KOŠICE – Dlhy obyvateľov Luníka IX., ktoré mali za odber elektriny a vody sa pomaly znižujú. Významne k tomu prispel nový projekt automatizovaného predplatného systému na dodávku elektriny aj dodávka vody z výdajných stojanov pri blokoch.
Studenú pitnú vodu si môžu občania načerpať dvakrát denne: „Jej spúšťanie je zabezpečované prostredníctvom vytypovaného obyvateľa daného bytového domu alebo priamo do zachovalých rozvodov v bytových domoch. Dodávka je zabezpečená dvakrát za deň v presne stanovenom časovom intervale na základe prijatých platieb,“ informovala nás hovorkyňa mesta Martina Urik Viktorínová.
Na Luníku IX. dnes tiež pribudol aj nový doplnkový zdroj úžitkovej vody. „Jeho realizáciu zdržali zlé výsledky bakteriálnych rozborov vody, skúmania a kontroly podzemných kanalizačných rozvodov. Z dôvodu získania vody vyhovujúcej kvality bol v októbri 2013 vrt prehĺbený do hĺbky 25 m a v priebehu dnešného dňa došlo k osadeniu vrtu zabudovaním klasickej ručnej pumpy,“ dodáva M. U. Viktorínová.
Projekt automatizovaného predplatného systému na dodávku elektriny zas umožňuje zakúpenie presne stanoveného množstva elektriny. Po zaevidovaní platby systém následne automaticky na diaľku zapne odber elektriny a po vyčerpaní predplateného množstva ho jednoducho vypne. Systém tiež sofistikovane sleduje či nedochádza k čiernemu odberu. Odberatelia tiež môžu na internete sledovať svoju dennú spotrebu a optimalizovať svoje správanie. Projekt mal veľmi pozitívny efekt na odberateľov. Po jeho zavedení sa rýchlo zvýšila finančná disciplína a väčšina odberateľov platí elektrinu pravidelne a v predstihu. Počas doby 9 mesiacov od zavedenia projektu nedošlo k ani jednému pokusu o čierny odber, alebo poškodeniu elektromerov. Navyše sa zaradenia do projektu začali domáhať aj obyvatelia Luníka IX, ktorí zatiaľ neboli do neho zapojení.
„Priebežným záverom týchto opatrení je, že po rokoch dlhov vo výške niekoľko desiatok tisíc eur, v tomto roku hospodárime s dodávkou pitnej vody vyrovnane s miernym prebytkom, ktorý bude na základe vyúčtovaní služieb spojených s bývaním za roku 2013 zaúčtovaný obyvateľom s dlhmi z minulých období,“ vysvetľuje hovorkyňa mesta.