BRATISLAVA - Pätnásťroční slovenskí žiaci súkromných základných škôl, gymnázií a stredných odborných škôl dosiahli v meraniach matematickej, čitateľskej a prírodovednej gramotnosti PISA významne lepšie výsledky než žiaci verejných škôl.
Ich výkony tak boli nad priemerom, ktorý dosiahli krajiny OECD, informovala Saskia Repčíková z Asociácie súkromných škôl a školských zariadení SR. Tieto výsledky vyplývajú z podrobných údajov databázy PISA, ktoré sú zverejnené na stránke medzinárodnej štúdie http://pisa2012.acer.edu.au/.
Na meraniach v papierovej forme sa podľa jej slov v roku 2012 z celkového počtu 4 678 slovenských študentov zúčastnilo 372 študentov súkromných škôl, čo predstavuje 9,05 percenta zo vzorky testovaných študentov.
V matematickej gramotnosti bol výkon slovenských študentov zo súkromných škôl 520 bodov, kým študenti verejných škôl dosiahli 478 bodov. Študenti slovenských súkromných škôl tak dosiahli výsledky nad hodnotu priemerného výkonu krajín OECD, nastavenou na 500 bodov. "Dosiahli aj o bod vyššie priemerné skóre ako študenti všetkých škôl z Fínska," poznamenala Repčíková. Bodové skóre študentov súkromných škôl v čitateľskej gramotnosti bolo 513 bodov oproti 458 bodom, ktoré získali študenti verejných škôl. "V tejto kategórii je rozdiel medzi súkromnými a verejnými školami najväčší," uviedla Repčíková .
Výkon študentov slovenských súkromných škôl v prírodovednej gramotnosti bol 508 bodov, kým študenti verejných škôl dosiahli 468 bodov. Vo všetkých sledovaných kategóriách teda študenti súkromných škôl, aj keď ich bola len necelá desatina, vylepšili priemerne o 10 bodov aj celkové skóre Slovenska.
V tejto súvislosti je podľa Saskie Repčíkovej zaujímavý aj fakt, že treťou najúspešnejšou európskou krajinou v rebríčku je Holandsko, kde počet žiakov neštátnych škôl dosahuje až 70 percent z celkového počtu žiakov do 15 rokov a výsledky tak Holandsko radia medzi top krajiny celosvetového rebríčka.
Pre úplnosť výsledkov však podľa nej treba dodať, že Slovensko je krajinou, kde je najvyšší vplyv socio-ekonomických faktorov na výkon v meraní. Na výkon žiakov u nás oveľa viac ako v krajinách OECD vplýva najvyššie dosiahnuté vzdelanie a povolanie rodičov, ako aj vybavenie domácnosti. "Z výsledkov meraní PISA však vyplýva, že obsah, formy a metódy vyučovania v súkromných školách lepšie zodpovedali tomu, čo potrebujú žiaci pre nadobudnutie funkčnej gramotnosti," vysvetlila s tým, že sloboda tvorby obsahu, dôvera v schopnosti učiteľov a podpora zriaďovateľov aj rodičov v súkromných školách môže byť kľúčom k dobrým výsledkom aj ostatných škôl. Súkromné školy sú schopné a ochotné zdieľať svoje skúsenosti, ktoré k dobrým výsledkom naozaj vedú.
Slovenskí žiaci si pohoršili vo všetkých troch sledovaných oblastiach medzinárodnej štúdie PISA - v matematickej, čitateľskej aj prírodovednej gramotnosti. Prvýkrát od roku 2003, odkedy sa Slovensko do medzinárodného testovania zapája, sú výsledky slovenských žiakov vo všetkých troch oblastiach výrazne nižšie, ako je priemer krajín OECD.
V matematickej gramotnosti sa naši žiaci zhoršili v priemere oproti predchádzajúcemu testovaniu o 15 bodov, v čitateľskej o 14 bodov a v prírodovednej o 19 bodov. Značne u nás narástlo zastúpenie žiakov v tzv. rizikovej skupine, teda s najnižšou úrovňou vedomostí. Zároveň klesol počet najlepších žiakov s top vedomosťami vo všetkých troch sledovaných oblastiach. Vyplýva to z výsledkov medzinárodného testovania PISA 2012, ktoré zverejnilo ministerstvo školstva a Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania.
Štúdia PISA sa vo svete uskutočňuje od roku 2000 v trojročných cykloch a poskytuje údaje o vedomostiach a zručnostiach 15-ročných žiakov zúčastnených krajín v troch oblastiach - čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti. Jej cieľom nie je hodnotiť výkony jednotlivých žiakov alebo škôl, ale sledovať výsledky vzdelávacích systémov krajín. Slovensko sa do štúdie zapája od roku 2003.
Na testovaní sa u nás v apríli 2012 zúčastnila reprezentatívna vzorka 15-ročných žiakov, ktorých bolo viac ako 5 700 z 231 škôl - základných, štvorročných i osemročných gymnázií a stredných odborných škôl. Testovanie sa vlani zameralo na matematickú gramotnosť, v ktorej sme sa oproti roku 2009 prepadli na úroveň pod priemerom krajín OECD. Do štúdie PISA sa v roku 2012 zapojilo 65 krajín sveta, z toho 34 krajín OECD a 31 tzv. partnerských krajín. Celkovo na svete otestovali viac ako pol milióna žiakov.