BRATISLAVA – Nahlásiť výtlk na ceste, neporiadok v uliciach či výtržnosť môžu Bratislavčania úradom už aj cez mobilnú aplikáciu. Mestská časť Bratislava - Staré Mesto v posledných týždňoch spustila aplikáciu iObčan a na medzinárodnom kongrese ITAPA – Informačné technológie a verejná správa za ňu v utorok (12.11.) získala aj ocenenie.
Aplikácia vďaka technológii GPS identifikuje polohu jej užívateľa. "Ak v tom mieste, v ktorom sa práve nachádza, vidí človek okolo seba nejaký nedostatok, napríklad rozsypaný smetný kôš, výtlk alebo výtržnosť, môže to odfotiť a poslať bez toho, aby hovoril, kde sa problém nachádza," informovala na dnešnej tlačovej konferencii starostka Starého Mesta Tatiana Rosová (SDKÚ-DS).
Keďže aplikácia rozozná, na ktorej ulici užívateľ stojí, jeho sťažnosť pošle príslušnému úradu, ktorý ju má na starosti, teda mestskej časti alebo bratislavskému magistrátu. "Veľká väčšina sťažností občanov pochádza z komunikácií, ktoré nie sú v správe mestskej časti a je ťažké občanom vysvetľovať, že ak sa im niečo nepáči na Hodžovom námestí či Obchodnej ulici, obráťte sa na magistrát," podotýka starostka s tým, že vďaka GPS je správa automaticky zaslaná tomu úradu, ktorému priestranstvo patrí. Občan, ktorý správu pošle, je zároveň podľa Rosovej aj informovaný, ako sa s podnetom nakladá.
Mobilná aplikácia však jej užívateľovi sprístupňuje aj databázu a kontakty obcí a miest, informácie z ich činnosti alebo aktuálne udalosti a umožňuje priamu reakciu občana na zverejnené informácie. "Aplikácia má teda aj pasívny rozmer, môžete získať informácie o ktorejkoľvek obci, kde sa nachádzate," doplnila starostka.
Aplikácia bola vyvinutá na zadanie mestskej časti Bratislava - Staré Mesto a mesta Stupava. Občania si ju môžu stiahnuť bezplatne. Na kongrese ITAPA obsadila tretie miesto v kategórií Nové služby.
Mestská časť pracuje na elektronizácii služieb už niekoľko rokov. "V roku 2010 nebol v kancelárii starostu žiadny počítač. Padali servery, emaily medzi kanceláriami nechodili, pretože to trvalo trištvrte dňa a stálo to viac ako vytlačiť papier. Platili sme totiž ceny za prenesené kilobajty v hodnotách niekde zo začiatku 90-tych rokov," podotkla dnes starostka.
V roku 2011 sa v mestskej časti zaviedol napríklad systém na elektronickú komunikáciu s obyvateľmi mestskej časti, ktorá zjednodušuje jednotlivé podania. Občania aj firmy ich môžu urobiť cez elektronickú poštovú schránku, pričom majú k dispozícii elektronické formuláre a vzory podaní, vysvetľuje radnica.
Elektronizácia vstúpila napríklad aj do stavebného a územného konania a zaviedol sa tiež systém zverejňovania faktúr, objednávok a zmlúv s pokročilým vyhľadávaním. Mestskej časti sa pri tohtoročných povodniach osvedčila aj služba Hlásnik, ktorá občanom zasielala výzvy cez SMS alebo e-mailom.