do tvorby značky krajiny, tzv. brandingu.
„Jedna z nových výziev je otázka vnímania Slovenska vo svete,“ povedal dnes na tlačovej besede minister zahraničia Miroslav Lajčák. Podľa neho len známa a pozitívne vnímaná krajina dokáže vzbudiť dôveru u zahraničných investorov a pritiahnuť väčšie množstvo turistov.
Rezort diplomacie má k dispozícii štúdiu, ktorá má byť podkladom pre verejnú diskusiu. „Máme dva roky práce odborníkov, ktorí nám dali nejaké východiská,“ hovorí minister. Doteraz sa podľa jeho slov zaoberali tým, ako je Slovensko vnímané v zahraničí. Ďalej zisťovali, ako funguje branding v iných krajinách, najmä v Škandinávii. Potom začali hľadať obsah našej značky. „Aké je Slovensko, ako sa vidíme, čím môžeme byť pre svet príťažliví,“ ozrejmil Lajčák.
Nasledovať by mala teraz diskusia, do ktorej chce zapojiť verejnosť. Po spracovaní výstupov diskusie vyhlásia verejné obstarávanie, ktorým sa vyberie subjekt, ktorý pripraví komplexný branding - od sloganov, loga až po prospekty a celú kampaň. „Branding sa musí zakladať na pravde, funguje len taká značka, s ktorou sa vie stotožniť domáca verejnosť,“ tvrdí Lajčák.
Minister Lajčák označil branding za zložitý proces. „Nemôže fungovať, ako doteraz,“ hovoril s tým, že v minulosti bolo viacero pokusov o vytvorenie značky, ale podľa Lajčáka neboli profesionálne a ani komplexné. V akej hodnote bude plánovaný tender, Lajčák nepovedal. Tvrdí, že chce sústrediť zdroje z rozpočtov viacerých rezortov. „Skôr ide o to, aby sme sa netrieštili,“ povedal.
Rezort diplomacie sa touto agendou zaoberá na základe kompetenčného zákona z roku 2012. „Nemáme ambíciu rozhodovať, ale koordinovať,“ doplnil minister s tým, že prvé výstupy brandingu by mali byť hotové v roku 2015.
Pri vytváraní značky pre krajinu je dôležité poznať aj to, ako Slovensko vnímajú obyvatelia krajiny, hovorí sociologička Oľga Gyárfášová, ktorá spolupracovala na analýze pre ministerstvo. „Aby atribúty boli dôveryhodné a aby sa ľudia s nimi identifikovali,“ konštatuje. Marketingový odborník Marián Timoracký na tlačovej besede prezentoval niektoré zistenia zo šiestich diskusných skupín na túto tému.
Slovensko by mohlo pracovať pri vytváraní svojej značky s hodnotami ako svojráznosť alebo autentickosť, ďalej rôznorodosť, vitalita a vynachádzavosť. „Nemali by sme sa hanbiť za to, v čom sme originálni. Ostaňme takí, akí sme,“ priblížil Timoracký.