BRATISLAVA - Hasiči sa nevzdávajú zámeru mať k dispozícii najmodernejšiu techniku, ktorá by im mala pomáhať pri zásahoch. Každý veliteľ zásahu pri dopravnej nehody by mal časom dostať počítačový tablet, napojený cez internet na dôležité databázy. Druhou novinkou by mali byť malé modely vrtuľníkov, ktoré budú hasičom pomáhať pri monitoringu v nedostupnom teréne.
"Otázka malých modelov vrtuľníkov v ťažkom a nedostupnom teréne je momentálne v štádiu riešenia," uviedla Zuzana Farkasová z hasičského prezídia. Pri zásahoch v takýchto podmienkach asistuje hasičom v súčasnosti letka ministerstva vnútra a vzdušné sily našej armády.
Téma tabletov pre veliteľov zásahov je podľa Farkasovej v pokročilom štádiu riešenia. "Je dôležité sústrediť sa na kvalitný model zariadenia, ktorý dokáže spĺňať rozsiahle technické parametre, odolávať poveternostným vplyvom a nadmorským výškam, či dostatočne zdokumentovať priebeh zásahu," napísala. Hasiči sa momentálne sústredia na opatrenia a zmeny, ktoré prináša reforma štátnej správy ESO (Efektívna, Spoľahlivá a Otvorená štátna správa). "Zároveň však nezabúdame na vybavenie technickými prostriedkami pre príslušníkov Hasičského a záchranného zboru," dodala Farkasová.
Šéf hasičov Alexander Nejedlý predstavil vlani v septembri ambície, aby bol Hasičský a záchranný zbor vlajkovou loďou vo využívaní noviniek informačných technológií v celom integrovanom záchrannom systéme. Súčasťou tohto plánu je vybaviť veliteľov zásahov pri dopravných nehodách tabletmi.
„Najideálnejšie je, keď už pri nahlasovaní nehody vieme, aký je to typ vozidla, pretože je veľa rôznych druhov softvéru. Takže veliteľ zásahu si môže počas príchodu alebo na mieste pomocou tabletu nájsť v databáze presné informácie o rozložení rôznych prvkov,“ uviedol vtedy Nejedlý. Donedávna hasiči zasahovali takmer výlučne pri nehodách áut so spaľovacími motormi, ktoré na cestách dominujú. V prípade nehody u nich hrozí požiar alebo výbuch, hasičov teda predovšetkým zaujíma rozloženie nádrží, ako aj miesto, kde sa nachádza akumulátor. „Každá automobilka to má inak, každým rokom prichádzajú nové modely,“ dodáva Nejedlý. Takéto informácie od výrobcov v podobe softvéru zbierajú, aby ich pri zásahu využili.
Po cestách však jazdí stále viac áut poháňaných hybridnými alebo alternatívnymi zdrojmi energie. „Pri elektromobiloch je veľká pravdepodobnosť, že neodbornou manipuláciou pri vyslobodzovaní hydraulickými nástrojmi môžu prestrihnúť alebo poškodiť bezpečnostnú časť a môže dôjsť k vážnemu poškodeniu zdraviu veľkým elektrickým výbojom,“ konštatoval šéf hasičov. Preto ich učia, ako pri takýchto autách zasahovať a získavajú konkrétne schémy rozvodov od výrobcov.
Druhou novinkou by mali byť malé modely vrtuľníkov - lietajúcich strojov. „Dokážu s minimálnymi nákladmi vzlietnuť do vzduchu a pomôcť nám najmä pri monitoringu,“ vysvetľoval Nejedlý. Pripomenul požiar nad Starými Horami, kde museli preskúmať územie veľkým vrtuľníkom. S novou technikou budú mať za pár sekúnd možnosť online prenosu obrazu z požiariska na operačné stredisko v HD kvalite.