ŠARIŠŠKÉ MICHAĽANY - Oddelenie rómskych detí od ostatných v školskej jedálni či na školskom dvore v Základnej škole v Šarišských Michaľanoch je už minulosťou. Škola je vzorovým projektom národného programu Metodicko pedagogického centra (MPC) na včleňovanie tzv. marginalizovaných rómskych komunít do väčšinovej spoločnosti, do ktorého sa zapojilo 200 škôl so 45-tisíc deťmi.
Práve ZŠ v Šarišských Michaľanoch v okrese Sabinov sa v minulom období pre oddelené obedy stala symbolom segregácie rómskeho etnika. Aj Krajský súd v Prešove škole zakázal vlani v októbri deliť Rómov od ostatných žiakov. Školu navštevuje takmer 500 detí, z toho viac ako polovicu tvorí rómske etnikum, prevažne z osady v neďalekých Ostrovanoch. Nedávno o nej v rozsiahlom materiáli písal aj americký denník New York Times.
Riaditeľ Jaroslav Valaštiak je v škole od marca minulého roka a aj napriek vyhrážkam zrušil delenie detí v školskej jedálni a skoncoval s rozdelením školského areálu pre Rómov a Nerómov. "Najmä v školskej jedálni to bolo spočiatku zložité. Deti z majority nechceli sedieť s Rómami a tých sme na druhej strane museli učiť jesť s príborom. Aj na školsky dvor ´pre bielych´ sa rómske deti najskôr báli ísť. V súčasnosti všetky deti spolu trávia čas počas prestávok na spoločnom dvore,“ hovorí. Škole pomáha aj projekt, ktorý má vzdelávať učiteľov, pracovať na osvete rodičov, posilňovať záujem o záujmové krúžky a nakúpiť základné pomôcky na krúžky pre všetky deti v škole. „Celodenný výchovný systém má podporiť začlenenie komunity v školstve a prispievať k vytvoreniu otvorenej, multikultúrnej a pozitívnej atmosféry v školách,“ hovorí manažérka projektu Eva Kaduková.
ZŠ v Šarišských Michaľanoch mala problém s celodenným výchovným systémom, pretože posledný autobus do osady v Ostrovanoch ide o 14. hodine. Preto zriadi školský autobus, aby deti z osady mohli ostať v družine čo najdlhšie. Riaditeľ chce vybudovať malotriedku pre najmenších priamo vedľa osady, ktorú pravidelne navštevuje a kde si svojím prístupom vybudoval rešpekt. Pochvaľuje si aj spoluprácu s občianskym združením Edu Roma.
Riaditeľ si najviac pochvaľuje zavedenie a preplatenie pozícii asistentov učiteľa. Monika Duždová a Peter Kalaja sú Rómovia, pričom druhý menovaný je priamo z osady v Ostrovanoch, pred časom neslávne oddelenej „športovým“ múrom. Asistenti učiteľa sú akými premostením medzi školou a rodičmi detí. Práve ich osveta je podľa riaditeľa v konečnom dôsledku možno najdôležitejšou súčasťou projektu MPC. Snažia sa presvedčiť rodičov, že vzdelanie ich detí má zmysel, aby ich sami motivovali k väčšej snahe v škole.
Projekt riadi MPC a hradí ho Európska únia. V školách, ktoré sa do projektu zapojili, je takmer polovica detí zo sociálne znevýhodneného prostredia. Ide o školy zo všetkých krajov, okrem Bratislavského kraja, prevažne ide o východ Slovenska a Banskobystrický kraj. Súčasťou projektu je aj vytvorenie a preplatenie pracovných pozícií pre 400 asistentov učiteľa, informoval manažér publicity MPC Richard Nemec.