BRATISLAVA - Skoro polovica hovorov na tiesňové číslo 112 bola tento rok neoprávnená. Za prvých jedenásť mesiacov na 112-ke zaznamenali 1,43 milióna volaní.
"Približne 45 percent bolo neoprávnených," uviedol Petar Lazarov z tlačového odboru Kancelárie ministra vnútra. Zneužívanie linky 112 je skôr na zostupe, tvrdí ministerstvo. "V súčasnej dobe ministerstvo vnútra neeviduje zvýšený počet zneužívania čísla tiesňového volania 112. Práve naopak, počet takýchto volaní má skôr klesajúcu tendenciu," uviedol Lazarov. Podľa rezortu za tento pozitívny trend môže predovšetkým osveta. "Aktivity sú zamerané hlavne na deti, ale aj pre starších ľudí a ostatnú verejnosť," dodal Lazarov.
Neoprávnený hovor znamená, že pri ňom nešlo o ohrozenie života, zdravia, majetku alebo životného prostredia. Ide o tzv. volania bez udalosti. V minulosti bol počet falošných hovorov oveľa vyšší - aj 80 percent z celkového počtu. Zmena prišla najmä po tom, keď sa v lete 2011 zaviedli oznamy pred hovory.
Za zneužitie 112-ky, ak niekto úmyselne vyžiada poskytnutie pomoci, ktorá nebola potrebná, alebo úmyselne linku blokuje, hrozí pokuta do 1 659 eur. Ak niekto na číslo 112 oznámi poplašnú správu, ktorá nie je pravdivá a spôsobí tak nebezpečenstvo vážneho znepokojenia, dopúšťa sa trestného činu šírenia poplašnej správy a hrozí mu trest odňatia slobody na jeden až päť rokov.
Číslo 112 slúži na privolanie zložiek integrovaného záchranného systému v tiesni, ako sú napríklad hasiči, záchranná zdravotná služba, polícia či horskí záchranári. Volať naň možno bezplatne 24 hodín denne z akéhokoľvek telefónu – pevnej linky, mobilu či telefónneho automatu. Výhodou oproti národným číslam tiesňového volania (150,155,158) je existencia lokalizácie volajúceho a možnosť volať z mobilu aj bez SIM karty a taktiež v prípade, ak mobilný užívateľ je mimo pokrytia mobilnou sieťou. Číslo 112 funguje na Slovensku od júla 2003.