BRATISLAVA – Proti plánovanému predaju Kamenného námestia v Bratislave začali bojovať aktivisti. Primátora Milana Ftáčnika (nezávislý s podporou Smeru-SD) aj bratislavských mestských poslancov vyzývajú, aby predaj s okamžitou platnosťou zastavili a priestor ostal verejný.
Za vyše 1,785 milióna eur ho má totiž kúpiť a potom zrevitalizovať britská developérska skupina Lordship Real Estate, ktorá je už majiteľom Hotela Kyjev i okolia. Predaj by mali vo štvrtok 24. októbra schvaľovať mestskí poslanci.
Aktivisti z niekoľkých občianskych združení aj jednotliví odborníci sformulovali pre primátora aj poslancov otvorený list. "Ak sa predaj námestia zrealizuje, bude to bezprecedentný zásah do koncepcie verejných priestranstiev mesta a v dlhodobom horizonte vážne ohrozí infraštrukturálny, urbánny, ale najmä sociálny rozvoj Bratislavy," tvrdia aktivisti.
Nepáči sa im, že mesto chce námestie predať bez toho, aby malo jasnú predstavu o podobe investičných zámerov. Zatiaľ sa totiž presne nevie, ako bude budúci priestor vyzerať. Investor chce uskutočniť dve architektonicko-urbanistické súťaže. Jednu na blok Kamenného námestia, aby zistil možnosti využitia územia, druhú pre verejné priestory, ktorá má riešiť najmä otázku opätovného oživenia centrálnej časti Starého Mesta.
"Do budúcnosti to znemožní akúkoľvek participáciu verejnosti a obyvateľov Bratislavy na podobe tohto priestoru a rovnako v tejto veci zviaže ruky samotnej samospráve," upozorňujú aktivisti.
Mesto vysvetľuje, že veľká časť námestí v bratislavských mestských častiach vyžaduje obnovu, aby spĺňali štandardy európskej metropoly. Na zanedbanom Kamennom námestí chýbajú oddychové zóny aj zeleň. "Neschopnosť mesta zabezpečiť starostlivosť o tento verejný priestor vo vlastnej réžii sa nesmie stať argumentom na jeho odpredaj," pripomínajú aktivisti, podľa ktorých sa má námestie revitalizovať v réžii mesta a na podobe jeho obnovy má participovať široká i odborná verejnosť. Od mesta chcú verejnú diskusiu. "Na zlepšení verejného priestoru sa môže podieľať aj súkromný sektor, ale za vopred vymedzených pravidiel, adekvátnej regulácie a s konkrétnym návrhom," podotýkajú.
Zastupiteľstvo by malo pozemky s rozlohou takmer 3600 štvorcových metrov predávať osobitným zreteľom, teda bez vyhlásenie verejnej obchodnej súťaže. Spolu s Tescom, ktoré má na námestí obchodný dom, má totiž developér Kamenné námestie obnoviť a priestor podľa mesta "naplniť zodpovedajúcimi funkciami". Existujúce objekty, hotel aj obchodný dom by pritom mal do nového priestoru začleniť kultivovane a citlivo, uvádza Bratislava. Projekt podľa mesta žiaducim spôsobom ovplyvní kvalitu verejných priestranstiev aj vizuál lokality, ktorá je vstupnou bránou do najužšieho centra Bratislavy.
Pod výzvu sa podpísali zástupcovia združení Archimera, Námestia pre ľudí, Spolku architektov Slovenska, medzinárodnej organizácie DOCOMOMO, Cyklokoalície, Bratislava otvorene, architekti i urbanisti. K výzve sa môžu pridať aj Bratislavčania.