BRATISLAVA - Najvyšší kontrolný úrad v roku 2012 vykonal 57 kontrolných akcií v 354 kontrolovaných subjektoch. Z vykonaných kontrolných akcií NKÚ SR eviduje 6 180 nedostatkov, 1 046 vlastných odporúčaní zameraných na ich odstránenie a 2 698 opatrení kontrolovaných subjektov na odstránenie zistených nedostatkov.
NKÚ v roku 2012 podal jedno trestné oznámenie týkajúce sa skutočností nasvedčujúcich tomu, že bol spáchaný trestný čin, ktoré boli zistené v rámci kontroly hospodárenia s finančnými prostriedkami a nakladania s majetkom obce Kamenín.
Na základe tohto trestného oznámenia orgány činné v trestnom konaní začali trestné stíhanie vo veci zločinu porušovania povinností pri správe cudzieho majetku. V 11 prípadoch NKÚ SR poskytol súčinnosť orgánom činným v trestnom konaní v podobe zaslania protokolu o výsledku kontroly, resp. iných informácií. Nesúlad všeobecne záväzných nariadení s platnou legislatívou bol oznámený príslušnej krajskej prokuratúre na základe kontroly hospodárenia s finančnými prostriedkami a nakladania s majetkom v obciach Veľké Zálužie, Šoporňa a Horné Orešany.
Kontrolné činnosti NKÚ sa prioritne zameriavali na zdravotníctvo, dopravu, vedu, výskum a školstvo, samosprávu a reformu daňovo - odvodového systému. Z grantových programov Slovensko podľa zistení NKÚ čerpá v priemere na obyvateľa len štvrtinu než je priemer Európskej únie. "Kontrola ukázala, že v SR nie je vytvorený centrálny koordinačný orgán zaoberajúci sa riadením a koordináciou napĺňania spoločného programu a politík EÚ a SR financovaných z grantových programov EÚ," uvádza sa v správe o výsledkoch kontrolnej činnosti NKÚ, ktorú úrad predložil do parlamentu.
Výkon kontroly efektívnosti verejných prostriedkov vynaložených na programy a projekty určené pre rómske komunity na Úrade vlády SR za obdobie rokov 2004 – 2011 komplikovala skutočnosť, že v súčasnosti na Slovensku neexistujú oficiálne štatistické údaje o etnickom zložení obyvateľstva. Aj údaje o počte obyvateľov SR rómskej národnosti podľa posledného sčítania obyvateľstva v roku 2011 a odhady odborníkov sa značne líšili a neposkytovali skutočný obraz o rómskej komunite. Jediný dokument, ktorým si pomáhajú orgány a inštitúcie v SR pre potreby zacielenia programov na rómske komunity, je podľa NKÚ ATLAS 2004.
"Z uvedeného následne vznikajú paradoxy, že za ´rómske projekty´ sú označené tie, ktoré sa implementujú v oblastiach vykazujúcich najväčší výskyt rómskych komunít (demografické hľadisko), a pritom tieto projekty vôbec nemusia mať priamy či nepriamy vplyv na zlepšenie sociálnej situácie, v ktorej sa Rómovia nachádzajú," konštatuje správa. Kontrola tiež ukázala, že v SR neexistuje inštitúcia/orgán, ktorá by mala zhromaždené všetky informácie o vynaložených finančných prostriedkoch a všetkých programoch, projektoch, dotáciách a grantoch zacielených priamo alebo nepriamo na rómske komunity.
Financovanie projektov podporujúcich rómske komunity v období 2007 – 2013 (235 tis. eur) sa v porovnaní s programovým obdobím 2004 – 2006 podľa správy takmer zdvojnásobilo. Kontrola sa zamerala na 41 projektov a zistila nesplnenie merateľných ukazovateľov úspešnosti realizácie u dvoch projektov. Porušenie ustanovení zmlúv o poskytnutí nenávratného finančného príspevku bolo zistené v 23 kontrolovaných subjektoch.