BRATISLAVA - Kontrola výpisu z účtu poistenca môže niekedy odhaliť nielen drobné, ale aj vážnejšie pochybenia zo strany lekárov či nemocníc. Zdravotnú poisťovňu Dôvera jej poistenec upozornil, že vraj dostal ortézu, pričom žiadnu nepotreboval. Výsledkom bolo odhalenie fiktívneho predpisovania a vydávania ortopedicko-protetických pomôcok za desiatky tisíc eur.
"Prvý podnet sme zaevidovali koncom roka 2012. Následne sme začali revíznu kontrolu u tohto poskytovateľa. Zistili sme, že dvaja poskytovatelia zdravotnej starostlivosti predpisovali našim poistencom ortézy dolných končatín alebo ortézy trupu," povedala PR manažérka Dôvery Monika Šimunová. Ortézy sa však do zdravotnej dokumentácie už nezaznamenávali.
Do tejto "spolupráce" bola podľa Šimunovej zapojená aj výdajňa ortopedicko-protetických pomôcok, ktorá poistencom buď žiadne zdravotnícke pomôcky nedodala alebo vydala lacnejšie sériovo vyrábané. "Takýmto spôsobom fiktívne vykázali zdravotnú starostlivosť desiatkam pacientov. Dôvere vznikla škoda, ktorá aj so zmluvnou pokutou dosiahla sumu 52.000 eur. V týchto prípadoch sme vlani kvôli výške škody vec postúpili aj orgánom činným v trestnom konaní," priblížila.
O akého poskytovateľa zdravotnej starostlivosti ide, Dôvera konkretizovať nechce. Podľa informácií sa prípady mali stať v bratislavských nemocniciach. "Takéto predpisovanie zdravotníckeho materiálu evidujeme v prípade jedného lekára. Po preukázaní takéhoto konania nasleduje okamžité rozviazanie pracovného pomeru so zamestnancom a náhrada spôsobenej škody, čo sa v tomto prípade stalo. V Univerzitnej nemocnici Bratislava je nulová tolerancia," uviedla jej hovorkyňa Petra Stano Maťašovská.
Najväčšia Všeobecná zdravotná poisťovňa v súvislosti s týmto prípadom problémy nezistila. "VšZP vykonala ešte v rokoch 2011-2012 rozsiahle kontroly zamerané aj na ortopedicko-protetické pomôcky. Najzávažnejším zistením bol prípad ortopéda z Banskobystrickom kraji, ktorý predpisoval pacientom špeciálne zdravotnícke pomôcky vyrábané na mieru, pričom im vydával priamo v ambulancii klasické, sériovo vyrábané pomôcky," ozrejmila jej hovorkyňa Dana Gašparíková. Zdravotnej poisťovni vtedy vznikla škoda 51.000 eur.
Lekárske odborové združenie vidí riešenie takýchto situácií v pravidelnom zasielaní výpisov z osobných účtov poistencov klientom formou mailu či pošty. "Každý občan by tak mohol byť jednoduchou cestou kontrolórom efektivity vynaloženia verejných i svojich súkromných peňazí," skonštatoval šéf odborov Peter Visolajský s tým, že ľudia by tak zároveň videli, že zdravotná starostlivosť nie je zadarmo. Tvrdí, že na takýto krok nie je potrebná žiadna komplikovaná legislatíva ani peniaze.
Zdravotné poisťovne s takýmto návrhom nesúhlasia, ako poukazujú, každý, kto má záujem, sa k výpisu dostane na požiadanie či prostredníctvom ich elektronických služieb. "VšZP má 3,4 milióna poistencov. Len náklady na poštovné by predstavovali cca päť miliónov eur. Okrem poštovného, ktoré sa však môže líšiť v závislosti od hmotnosti zásielky, treba počítať s nákladmi na papier. A tie sa opäť líšia v závislosti od množstva čerpanej zdravotnej starostlivosti. Výpis teda môže mať jednu alebo aj 100 strán," upozornila Gašparíková.
"Nerozumieme tejto iniciatíve v čase, keď majú poistenci dostupný výpis z účtu takpovediac na dlani," reagovala Šimunová. Priblížila, že zasielanie každému poistencovi by ročne stálo asi 1,8 milióna eur, čo nepovažujú za efektívne. "Za túto sumu môžeme dať vymeniť bedrový kĺb 927 pacientom," uzavrela.