ČADCA – Čadca sa obáva dopravného kolapsu, riešenie vidí v sprejazdnení železničnej trate na ulici Andreja Hlinku. Po uzavretí horelického mosta na ceste I/11 obmedzil krízový štáb aj prejazd bukovským mostom, ako obchádzku ho môžu využívať už len autá do 3,5 tony.
„Uvedomujeme si vážnosť situácie, lebo už ohrozuje aj zdravie, zásobovanie a bezpečnosť nielen obyvateľov Čadce, ale aj celých Kysúc. Navrhli sme sprejazdnenie železničnej trate na ulici Andreja Hlinku, čím by sa vyriešil akýkoľvek kolaps dopravy aj v prípade uzatvorenia tunela. Teraz je rozhodnutie na kompetentných orgánoch,“ povedal primátor Čadce Milan Gura.
O úplnom uzavretí horelického mosta spájajúceho mestskú časť Horelica s centrom Čadce rozhodol krízový štáb Obvodného úradu v Čadci minulú stredu. Statici zhodnotili, že most ponad rieku Kysuca pod sídliskom Žarec je v stave, ktorý môže ohroziť ľudské životy. V piatok rozhodli aj o úplnom uzavretí bukovského mosta, v sobotu však most opäť otvorili, no so zákazom pre vozidlá nad 3,5 tony.
Uzavretý horelický most na ceste I/11 možno obísť po ceste I/11A cez tunel Horelica a autá do 3,5 tony môžu využívať aj obchádzkovú trasu cez ulicu Andreja Hlinku a osadu Bukov. Mesto však odporúča uzavretý most obchádzať cez tunel Horelica, na Hlinkovej sa totiž vytvárajú kolóny.
„Na ulici Andreja Hlinku evidujeme enormný nárast frekvencie dopravy. Vodiči využívajú túto cestu na prechod z mestskej časti Horelica do centra Čadce. Do mesta vchádzajú spoza parkoviska pri hypermarkete. Odporúčame vodičom, aby radšej využívali cestu cez tunel Horelica. Pokiaľ budú využívať skratku po Hlinkovej, riskujú oveľa väčšie časové zdržanie,“ upozorňuje čadčianska radnica. Vozidlá s nebezpečným nákladom musia použiť obchádzkovú trasu po ceste I/18 Žilina - Bytča - horský priechod Makov a následne po ceste II/487 Makov - Čadca. Cez Makov budú musieť uzavretý most obchádzať aj všetky vozidlá nad 3,5 tony, a to v prípade výluky tunela.
Pred dvoma týždňami začali horelický most opravovať cestári, niekoľkomesačná rekonštrukcia mala len spomaliť dopravu cez Čadcu usmernením premávky do jedného jazdného pruhu. Rekonštrukcia mosta súvisí s výstavbou tridsať rokov plánovaného malého obchvatu Čadce. Dvojkilometrový mestský obchvat má stáť necelých sedem miliónov eur.
Začali ho stavať v lete 2011 a hotový by mal byť najneskôr vo februári 2014. Cez Čadcu prejde denne viac ako 30-tisíc áut, obchvat má mesto odbremeniť, vylúčiť dopravu z centrálnej mestskej zóny a umožniť dobudovanie pešej zóny. V budúcnosti má slúžiť aj ako privádzač k diaľnici D3 smerujúcej do Poľska a Česka.