BRATISLAVA – Zaregistrujú sa na internet pod falošným menom. Potom sa prihlásia do diskusie spravodajských portálov. Následne blogujú a pridávajú príspevky, ktoré nadŕžajú svojej politickej strane a kritizujú ostatné politické strany. Profily majú aj na Facebooku a sú dobre organizovaní. Reč je o skupine ľudí, ktorí sa koordinujú za účelom politického marketingu v prospech svojej politickej strany. Portál mono.sk zverejnil text, z ktorého usvedčuje stranu Smer, z ovplyvňovania diskusií
Výskyt falošných blogerov zaznamenali najmä pred voľbami. Nárast zaznamenali pred parlamentnými v roku 2010. Vtedy sa malo prihlásiť viacero ľudí pod falošnou fotkou, menom na Facebook a do diskusií novín Sme. Dokonca celej skupine chodili správy ako majú komunikovať a čo majú presne do diskusií písať.
Inštrukcie v mailoch mali obdržať aj súčasní poslanci Smeru Andrej Kolesík a Anton Martvoň. Hlavným vykonávateľom mali byť Mladí sociálni demokrati, mládežnícka organizácia Smeru, odkiaľ strana regrutuje svojich nasledovníkov. Mali velebiť Roberta Fica za jeho zásluhy a politiku, zatiaľ čo kritizovaní mali byť napríklad Richard Sulík, Iveta Radičová, alebo osobnosti vyčleňujúce sa proti Smeru. Poslanci Kolesík, Martvoň a člen Mladých sociálnych demokratov Ján Hrubý tieto praktiky popreli.
Nárast vymyslených blogerov zaznamenali vždy v súvislosti s voľbami. Keď na jeseň v roku 2011 padla vláda Ivety Radičovej, na stránke Sme bolo opäť registrované veľké množstvo nových používateľov. Blížili sa voľby, v ktorých nakoniec vyhral Smer a získal 83 poslancov. Situácia sa odvtedy vraj upokojila.
Opätovný nárast vymyslených používateľov bol zaregistrovaný v tomto roku pred župnými voľbami. Nové registrácie prebehli na Facebooku, aby mali komentovať a hlásať pokyny zhora aj na iných spravodajských portáloch. Všetci mali spoločnú ukradnutú fotku, meno a vymyslený celý profil.
Portál mono.sk zistil, že Smer podporovali ľudia, ktorí posťahovali fotky napríklad z profilov talianskeho futbalistu, trénera, hráča amerického futbalu alebo pekných slečien zo Spojených štátov. Dostupný je aj zoznam stále aktuálnych falošných blogerov.
Prípad ovplyvňovania diskusie sa udial aj u susedov v Česku. Bolo to v roku 2011 a stáli za tým Veci Verejné. Podarilo sa získať aj výpoveď človeka, ktorý opísal ako funguje táto „práca“. Vytvorí sa fiktívna firma, mailová schránka, odkiaľ potom pracujú najatí ľudia. Peniaze dostávajú na ruku, žiadne záznamy, aby neboli dôkazy. Dohliadal na nich Vít Bárta a platení boli od hodín, koľko strávili za počítačom. Asi takto zhruba by to mohlo fungovať aj v strane Smer.
Aj Topkám sa podarilo prísť k informáciám fungovania straníckeho marketingu. Mail pochádzal od strany KDH, organizovali úderku, ktorá mala ovplyvňovať diskusie v prospech kresťanských demokratov a kritizovať oponentov.
Účel falošného blogovania a ovplyvňovania verejnej mienky je jasný. V dobe internetu je veľmi jednoduché sa zaregistrovať a šíriť svoje myšlienky. V politickom marketingu sa však tieto myšlienky, názory a celá stratégia určuje zhora. Inými slovami, lepší obraz politikov sa vytvára umelo, za peniaze a v prospech "správnych" politikov.