BRATISLAVA - Taxikárom sa bude v mestách jazdiť ľahšie. Poslanci Juraj Droba a Martin Chren (NOVA) cez pozmeňujúci návrh k novele zákona o cestnej premávke presadili, že riadne označené vozidlá taxislužby budú môcť jazdiť v jazdných pruhoch pre autobusy a trolejbusy tak, aby vozidlá verejnej dopravy nijako neobmedzovali.
Podľa opozičných poslancov sa pre plynulosť cestnej premávky ukazuje ako čoraz viac výhodné využívanie inej než individuálnej formy prepravy. "Najmä vo väčších mestách sú osobitne vyznačené jazdné pruhy pre vozidlá mestskej hromadnej dopravy. Máme za to, že využívanie taxislužby je tiež jedna z foriem prepravy osôb, ktorá odľahčuje cesty v mestách a znižuje počet účastníkov cestnej premávky," vysvetľovali Droba a Chren.
Podporu však nezískal ich pozmeňujúci návrh, aby vodič na križovatke odbočujúci vpravo mohol pokračovať v jazde aj v prípade, že svieti červená. Nesmel by však ohroziť ďalších účastníkov cestnej premávky, a to ani v jazde za križovatkou. "Jazda cez križovatku sa stane plynulejšia," vyhlasovali poslanci.
Droba a Chren neuspeli ani s návrhom, že ak bude cyklistu obiehať automobil, bude musieť od neho dodržať minimálnu vzdialenosť aspoň 1,5 metra. Droba priznal, že v prípade nehody sa vzdialenosť bude dokazovať ťažko, chcel však upozorniť na to, že na cestách nie sú len automobily.
Dvojica poslancov do tretice neuspela ani s návrhom, podľa ktorého by sa vodič mohol na križovatke otáčať vždy, ak to nezakazuje dopravná značka. V súčasnosti je možné sa otáčať len vtedy, ak to značka dovoľuje. Droba a Chren takto chceli docieliť, aby v prípade, že šofér zle odbočil, resp. už nemá šancu preradiť sa do správneho pruhu, mohol by vykonať tento manéver a vyhnúť sa tak často pridlhej obchádzke. "V zásade to môže šetriť čas a pohonné hmoty," tvrdili poslanci.
Najazdené kilometre sa už pri taxíkoch posudzovať nebudú
Počet najazdených kilometrov sa od 30. novembra už nebude pri udeľovaní koncesií taxíkom brať do úvahy. Vyplýva to z novely zákona o cestnej premávke, ktorú dnes schválili poslanci NR SR. Pozmeňujúci návrh dotýkajúci sa taxislužieb presadil poslanec Boris Susko (Smer-SD), podľa ktorého kilometre nie sú objektívnym kritériom.
V súčasnosti je nevyhnutné, aby vozidlo taxislužby spĺňalo okrem iného podmienku, že má najviac päť rokov odo dňa uvedenia do prevádzky alebo najazdených najviac 100.000 km s benzínovým alebo hybridným pohonom, alebo najviac 150.000 km s naftovým motorom. Táto podmienka sa pritom vzťahuje na vozidlo taxislužby v momente vydania koncesie na prevádzkovanie taxislužby a nie na celý čas trvania koncesie, ktorá je vydávaná na desať rokov.
Susko zároveň predĺžil možný maximálny vek auta, a to na osem rokov odo dňa jeho uvedenia do prevádzky. "Ide o kompromisné riešenie, ktoré komplexne zohľadňuje požiadavky prevádzkovateľov taxislužieb a jednak požiadavky na bezpečnosť vozidiel," argumentoval poslanec.
Zároveň bude platiť, že konania o vydaní koncesie pre taxíky, ktoré sa začnú a nebudú právoplatne ukončené do 30. novembra, sa dokončia podľa súčasných podmienok. Na novú právnu úpravu sa má prihliadnuť, ak je to pre žiadateľa výhodnejšie.
Zjemniť podmienky pre vodidlá taxislužby sa nedávno neúspešne pokúsila aj opozičná SaS. Liberáli navrhovali zabezpečiť bezpečnosť vozidiel používaných v taxislužbe napríklad prísnejšími a častejšími technickými kontrolami, prípadne prísnejšími emisnými limitmi a častejšími emisnými kontrolami. Podmienky najazdených kilometrov a veku auta teda chceli vypustiť.