BRATISLAVA – Za nočné či mimoriadne vlaky budú môcť už od budúceho roka železničiari pýtať príplatky od cestujúcich využívajúcich zľavy. Alebo nebudú musieť uznávať zľavy napríklad pre dôchodcov vo vlakoch, ktoré premávajú počas špičky.
Umožní im to novela zákona o dráhach, ktorú navrhuje ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer-SD). V prípade, že novela prejde legislatívnym procesom do konca roka, začne platiť od januára 2014.
V navrhovanom zákone sa totiž zavádza možnosť, na základe ktorej bude môcť dopravca so súhlasom ministerstva dopravy neuplatňovať osobitné cestovné u vybraných vlakov. "Ustanovením sa riešia potreby vyplývajúce z praxe, kedy pri niektorých vlakoch je požiadavka na ich vedenie, ale sú vysoko stratové," odôvodnil hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Podľa jeho slov medzi ne patria najmä vlaky mimoriadne a nočné.
"Tieto sú často aj v zahraničí vedené s globálnymi cenami, to znamená, že cestujúci k zľavnenému cestovnému lístku dopláca určitý príplatok, aby sa dosiahla aspoň čiastočná udržateľnosť prevádzky vysoko stratových vlakov," dodal Kóňa. Popritom si cestujúci môže podľa jeho slov vybrať iný vlak. "Napríklad pár hodín skôr, v dennom čase, kde tento príplatok nie je," poznamenal.
V prípade neuznávaní zliav vo vlakoch premávajúcich v špičkách ide podľa ministerstva dopravy o nástroj, ktorým možno nasmerovať cestujúcich do vlakov mimo špičky. "Je reálny predpoklad, že niektorí cestujúci navigovaní týmto prepravným nástrojom sa presunú do skorších vlakov," dodal Kóňa. V nich môže byť podľa ministerstva zase cestovné mierne nižšie, keďže sa neuplatní takzvané globálne cestovné, teda príplatok k bežnému cestovnému.
Štátny osobný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zváži možnosť použitia tohto ustanovenia v praxi po dohode s ministerstvom v prípade, ak novela zákona začne takto platiť. Ceny v železničnej dopravy sú však podľa hovorkyne ZSSK Jany Morháčovej regulované. "Uvádzané zmeny by bolo možné prijať až potom, ako ich schváli regulačný úrad," dodala.