BRATISLAVA - Školy dostanú v rámci veľkej databázy, ktorú bude tvoriť 30.000 úloh a 150 testov, aj úlohy z finančnej a štatistickej gramotnosti.
Učitelia, ktorí budú tvoriť tieto testové úlohy, dostávajú v súčasnosti do rúk ako inšpiráciu nové zbierky úloh z týchto oblastí. Obe zbierky vznikli vďaka národnému projektu Hodnotenie kvality vzdelávania na základných a stredných školách v SR v kontexte prebiehajúcej obsahovej reformy vzdelávania, na ktorý od marca tohto roka nadväzuje ďalší národný projekt. Jeho názov je Zvyšovanie kvality vzdelávania na základných a stredných školách s využitím elektronického testovania. Práve v rámci tohto projektu má vzniknúť spomínaná databáza.
Úlohy zaradené do zbierok vychádzajú zo situácií, s ktorými sa žiaci môžu stretnúť v bežnom živote. Zameriavajú sa napríklad na hospodárenie s peniazmi v rodine, zistenie nákladov na rodinnú dovolenku, ale aj na porovnanie výhodnosti bankových služieb.
Pri štatistickej gramotnosti sú príklady zamerané aj na orientáciu žiakov v grafoch a tabuľkách, ako aj pochopenie graficky zobrazených výsledkov prieskumu verejnej mienky či spokojnosti zákazníkov s tovarom v reklamných letákoch. "Takýto typ úloh doteraz žiaci väčšinou riešili iba v monitorovacích medzinárodných štúdiách, napríklad v štúdii OECD PISA," informovala odborná pracovníčka NÚCEM Katarína Lučeničová.
"Zbierku úloh z finančnej gramotnosti majú už v rukách pedagógovia, ktorí absolvovali odborné vzdelávanie k tvorbe úloh a testov. Zbierka úloh zo štatistickej gramotnosti čaká na učiteľov na školení tento piatok. Celkovo sa na odbornom vzdelávaní zúčastňuje prvá skupina - spolu 30 učiteľov," informovala Romana Kanovská, riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM), ktorý národné projekty realizuje.
Učitelia sa na školení o finančnej gramotnosti dozvedeli, že žiaci majú problém s odpoveďami na úlohy o sporení či hypotéke, naopak, úspešnejší sú pri témach ako európska mena euro, platobné karty a moderné platobné nástroje. Informácie poskytla manažérka publicity národného projektu Mária Grebeňová-Laczová.