BRATISLAVA - Len zhruba tretina Slovákov a Čechov má voči napodobeninám značkových výrobkov výrazne odmietavý postoj. Imitácie, či už ide o oblečenie, alebo doplnky, akceptuje väčšina ľudí a neprekážalo by im mať na sebe niečo „nepravé“ za predpokladu, že by o tom okolie nevedelo. Medzi "fejkami" sú najpopulárnejšie značky športového oblečenia a výrobky od známych svetových návrhárov.
Hoci ľudia prevažne hodnotia kvalitu nepravých tovarov ako priemernú až nízku, necelá polovica z nich uvažuje v budúcnosti o kúpe týchto falošných tovarov. Zistenia vyplynuli z novembrového prieskumu agentúry GfK, ktorý sa realizoval na vzorke 1300 respondentov na Slovensku a v Českej republike.
Výsledky prieskumu potvrdili, že šaty naozaj robia človeka, a preto spotrebitelia, ktorí si nemôžu dovoliť drahé značkové oblečenie, radi siahajú aj po jeho imitáciách. Značka oblečenia a doplnkov totiž často odzrkadľuje spoločenský status ich majiteľa a vylepšiť si svoje spoločenské postavenie pomocou napodobeniny drahého výrobku by boli ochotní traja zo štyroch Slovákov, ale za predpokladu, že by o tom ich okolie nevedelo.
„Každý druhý Slovák a vyše tretina Čechov pozná niekoho zo svojho okolia, kto má napodobeninu značkového tovaru. U svojich známych sa ľudia najčastejšie stretávajú s napodobeninami športových značiek a výrobkov kopírujúcich známe dizajnérske značky. Čo sa týka konkrétneho sortimentu, v kurze sú najčastejšie „falošné“ tričká a pulóvre a s odstupom nasledujú imitácie kabeliek, džínsov a tenisiek,“ spresnila Barbora Hrapková Šlosárová zo spoločnosti GfK.
Ľudia očakávajú rastúci trend nákupov napodobenín značkových výrobkov na Slovensku aj v ČR. „Podľa výsledkov prieskumu by sa obchodu s napodobeninami na Slovensku a v Česku mohlo dariť aj v budúcnosti, nakoľko polovica Slovákov a Čechov očakáva zvyšujúci sa trend nákupov napodobenín značkových výrobkov,“ uzavrela Barbora Hrapková Šlosárová. Informovala Lucia Burianová z GfK Slovakia.