BRATISLAVA - Vysoké životné náklady ostávajú hlavným dôvodom obáv 59 % Slovákov. Oproti jari minulého roka sú mierni optimisti, vtedy vyslovilo obavu 64 % respondentov.
Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu agentúry YouGov medzi zákazníkmi IPF, materskej spoločnosti Provident Financial. Aj keď strach zo straty zamestnania majú najviac 25 až 34 roční, celkovo obavy klesli z 20 % o dva body. Naopak sa zvýšila neistota týkajúca sa výdajov za zdravotnú starostlivosť z troch na päť percent. Tá sa najviac ukázala v skupine ľudí starších ako 55 rokov, v apríli 2013 to boli 4 % a v aktuálnom prieskume už 10 %.
Spomedzi všetkých účastníkov prieskumu majú najväčšie obavy z nákladov na potraviny Slováci, a to 43 %. Nie sú o nič menšie ako na jar 2013. Ako opatrenie voči týmto obavám vidia lepšie hospodárenie s potravinami.
Buď ich budú menej vyhadzovať alebo nakupovať lacnejšie. Zhruba tretina respondentov šetrí výberom menej kvalitného jedla, pričom 13 % opýtaných nakupuje v menšom množstve. Tretina na potravinách vôbec nešetrí, snaží sa nájsť finančnú rezervu v iných výdavkoch. V porovnaní so susedmi v Česku, takmer štvrtina z opýtaných uviedla, že sa zvyšovanie výdajov za jedlo podieľa najvyššou mierou na raste bežných výdavkov ich domácností.
Tak, ako sa Slováci obávajú zvýšenia výdavkov za potraviny, nechcú na nich šetriť. Uviedlo to 28 % respondentov. Finančné rezervy Slováci vidia podľa výsledkov prieskumu najmä v nákladoch na spotrebný tovar, čo uviedlo 67 % respondentov.
Ďalej to boli dovolenky (66 %) a spoločenský život (65 %). O málo viac Slováci šetria na telefonovaní a doprave, naopak menej na kúrení. Výdavky na vzdelanie a zdravotnú starostlivosť sú naďalej oblasťami, ktoré sú najmenej ovplyvnené zníženou ochotou zákazníkov míňať peniaze.
Prieskum, ktorého sa zúčastnilo celkom 11 472 dospelých nad 18 rokov, pre IPF realizovala spoločnosť YouGov v novembri 2013 prostredníctvom on-line dotazníka. Zapojili sa doň zákazníci IPF v Česku, na Slovensku, v Maďarsku, Poľsku, Rumunsku a Mexiku. Okrem toho na každom trhu uskutočnili niekoľko menších telefonických prieskumov. Prieskumy analyzovali vo vzťahu k profilu klientov na jednotlivých trhoch.